راهکار‌هایی برای نورانی کردن خانه‌های تاریک

فضاهای کم‌نور، چندان دل‌چسب نیستند و باید چاره‌ای برایشان اندیشید. راه‌هایی مانند استفاده از آینه، رواندازهای نخی، نور موضعی و ۷ روش دیگر، به‌عنوان راهکار برای خانه های کم نور توسط طراحان معرفی شده‌اند. اما این راهکارها تا چه حد موثر هستند و چگونه باید آن‌ها را اجرا کرد؟
تصویر راهکار‌هایی برای نورانی کردن خانه‌های تاریک

به گزارش سایت خبری پرسون، دکوراسیون داخلی فضاهایی که نور طبیعی کمی دارند، بسیار چالش‌انگیز است. در این فضاها، رنگ‌ها معمولا اشباع‌شده‌تر به نظر می‌رسند و خود فضا بیش ازآنچه هست، حجیم یا شلوغ جلوه می‌کند. اتاق‌های کم نور، چندان دل‌پذیر و خوشایند نیستند. این مسئله به‌ویژه برای فضاهایی که زمان بیشتری در آن‌ها سپری می‌شود، مانند اتاق خواب و پذیرایی، مشکل‌ساز خواهد بود.

بنابراین، لازم است یک راهکار برای خانه های کم نور و افزایش میزان روشنی آن‌ها اندیشیده شود. برای مثال، می‌توان پرده اتاق خواب تاریک را عوض کرد یا رنگ دیوارهای پذیرایی را روشن‌تر انتخاب کرد. البته ترفندهای بیشتری در این زمینه وجود دارد.

۱۰ راهکار برای خانه های کم نور

به‌جز رنگ روشن دیوارها که روش شناخته‌شده‌ای است، ۹ راهکار موثر دیگر برای روشن کردن اتاق‌های تاریک وجود دارد. نحوه نورپردازی، جنس پرده اتاق خواب تاریک، اندازه اثاثیه و حتی بافت پتوها، همگی می‌توانند در روشنی اتاق تاثیرگذار باشند.

استفاده از رنگ روشن

رنگ‌های تیره، دیوار یک فضای کم نور را حتی تاریک‌تر ازآنچه هست نشان می‌دهند، زیرا نور را به خود جذب می‌کنند. در عوض، رنگ‌های روشن نور را از خود دفع می‌کنند و آن را هرچه بیشتر در فضا بازتاب می‌دهند. بهتر است رنگ دیوارها، سقف و کف به‌گونه‌ای انتخاب شود که بیشترین میزان بازتاب نور را داشته باشد و در روشن‌ترین حالت ممکن قرار بگیرد. بژ روشن، سفید، خاکستری روشن، برنز، آبی آسمانی، صورتی و … ازجمله رنگ‌های مناسب برای یک اتاق تاریک به شمار می‌روند.

کاغذدیواری روشن

کاغذدیواری‌های روشن و خوش‌طرح می‌توانند در ترکیب با رنگ روشن دیوار، فضا را از تاریکی دربیاورند. کاغذدیواری علاوه بر روشن ساختن فضا، هیجان و جذابیت را نیز اضافه می‌کند و کسل‌کنندگی رنگ‌های یکدست را از بین می‌برد. البته استفاده از کاغذدیواری با طرح شلوغ، به‌عنوان یک راهکار برای خانه های کم نور مناسب نیست، زیرا فضا را کوچک نشان خواهد داد. بنابراین، استفاده از آن به صورت ترکیبی با رنگ روشن توصیه می‌شود. البته کاغذدیواری‌هایی با طرح خلوت، جایگزین کاملی برای رنگ‌های روشن هستند.

نورپردازی موضعی و متمرکز

نورپردازی موضعی، نقش چشمگیری و ناملموسی در روشن‌تر ساختن یک فضای تاریک ایفا می‌کند. این نوع نورپردازی، عملکردی مجزا از نورپردازی عمومی اتاق دارد و معمولا به‌صورت یک چراغ بسیار روشن است که در گوشه‌ای از فضا قرار می‌گیرد. این نورها علاوه بر آنکه بر روشنی کلی فضا می‌افزایند، یک نقطه تمرکز روشن، هیجان‌انگیز و دنج ایجاد می‌کنند تا حواس‌ها از تاریکی اتاق پرت شود.

سبکی و نوردهی پرده اتاق خواب تاریک

اگر میزان کمی نور طبیعی از طریق یک پنجره کوچک یا پنجره تاریک وارد فضا می‌شود، بهتر است آن را تا حد ممکن غنیمت بشمارید. نصب پرده‌های سنگین و کلفت، ورود همین نور کم را نیز به‌شدت محدود می‌سازد. در عوض، پرده‌های نازک که دارای بافت غیرمتراکم و رنگ روشن هستند، بهترین راهکار برای خانه های کم نور خواهند بود. اگر فکر می‌کنید که ممکن است با پرده نازک، حریم خصوصی‌تان خدشه‌دار شود، می‌توانید پرده اتاق خواب تاریک خود را به‌صورت دولایه، شامل یک لایه سنگین و یک لایه سبک، در نظر بگیرید.

