در موسسه فرهنگی اکو و درنشست بین‌المللی «میراث آبای، افتخار جهانی قزاقستان» مطرح شد:

رئیس موسسه فرهنگی اکو: آبای فقط یک شاعر نیست، بلکه یک اصلاح‌طلب اجتماعی است

به مناسبت بزرگداشت حکیم آبای قونانبای، مؤسسه فرهنگی اکو با همکاری سفارت جمهوری قزاقستان در ایران، مراسمی را با عنوان «میراث آبای، افتخار جهانی قزاقستان»، در تاریخ پنجشنبه 25 مردادماه 1403، در محل تالار همایش‌های بین‌المللی این مؤسسه، با حضور سفرای کشورهای عضو اکو، مقامات و جمعی از نویسندگان و پژوهشگران برگزار شد.
تصویر رئیس موسسه فرهنگی اکو: آبای فقط یک شاعر نیست، بلکه یک اصلاح‌طلب اجتماعی است

به گزارش سایت خبری پرسون، در این نشست بین‌المللی، دکتر اونتالاپ اونالبایف، سفیر جمهوری قزاقستان، با اشاره به مفاهیم و مضامین عمیق آثار آبای بیان داشت: میراث آبای مقدس‌ترین گنجینه قزاق است. آبای فردی با فرهنگ جهانی است و میراث غنی ادبی آبای، نه‌تنها گنجینه معنوی یک ملت، بلکه متعلق به کل بشریت است.

دکتر سعد خان رییس موسسه فرهنگی اکو:

آبای فقط یک شاعر نیست، بلکه یک اصلاح‌طلب اجتماعی است

دکتر سعد خان رییس موسسه فرهنگی اکو:

دکتر سعدخان، رئیس مؤسسه فرهنگی اکو، در این نشست بین‌المللی با اشاره به نقش عناصر مختلف فرهنگی در ایجاد همگرایی میان ملل اکو تصریح کرد: آبای فقط یک شاعر نیست، بلکه یک اصلاح‌طلب اجتماعی است و ضروری است که ایده‌های ایشان به زبان‌های مختلف ترجمه شود.

در این مراسم که با حضور دکتر نظام‌الدین زاهدی، سفیر جمهوری تاجیکستان، تورداقون صدیقوف، سفیر جمهوری قرقیزستان، فریدالدین نصریوف، سفیر جمهوری ازبکستان، سردار قوت نیازاف، رایزن ترکمنستان و دکتر جلال نظافت، معاون اداره اکو در وزارت امور خارجه ایران برگزار شد؛ دکتر بیچاکلی، معاون دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی اکو، دکتر علیرضا حبیبی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و گوهر عمرخانوا سخنرانی کردند.

در ادامه این مراسم که با دبیری خانم دکتر زهرا اصلانی اجرا شد، ویدئوی سخنرانی حسین آقازاده، وابسته فرهنگی و رئیس خانه فرهنگ ایران در آلماتی قزاقستان، دکتر صفر عبدالله، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آبلای‌خان آلماتی؛ دکتر اسلام چمنی، رئیس مرکز تحقیقات علمی توران - ایران دانشگاه ملی جمهوری قزاقستان و خانم‌ها بخت‌جمال اسپانوا، رئیس کتابخانه ملی قزاقستان؛ خانم مرفوغه شاپیان، نویسنده و مدیر انتشارات مرفو پرس پخش شد.

رونمایی از تابلوفرش و آلبوم موسیقی حکیم آبای، بازدید از نمایشگاه صنایع دستی قزاقستان و کتاب‌های منتشرشده در حوزه آبای از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

گفتنی است حکیم آبای قونانبای آبای» شاعر، نویسنده و فیلسوف برجستة قزاقستان و بنیان‌گذار ادبیات مکتوب معاصر (قرن 19) است که فرهنگ قزاقستان را بر اساس نزدیکی با فرهنگ روسیه و اروپا و بر پایة اسلام متمدن و آزادی‌خواه متحول کرده است. از جمله خصوصیات شعری او توجه به عینیت‌های اطراف و وصف واقع‌گرایانة طبیعت، آدم‌ها، رفتار و مسائل جاری آنها و مشکلات اجتماعی و سیاسی است. او حتی در شعرهای عاطفی خویش، احکام شرعی را رعایت کرده است

برای دیدن تصاویر این نشست کلیک کنید:

https://purson.ir/ubswrf

منبع: پُرسون

741054