دمی همنشین حافظ باش/ فال حافظ دوشنبه 22 مرداد ۱۴۰۳

فال گرفتن از آثار ادبی، از باور‌های کهن این مرز و بوم است. در گذر زمان ساکنان این خاک به ادیبانی که گمان می‌بردند بهره‌ای از کلام حق دارند رجوع می‌شد. با این حال، اما در گذر زمان تنها تفال به حافظ در فرهنگ عامیانه ما باقی مانده است.
تصویر دمی همنشین حافظ باش/ فال حافظ دوشنبه 22 مرداد ۱۴۰۳

به گزارش سایت خبری پرسون، فال حافظ یکی از سنت‌های قدیمی و محبوب در فرهنگ ایرانی است. این سنت بر اساس شعرهای حافظ، شاعر بزرگ ایرانی، استوار است. افرادی که از فال حافظ استفاده می‌کنند، اغلب آن را به عنوان یک وسیله برای درک وضعیت شخصی خود و یا پیش‌بینی آینده مورد استفاده قرار می‌دهند. در ادامه فال حافظ مخصوص روز 22 مرداد ماه ۱۴۰۳ از نظر خوانندگان محترم می‌گذرد.

بنال بلبل اگر با منت سر یاریست
که ما دو عاشق زاریم و کار ما زاریست

در آن زمین که نسیمی وزد ز طره دوست
چه جای دم زدن نافه‌های تاتاریست

بیار باده که رنگین کنیم جامه زرق
که مست جام غروریم و نام هشیاریست

خیال زلف تو پختن نه کار هر خامیست
که زیر سلسله رفتن طریق عیاریست

لطیفه‌ایست نهانی که عشق از او خیزد
که نام آن نه لب لعل و خط زنگاریست

جمال شخص نه چشم است و زلف و عارض و خال
هزار نکته در این کار و بار دلداریست

قلندران حقیقت به نیم جو نخرند
قبای اطلس آن کس که از هنر عاریست

بر آستان تو مشکل توان رسید آری
عروج بر فلک سروری به دشواریست

سحر کرشمه چشمت به خواب می‌دیدم
زهی مراتب خوابی که به ز بیداریست

دلش به ناله میازار و ختم کن حافظ
که رستگاری جاوید در کم آزاریست

شرح لغت: سریاری: اندیشه دوستی/ زرق:نفاق و ریا.

تفسیر عرفانی:‌

۱- دیگری سخن و بیان شما را حقیقتاً درک نمی‌کند. زیرا تا کسی به جای شما قرار نگیرد، نمی‌فهمد که شما چه می‌کشید، اما شما صبور باشید و توکل بر خدا کنید.

۲- حضرت حافظ در بیت هفتم شما را نصیحت کرده که ناراحت نباشید و می‌فرماید: * وارستگان جهان حقیقت جامه ابریشمین کسی را که کمال ندارد، به کمترین قیمت نمی‌خرند. زیرا در نظر رندان مجرد و عاشقان فضیلت مهم است.

۳- مراد شما برآورده می‌شود. این نیت عملی می‌گردد، اما مقداری فراز و نشیب دارد که باید تحمل کنید. از زبان حسودان نیز ناراحت نشوید و همین امروز نذری کنید و نذر ماه قبل را هم عملی سازید. سوره مبارکه النمل آیه ۷۰ تا آخر سوره با معنی و حضور قلب بخوانید که گشایش است.

تعبیر غزل:

حکایت عشق حکایت زیبایی‌های ظاهری نیست و در این راه قدم گذاشتن کار هر کسی نیست. به سروری عالم عشق رسیدن کار بسیار دشواری است، زیرا کار بزرگ مشکلات بزرگ به همراه خواهد داشت. اگر تمنای وصال داری علم و هنر بیاموز که قدر و ارزش انسان به میزان علم و هنر است نه زیبایی ظاهر.

منبع: فرارو

740536