رئیس خانه معدن خراسان رضوی:

ضعف در فرآوری سبب ارسال سنگ به سایر استانها شده است/ کشورهای اروپایی همه خواستار سنگ ارگانیک و طبیعی ما هستند

رئیس خانه معدن خراسان رضوی با بیان اینکه این استان تنوع اول سنگ ساختمانی را در کشور دارد، گفت: با این حال در فرآوری سنگ‌های ساختمانی و تزئینی حتی از استان‌هایی مانند اصفهان ضعیف‌تریم و سنگ‌های خراسان رضوی برای فرآوری به استان‌های دیگر می رود.
تصویر ضعف در فرآوری سبب ارسال سنگ به سایر استانها شده است/ کشورهای اروپایی همه خواستار سنگ ارگانیک و طبیعی  ما هستند

به گزارش سایت خبری پرسون، غلامرضا نازپرور در تشریح شرایط حوزه سنگ‌های ساختمانی و تزئینی در خراسان رضوی گفت: حوزه سنگ در ایران ضعیف کار شده است و این درحالی است که ترکیه با 3 میلیارد دلار صادرات سنگ از ما پیشی گرفته است.

وی یادآور شد: زمانی کشور ما رتبه خوبی در این زمینه داشت اما در سال گذشته فقط 175 میلیون دلار صادرات داشتیم که نسبت به ظرفیت بازار جهانی این عدد بسیار کم است. این درحالی است که حدود 8 سال گذشته شرایط خیلی بهتر بود و بالاتر از 500 میلیون دلار میزان صادرات کشور ما بود که متاسفانه بتدریج سهم کشور و خراسان رضوی کاهشی شده است.

رئیس خانه معدن خراسان رضوی گفت: کشورهایی مانند ترکیه ذخایر و تنوع معدنی مانند کشور ما ندارند، اما توانسته اند سهم قابل توجهی از بازار را کسب کنند. در حالی‌که در خراسان رضوی بالغ بر 90 میلیون تن ذخیره متنوع، بسیار خوب و گسترده در حوزه سنگ ساختمانی و سنگ تزیینی وجود دارد، اما ما نتوانسته ایم از این بضاعت استان به درستی استفاده کنیم و هدف از نمایشگاه معدن در ماه گذشته و نمایشگاه سنگ تزیینی و ساختمانی و تجهیزات وابسته در مرداد نمایش هرچه بیشتر بضاعت استان است.

باوجود 300 الی 350 واحد سنگبری در استان، واحدهای استاندارد ما به اندازه انگشتان یک دست هم نیستند

نازپرور با اشاره به وضعیت واحدهای فرآوری سنگ ساختمانی و تزئینی خاطرنشان کرد: در فرآوری سنگ های ساختمانی و تزئینی حتی از استان‌هایی مانند اصفهان ضعیف‌تریم و سنگ‌های خراسان رضوی برای فرآوری به استان‌های دیگر می رود. نزدیک به 300 الی 350 واحد سنگبری در استان وجود دارد اما واحدهایی که بتوانند در حد استاندارد جهانی کار کنند به اندازه انگشتان یک دست هم نیستند.

رئیس خانه معدن خراسان رضوی تاکید کرد: در بخش سنگ‌های ساختمانی دو مبحث استخراج سنگ و فرآوری سنگ وجود دارد که در هر دو بخش ضعیف هستیم و با توجه به ضعفی که در تامین ماشین آلات مربوط به حوزه معدن وجود دارد با وزارت خارجه رایزنی شده تا برای واردات ماشین آلات عوارض واردات گمرکی ماشین آلات حوزه معدن به صفر برسد و واقعا به این موضوع برای کاهش هزینه ها و توسعه معادن نیاز داریم.

وی با ارائه آماری درباره میزان مصرف سنگ های ساختمانی و تزئینی در خراسان رضوی بیان کرد: با وجود همه این ضعف ها 40 درصد سنگ های فرآوری شده در کشور در خراسان رضوی مورد استفاده قرار می‌گیرد که با توسعه واحدهای فراوری سنگ می توانیم به دلیل کاهش قیمت حمل و نقل خروج سنگ‌ها از استان برای فراوری و بازگشت مجدد آن ها، از هزینه تمام شده تولید کم کنیم، ضمن آنکه نباید از ایجاد اشتغال و سایر مزایای ایجاد شده در این رابطه غافل شد که این موضوع نیاز به حمایت همه جانبه دارد و چرا نباید در استان این ارزش افزوده ایجاد شود.

نازپرور گفت: آشنا شدن بازارهای مصرف با سنگ های ساختمانی و آشنا شدن با بازارهای جهانی یکی از موضوعات مهم است، شرکت در نمایشگاه سنگ‌های ساختمانی ورونا در ایتالیا که دومین نمایشگاه مطرح در سطح دنیاست در مهرماه یکی از اقدامات خانه معدن استان است که به نمایندگی از جمهوری اسلامی انجام می شود و در این نمایشگاه 41 نفر از کل ایران در فضایی در حدود 150 تا 160 متر شرکت می‌کنند و امیدواریم خانه معدن استان در فضای 60متری غرفه‌ای که در این نمایشگاه دارد بتواند ظرفیت‌های معدنی خراسان رضوی را به نمایش بگذارد.

رئیس خانه معدن خراسان رضوی گفت: اعتقاد ما این است که مصنوعات سنگی هیچ موقع نمی تواند جای سنگ ساختمانی طبیعی را بگیرد. ما شاهدیم کشورهای اروپایی همه خواستار سنگ ارگانیک و طبیعی هستند و هیچ گاه کاشی و سرامیک نتوانسته جایگاه سنگ را اشغال کند و ظرفیت بازار را پوشش بدهد، بنابراین چنین ظرفیتی وجود دارد که باید با توجه به منابع استان مورد استفاده قرار بگیرد.

وی افزود: خراسان رضوی تنوع اول سنگ ساختمانی را دارد، یعنی ما با این تنوعی که داریم می‌توانیم این جایگاه را در استان، در کشور و در دنیا باز کنیم و مقدمه آن شرکت در این نمایشگاه‌هاست.

منبع: تسنیم

740747