اثاثیه روشن و کم‌حجم

تا جایی که امکان دارد، بهتر است هنگام خرید لوازم منزل، رنگ‌های روشن انتخاب شود. اگر اثاثیه شما رنگ تیره‌ای دارند، می‌توانید با روانداز، رومبلی یا تغییر پوسته بیرونی اثاثیه با لایه‌هایی از چوب و فلز روشن، رنگ روشنی به آن‌ها بدهید. همچنین اثاثیه بسیار بزرگ و پرحجم، عبور نور در فضا را محدود می‌کنند. بنابراین، بهتر است تا حد ممکن، اثاثیه با سایز بهینه را در فضا قرار دهیم.

قابلیت تنظیم نور مصنوعی

نور مصنوعی، یک روش اجتناب‌ناپذیر برای بالا بردن میزان روشنی در اتاق‌های تاریک به شمار می‌رود. نورهای مصنوعی مانند لامپ، مهتابی، چراغ و LED، بهتر است، تا حدودی شبیه به نور طبیعی انتخاب شوند و آن را تقویت کنند.

میزان بیش‌ازحد نور مصنوعی، آن‌هم به مدت‌زمان طولانی، چشم را خسته می‌کند. بنابراین، قابلیت تنظیم میزان نور مصنوعی، باید به‌عنوان یک راهکار برای خانه های کم نور که احتمالا بیشترین تعداد لامپ و مهتابی را دارند، در نظر گرفته شود. با نصب چندین کلید برای چندین لامپ و روشن کردن تعداد دلخواه یا با استفاده از فناوری‌های جدید نورپردازی قابل تنظیم، این هدف ممکن می‌شود.

آینه به‌عنوان یک راهکار برای خانه های کم نور

هر آینه می‌تواند نورهایی از چند منبع مختلف، مانند نور طبیعی، مهتابی، لامپ، شمع و … را یکجا بازتاب دهد. درنتیجه، کمک چشمگیری به افزایش میزان روشنی اتاق‌های تاریک می‌کند.

آینه‌ها فقط به آینه‌های ساده و ضروری خانه محدود نمی‌شوند؛ بلکه آینه‌ها با طرح‌های هنری به‌عنوان بخشی از دکوراسیون داخلی منزل قابل‌نصب هستند. به کمک آینه، گویا نور موجود در اتاق را دو برابر کرده‌اید. بنابراین، بیشترین تعداد آینه ممکن می‌بایست برای فضاهای کم نور در نظر گرفته شود؛ البته تا جایی که به یکپارچگی دکوراسیون داخلی منزل آسیب نزند.

سطوح براق

اگر اجزا، اثاثیه یا لوازم منزل، سطوح درخشنده‌ای داشته باشند، آنگاه میزان بازتاب نور در فضا و درنتیجه، روشنی کلی آن، بالا خواهد رفت. بنابراین، بهتر است اثاثیه‌ای که سطوح براق دارند، خریداری شوند یا به نحوی، سطوح براق در فضا اضافه شوند. برای مثال، پرده اتاق خواب تاریک می‌تواند بافت درخشنده‌ای داشته باشد یا میز پذیرایی، کابینت آشپزخانه و حتی مبلمان منزل، از سطوح براق برخوردار شوند.

قالیچه رنگ روشن

اگر اتاقی، هم کم نور باشد و هم کف تیره رنگ داشته باشد، آنگاه میزان روشنی فضای آن، دوچندان کاهش می‌یابد. پهن کردن یک قالیچه با رنگ سفید یا روشن، تاثیر چشمگیری بر این وضعیت می‌گذارد. همچنین قالیچه، به تعریف حدومرزهای اتاق کمک می‌کند و به گرما و صمیمیت آن خواهد افزود.

بالش‌ها و اشیای روزمره

بسیار زیرکانه خواهد بود، اگر بالش‌ها، پتو، کنترل تلویزیون، کتاب‌های روی میز، گلدان، دستگیره و غیره با رنگ روشن انتخاب شوند. بدین ترتیب، میزان روشنی فضا حتی به‌وسیله اشیای روزمره و غیرثابت، افزایش می‌یابد. البته جنس اشیا نیز مهم است. برای مثال، بالش و دستگیره از جنس کتان و نخ، حس سبکی، خنکی و روشنی را در ذهن انسان تداعی می‌کنند.

جمع‌بندی

موثرترین عامل در میزان روشنی یک اتاق کم نور، رنگ دیوارها و سقف آن است. در وهله دوم، باید حتی کمترین نور طبیعی ورودی به اتاق را تقویت کرد. برای مثال، پرده اتاق خواب تاریک، باید نازک و دارای رنگ روشن باشد تا بیشترین میزان نور را عبور دهد. پس‌ازآن، استفاده نور موضعی و کوچک بودن سایز اثاثیه، به‌عنوان ساده‌ترین و موثرترین راهکار برای خانه های کم نور در نظر گرفته می‌شوند.

منبع: دکوبوم

729423