بوکس در آستانه حذف از بازی‌های المپیک

رشته ورزشی پرطرفدار بوکس بعد از گذشت بیش از یک قرن، در آستانه حذف از بازی‌های المپیک قرار دارد.
تصویر بوکس در آستانه حذف از بازی‌های المپیک

به گزارش سایت خبری پرسون، رشته بوکس ممکن است برای اولین بار بعد از گذشت بیش از یک قرن حضور در بازی‌های المپیک، از این رویداد حذف شود.

این تصمیم در پی اختلافات جاری بین کمیته بین‌المللی المپیک(IOC) و انجمن بین‌المللی بوکس (IBA) بر سر مسائل شفافیت مالی و حاکمیتی به وجود آمده است. کمیته بین‌المللی المپیک در سال ۲۰۲۳ به رسمیت شناختن انجمن بین المللی بوکس را پس گرفت و وضعیت بوکس را نامشخص اعلام کرد.

توماس باخ، رئیس کمیته بین المللی المپیک اعلام کرده بود که تصمیم حضور یا حذف بوکس از المپیک لس آنجلس، سال ۲۰۲۵ گرفته می‌شود.

کمیته بین‌المللی المپیک مسابقات بوکس را در المپیک پاریس اجرا کرد و از فدراسیون‌های ملی خواسته تا یک سازمان جهانی جدید به نام بوکس جهانی تشکیل دهند که هنوز توسط کمیته بین‌المللی المپیک به رسمیت شناخته نشده است.

کمیته بین المللی المپیک و انجمن بین المللی بوکس در جریان بازی‌های المپیک پاریس بر سر حضور دو بوکسور زن، ایمان خلیف الجزایری و لین یو تینگ تایوانی با هم اختلاف داشتند. انجمن بین المللی بوکس آنها را در اواسط مسابقات جهانی سال گذشته پس از آزمایش کروموزوم به دلیل عدم واجد شرایط بودن جنسیت، ممنوع کرد، اما کمیته بین المللی المپیک به هر دوی آنها اجازه داد که در مسابقات شرکت کنند و گفت که آنها زن هستند.

بوکس مردان، اولین حضورش در المپیک را در بازی‌های سنت لوئیس در سال ۱۹۰۴ تجربه کرد و تنها یک بار در بازی‌های المپیک ۱۹۱۲ استکهلم غایب بود، اما بوکس زنان ۱۰۰ سال بعد در المپیک لندن معرفی شد.

در المپیک ۲۰۲۴ پاریس، ۳۰ کشور به مدال بوکس دست یافتند که ازبکستان با ۵ طلا پیشتاز بود و چین با سه مدال در رده‌ بعدی قرار گرفت. تایوان، کوبا، الجزایر، ایرلند و اوکراین هر کدام یک طلا کسب کردند. قرقیزستان برای اولین بار در تاریخ خود یک مدال نقره در وزن ۵۷ کیلوگرم بوکس مردان در المپیک پاریس به دست آورد.

منبع: مشرق

740778