ترور اسماعیل هنیه نقض آشکار هنجارهای روابط بین‌الملل

وزیر خارجه چین طی پیامی ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس را محکوم کرد و این اقدام صهیونیستها را تجاوز آشکار به هنجارهای روابط بین‌الملل توصیف کرد.

تصویر ترور اسماعیل هنیه نقض آشکار هنجارهای روابط بین‌الملل

به گزارش سایت خبری پرسون، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، با محکوم کردن شدید ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، گفت که این اقدام نقض هنجارهای اساسی روابط بین‌الملل و نقض منشور سازمان ملل است.

وی هشدار داد که این گونه اقدامات جنایتکارانه به تنش و ایجاد وضعیت خطرناک در منطقه منجر می‌شود.

وانگ افزود که اقدام تلافی‌جویانه به یک چرخه معیوب منجر می شود و خشونت، خشونت بیشتر و تشدید درگیری را به دنبال دارد.

این گزارش حاکی است: در پی ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران و همچنین ترور فواد شکر، فرمانده ارشد حزب الله در بیروت توسط رژیم صهیونیستی، تنش ها در خاورمیانه بالا گرفته است.

گروه مقاومت فلسطین روز سه شنبه یحیی السنوار را به عنوان رئیس جدید دفتر سیاسی خود معرفی کرد.

به گفته وزارت خارجه چین، وانگ روز سه‌شنبه طی تماس‌های تلفنی با همتایان مصری و اردنی خود درباره ترور هنیه گفتگو کرد.

این دیپلمات ارشد چینی طی گفتگو با «بدر عبدالطی» و «أیمن الصفدی» گفت که پکن قاطعانه این اقدام را که ناقض هنجارهای روابط بین‌الملل و تجاوز به حاکمیت ایران است، محکوم می‌کند.

وانگ گفت که چنین اقداماتی تلاش برای ترویج صلح را تضعیف کرده و رسیدن به آتش‌بس در غزه را دست نیافتنی می‌کند.

پیشتر وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که الصفدی با بیان اینکه ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس، تنش ها را در خاورمیانه تشدید کرده و وضعیت بسیار خطرناک شده است، گفت: اردن معتقد است که تشدید درگیری به نفع هیچ طرفی نخواهد بود، بلکه تنها منجر به خسارات متعدد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: جامعه بین‌المللی باید برای جلوگیری از تشدید درگیری، توقف نقض قوانین بین‌المللی، دستیابی فوری به آتش‌بس در غزه و در نهایت دستیابی به استقلال فلسطین به عنوان یک کشور مستقل از طریق راهکار دو کشوری اقدام فوری انجام دهد.

عبدالعاطی به نوبه خود گفت که مصر از نقش مهم چین در پیشبرد صلح در خاورمیانه و از تلاش های پکن برای پیشبرد آشتی داخلی در فلسطین قدردانی می کند.

وی افزود: مصر امیدوار است همکاری نزدیک خود با چین را برای جلوگیری از تشدید تنش حفظ کند.

منبع: ایرنا

739995