آشنا نبودن مردم با قوانین از مهمترین چالش‌های امورمالیاتی است

معاون حسابرسی مالیاتی اصفهان گفت: آشنا نبودن بیشتر مردم با قوانین و مقررات از مهمترین چالش‌های امور مالیاتی استان است و فرهنگ‌سازی و آموزش می‌تواند این مساله را برطرف کند.
تصویر آشنا نبودن مردم با قوانین از مهمترین چالش‌های امورمالیاتی است

به گزارش سایت خبری پرسون، از اصفهان؛ مظاهر سعیدی افزود: رسانه‌ها نقش مهمی در تبیین قوانین و مقررات مالیاتی برای مردم دارند و لازم است از ظرفیت آنها به خوبی در این زمینه استفاده شود.

وی ادامه داد: بدون تردید اگر مودیان شاهد هزینه‌کرد مالیات پرداختی برای توسعه و آبادانی استان باشند، فرآیند مالیات‌سِتانی آسانتر خواهد شد.

سعیدی با بیان اینکه اداره کل امور مالیاتی اصفهان با وصول مالیات، حدود ۹۸ درصد بودجه استان را تامین می کند، تصریح کرد: این بخش ایفاگر نقشی مهم در اقتصاد استان است.

به گفته وی، اداره کل مالیاتی استان در چهار ماه نخست امسال افزون بر ۴۳ هزار میلیارد ریال عوارض به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان واریز کرده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۴ درصد رشد داشته است.

سعیدی خاطرنشان کرد: امور مالیاتی در استان و کشور در مرحله گذار از سیستم سنتی به هوشمند بوده که در آن نقش داده‌ها پررنگ تر از گذشته شده است و استفاده از بانک‌های اطلاعاتی قابل استناد در اولویت قرار دارد.

وی افزود: از زمان اجرای نخستین قانون مالیات‌های مستقیم که مبتنی بر سابقه و سلیقه مودیان بود، لزوم تغییر روش‌های محاسبه مالیات و مالیات‌ستانی احساس می شد زیرا این روش‌ها نمی توانست چندان عادلانه باشد.

وی تصریح کرد: مالیات‌ستانی در سال های گذشته همواره در حال تحول بوده و در سازمان امور مالیاتی شاهد تغییر آن به مالیات الکترونیک (E-tax) و سپس مالیات هوشمند (I-Tax) بوده‌ایم.

این کارشناس با بیان اینکه سیستم مالیات هوشمند به سوابق توجه کمتری داشته و بیشتر بر داده محوری تمرکز دارد، تاکید کرد: این روش به عدالت نزدیکتر است و انتظار می‌رود رسانه ها بتوانند با فرهنگ‌سازی، زمینه‌ عبور از این دوران گذر را فراهم کنند.

اصفهان پس از تهران دومین استان پرداخت‌کننده مالیات در کشور است.

منبع: ایرنا

740230