آیا آمریکا به دنبال جایگزینی زلنسکی است؟

سرویس اطلاعات خارجی روسیه با اعلام اینکه آمریکا به دنبال راه‌اندازی کمپینی برای جایگزینی فرد مورد نظر خود با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین است، از آرسن آواکوف وزیر کشور پیشین کی‌یف به عنوان گزینه جایگزین نام برد.

تصویر آیا آمریکا به دنبال جایگزینی زلنسکی است؟

به گزارش سایت خبری پرسون، در بیانیه روز سه‌شنبه سرویس اطلاعات خارجی روسیه آمده است:‌ دولت آمریکا قصد دارد یک کمپین اطلاعاتی قدرتمند برای بی اعتبار کردن زلنسکی راه اندازی کند تا او را مجبور به ترک پست خود کند.

در این بیانیه آمده است: واشنگتن در حال بررسی گزینه هایی برای جایگزینی زلنسکی با شخصیتی قابل کنترل تر و با فساد کمتر است.

سرویس اطلاعات خارجی روسیه افزوده است: در آمریکا، آرسن آواکوف گزینه‌ای برای جایگزینی زلنسکی تلقی می شود، این امر به غرب اجازه می دهد تا بهتر برای مذاکره با مسکو آماده شود.

در این گزارش آمده است:‌ زلنسکی گام‌های دیوانه‌واری برمی‌دارد که تهدیدی برای تشدید تنش در آن سوی مرزهای اوکراین است.

سرویس اطلاعات خارجی روسیه همچنین اعلام کرد: زلنسکی به "اقداماتی تنش زا" روی آورده است، زیرا عمدتاً نگران حفظ موقعیت های قدرت خود است.

از نگاه این سرویس اطلاعاتی روسیه،‌اوکراین به آرامی اما مطمئناً به یک "سیاه چاله" در اروپا تبدیل می شود.

به نوشته منابع اینترنتی،‌ آواکوف از ۲۴ فوریه ۲۰۱۴ تا ۱۵ ژوئیه ۲۰۲۱ در دوران دو رئیس جمهور اوکراین ( پترو پوروشنکو و ولادیمیر زلنسکی) وزیر امور داخلی بود و عضو پنج کابینه وزیران این کشور بود.

نیروهای اوکراینی روز سه‌شنبه ۶ اوت (۱۶ مرداد) با عبور از مرز روسیه، وارد خاک این کشور شدند و منطقه «کورسک» روسیه را هدف حمله گسترده قرار دادند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۱۷ مرداد حمله اوکراین به زیرساخت‌های غیرنظامی در کورسک را محکوم کرد و آن را اقدام تحریک‌آمیز بزرگ خواند.

سرویس اطلاعات خارجی روسیه پیش‌تر اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ نیز اعلام کرده بود: به دلیل افزایش «بی‌تفاوتی» و «بی‌اعتمادی به نهادهای دولتی» در اوکراین که نگرانی غرب را در پی داشته‌ است، آمریکا جستجوهای خود را برای یافتن جایگزینی برای ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور کنونی اوکراین افزایش داده است.

پیش از این، وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به پایان اختیارات قانونی ولودیمیر زلنسکی در منصب ریاست‌جمهوری اوکراین در ۲۱ ماه مه (اول خرداد ۱۴۰۳) گفت که ممکن است دیگر نیازی به شناسایی وی به عنوان رهبر اوکراین در آن روز نباشد.

سرگئی لاوروف پنجشنبه نهم فروردین ۱۴۰۳ در مصاحبه با ایزوستیا در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات نماینده مسکو در سازمان ملل تصریح کرد: در مورد آنچه ۲۰ مه (۳۱ اردیبهشت) و ۲۱ مه (اول خرداد) اتفاق خواهد افتاد، بیایید تا آن زمان زندگی کنیم، شاید نیازی به شناسایی زلنسکی به عنوان رئیس‌جمهوری اوکراین نداشته باشیم.

به نوشته خبرگزاری روسی ریانووستی، انتخابات ریاست جمهوری اوکراین قرار بود ۳۱ مارس ۲۰۲۴ (۱۲ فروردین ۱۴۰۳) برگزار شود، اما به دلیل حکومت نظامی و بسیج عمومی در اوکراین لغو شد. زلنسکی در این باره اعلام کرد که برای برگزاری انتخابات، اکنون "زمان مناسبی نیست".

منبع: ایرنا

740809