ادعای واشنگتن برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه مدعی شد: واشنگتن به‌دنبال آن است تا به طریق دیپلماتیک از کشورها بخواهد که به ایران بگویند که تشدید تنش‌ها در خاورمیانه به نفع آن‌ها نیست.

تصویر ادعای واشنگتن برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه

به گزارش سایت خبری پرسون، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که بلینکن با نخست‌وزیر قطر و وزیر امور خارجه مصر در مورد تنش‌های منطقه‌ای صحبت کرده است.

میلر تصریح کرد که بلینکن در این گفت‌وگو عنوان کرده که واشنگتن به روش دیپلماتیک به کشورها توصیه می‌کند که به ایران بگویند تشدید تنش‌ها در خاورمیانه به نفع آن‌ها نیست.

میلر در ادامه تایید نکرد که آیا پیام‌های واشنگتن مستقیماً به سران ایران رسیده است یا خیر.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در پاسخ به این سوال که وزارت امور خارجه آمریکا چه اقدامی برای آماده سازی گسترش احتمالی تنش‌ها در خاورمیانه انجام داده است؟ گفت: ما از ۷ اکتبر تاکنون نگران گسترش درگیری در غزه در منطقه بوده ایم. اکنون احتمال گسترش تنش‌ها قوت گرفته است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود: ما در وزارت امور خارجه در حال ارتباط با رهبران منطقه‌ای بودیم تا این پیام را منتقل کنیم که تشدید تنش به نفع هیچکس نیست و از کشورهای منطقه خواسته‌ایم تا از نفوذ دیپلماتیک خود استفاده کنند و برای کاهش تنش اقدام کنند.

او گفت: وزارت دفاع آمریکا اقداماتی در تغییر استقرار نیروها در منطقه انجام داده است و این اقدامات دفاعی هستند.

میلر ادامه داد: ما نیز خود را برای افزایش تنش آماده کردیم. البته تلاش کردیم تا از گسترش تنش‌ها جلوگیری کنیم. ما یک هشدار سفر برای لبنان صادر کرده‌ایم و از شهروندان آمریکایی خواسته‌ایم به هیچ وجه به این کشور سفر نکنند و در صورتی که در لبنان حضور دارند با هر بلیط هواپیمایی که در دسترس است از این کشور خارج شوند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: بنابراین ما اوضاع را زیر نظر داریم و با توجه به شرایط تصمیم گیری‌های آینده را انجام خواهیم داد.

او گفت: ما از طریق ارتباطات دیپلماتیک که غیر مستقیم به کشورهای منطقه پیام داده‌ایم تا به ایران بگویند که افزایش تنش به نفع آنها نیست. افزایش تنش به نفع هیچ کشوری نیست.

این مقام وزارت خارجه آمریکا در عین با تکرار حمایت واشنگتن از تل آویو گفت: ما از اسرائیل دفاع خواهیم کرد بنابراین تصمیم گیری برای حمله بر عهده ایران است. ما نمی‌توانیم آن را رد کنیم، خطر حمله وجود دارد. ما نمی‌خواهیم ایران اقدام بیشتری انجام دهد.

میلر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا امروز با پادشاه اردن گفتگو کرده ، آیا وی پیامی به ایران از طریق اردن ارائه کرده است؟ گفت: کشورهای منطقه باید در مورد این پیام‌ها خودشان اظهار نظر کنند اما ما به کشورهای منطقه اعلام کرده‌ایم که به ایران این پیام را بدهند که افزایش تنش به نفع آنها نیست.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: بنابراین انجام یک حمله دیگر ایران به اسرائیل به نفع آنها نیست. پیام ما به همه کشورهای منطقه این بوده است که ما خواهان گسترش تنش نیستیم.

او بدون اشاره به اقدامات اسرائیل مدعی شد که اقدام احتمالی ایران منجر به گسترش تنش‌ها خواهد شد و در حمله پیش که ایران علیه اسرائیل در ماه آوریل انجام داد ، ما توانستیم در مقابل این حملات از اسرائیل دفاع کنیم.

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس بامداد چهارشنبه ۱۰ مرداد که برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دکتر مسعود پزشکیان به تهران آمده بود، به شهادت رسید.

روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران صبح چهارشنبه (۳۱ جولای ۲۰۲۴ برابر با ۱۰ مرداد ۱۴۰۳) در بیانیه ای اعلام کرد: «با عرض تسلیت به ملت قهرمان فلسطین و امت اسلامی و رزمندگان جبهه مقاومت و ملت شریف ایران، بامداد امروز ( چهارشنبه) محل اقامت جناب آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس در تهران مورد اصابت قرار گرفته و در پی این حادثه ایشان و یک نفر از محافظین وی به شهادت رسیدند.»

دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری در پیامی در واکنش به شهادت «اسماعیل هنیه»، نوشت: جمهوری اسلامی ایران در پاسداری از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و عزت و اعتبار خود کوتاهی نخواهد کرد و رژیم صهیونیستی به زودی نتایج اقدام بزدلانه و تروریستی خود را خواهد دید.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز در پی حمله تروریستی و متجاوزانه رژیم اسرائیل به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران و شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد: این رژیم تروریستی و حامیان آن مسئولیت این اقدامات را بر عهده دارند. جمهوری اسلامی ایران در استفاده از حق ذاتی خود در دفاع مشروع، به موجب ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد برای پاسخ قاطع و فوری، تردیدی نخواهد کرد.

پیش از این جنایت فجیع، رژیم اسرائیل حملات تروریستی را در جنوب بیروت، لبنان، علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی انجام داد و شامگاه سه شنبه سی ام جولای ۲۰۲۴ به ضاحیه بیروت حمله کرد و یک ساختمان مسکونی را در یکی از محله های آن هدف قرار داد که بر اثر آن شماری از شهروندان به شهادت رسیده و برخی دیگر زخمی شدند. بر اثر این حمله، ویرانی زیادی در برخی طبقه های ساختمان به بار آمد و فواد شکر(حاج محسن) از فرماندهان ارشد مقاومت که در آن زمان در این ساختمان حضور داشت، به شهادت رسید.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در پی درخواست ایران که مورد حمایت چین، الجزایر و روسیه به‌ عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفت، ۳۱ ژوئیه (۱۰ مرداد ۱۴۰۳) برای ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در ایران تشکیل جلسه داد.

منبع: ایسنا

729731