وزیر علوم:

در دنیا آموزش‌های دانشگاهی و تحقیقاتی باید نیازمحور و مهارت‌محور باشد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه آینده، دانشگاه تعامل با نسل جوان است و به‌جای آموزشِ علم به آموزش استفاده از علم پرداخته می‌شود.
تصویر در دنیا آموزش‌های دانشگاهی و تحقیقاتی باید نیازمحور و مهارت‌محور باشد

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدعلی زلفی‌گل ظهر امروز در حاشیه بازدید از روند اجرای طرح فرادانشگاه آینده در دانشگاه اراک و یک شرکت صنعتی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروزه در دنیا آموزش‌های دانشگاهی و تحقیقاتی باید نیازمحور و مهارت‌محور باشد، خوشبختانه دانشگاه اراک از امتیازات و مزیت‌های نسبی برخوردار است و سعی کرده از این مزیت‌ها استفاده کند و مزیت‌سازی کند و مزیت‌های جدید ایجاد کند.

وی افزود: طرح فردای روشن آموزش، راهی برای مهارت محور کردن آموزش است و خوشبختانه صنایعی که در شهر اراک وجود دارد در طراحی کلاس‌ها و‌ حضور دانشجویان در بستر عملی کار در کارخانه و صنعت فضایی ایجاد کردند و شرایط کارورزی و‌ کاربینی را برای دانشجویان محیا کردند، این اقدامات دانشگاه اراک می‌تواند الگویی برای سایر دانشگاه‌ها باشد و شرایطی ایجاد کنند که افراد صاحب نظر بتوانند در کلاس‌های درس و محل کار حضور پیدا کنند و بخشی از آموزش‌ها را در محل کار آموزش ببیند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیاندکرد: این اقدام دانشگاه اراک برای رشته‌های علوم طبیعی و فنی مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی که از اساتید کاردان که در زمینه اجرایی و عملیاتی صاحب نظر هستند دعوت می‌کند و یک سیستم فعالی را در آموزش ایجاد می‌کنند، امید است این اقدام الگویی برای سایر دانشگاه‌ها باشد و سایر دانشگاه‌ها طرح فرادانشگاه آینده را در مناطق مختلف گسترش دهند.

زلفی‌گل بیان کرد: طرح فرا در حال حاضر تنها در دانشگاه اراک آغاز شده و در دفترچه کنکور سال 1403-1404 این رشته پیش‌بینی شده و تعدادی دانشجو برای این طرح پذیرفته می‌شود، این طرح یک سرآغازی برای مهارت محور کردن و نیازمحور کردن آموزش است و صنایعی که این همکاری را می‌کند یک تضمین شغل برای اینده دانشجویان ایجاد می‌کنند.

وی عنوان کرد: اقدام صنایع خصوصی برای عملیاتی شدن طرح فرا، جدا از اینکه آموزش دانشگاهی را نیاز محور و‌ فرا محور می‌کند یک کار خیر به شمار می‌رود و ضمن اینکه دانشجویان آموزش موثر می‌بینند دیگز نگران آینده شغلی خود نیستند و این سبب ایجاد امید در بین نسل جوان و افزایش سرمایه اجتماعی می‌شود‌.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: روسای دانشگاه‌ها تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا بسترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم را برای حضور دانشجویان در سال جدید در دانشگاه محیا کنند که با استقرار دولت جدید شرایطی در دانشگاه‌ها محیا باشد و وزیر علوم جدید نگران سال جدید نباشند، همچنین تمام تلاش ما بر این است از ظرفیت تعطیلات تابستان برای بازسازی و تجهیز کلاس‌های دانشگاه، خوابگاه و سلف استفاده شود و نگران سال تحصیلی آینده نباشیم.

زلفی‌گل ادامه داد: طرح دانشگاه آینده طرحی برآمده از انتظارات رهبر معظم انقلاب اسلامی از دانشگاه و حوزه علم و فناوری است که به‌عنوان یک ایده‌ تحولی توسط دانشگاه اراک ارائه و به‌صورت پایلوت کشوری با شعار «زندگی در مدار آینده» در این دانشگاه آغاز شده است و نخستین هدف آن جذابیت دانشگاه و آموزش برای جوانان است

.وی تصریح کرد: تبدیل دانشگاه به زیست‌بوم زندگی بر مدار دانایی، تدریس مبتنی بر واقعیت، تولید علم با تمرکز بر زمینه‌های بومی، مشارکت مؤسسات فناور و ساختارهای حاکمیتی در آموزش و پژوهش، مشارکت دانشجویان در اداره دانشگاه، نگاه فرصت‌محور نسبت به نسل جدید و مردمی‌سازی تأمین مالی از اهداف طرح دانشگاه آینده است. دانشگاه آینده، دانشگاه تعامل با نسل جوان است و به‌جای آموزشِ علم به آموزش استفاده از علم پرداخته می‌شود. در حاشیه بازدید از دانشگاه اراک مرکز تحقیقات صنعتی پیشرانه‌های الکتریکی در دانشگاه اراک با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افتتاح شد.

منبع: تسنیم

741026

سازمان آگهی های پرسون