پرداخت بهای ترورهای نتانیاهو را ساکنان اراضی اشغالی می پردازند

هدف اصلی «بنیامین نتانیاهو» از ترور مقامات حماس و حزب‌الله شعله‌ور کردن آتش مناقشات منظقه بوده تا جایگاه متزلزل خود را حفظ کند، اما هزینه این اقدامات را ساکنان اراضی اشغالی پرداخت خواهند کرد.

تصویر پرداخت بهای ترورهای نتانیاهو را ساکنان اراضی اشغالی می پردازند

به گزارش سایت خبری پرسون، رسانه عبری در مقاله‌ای با اشاره به شادمانی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از ترور مقامات ارشد حماس و حزب‌الله، گزارش داد که بهای این سرخوشی را اسرائیلی‌ها پرداخت خواهند کرد.

در روزهای گذشته تحلیلگران بسیاری به این مسئله اشاره کرده‌اند که هدف نتانیاهو از ترور شهید «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران و «فواد شکر» فرمانده ارشد حزب‌الله لبنان، تشدید تنش‌های منطقه‌ای و از میان برداشتن هرگونه امید توافق با حماس بوده است.

هاآرتص نیز در این گزارش با اشاره به اینکه این ترور احتمال حصول توافق آتش‌بس و تبادل اسرا در کوتاه‌مدت را به‌شدت کاهش داده، تأکید کرد که نتانیاهو هنگام تصمیم‌گیری درباره ترور شهید هنیه به‌خوبی از این مسئله آگاه بوده است.

اسماعیل هنیه که برای شرکت مراسم تحلیف «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده بود، بامداد چهارشنبه گذشته (۱۰ مرداد) در پی وقوع انفجاری در محل اسکان خود در تهران به شهادت رسید.

ترور هنیه با محکومیت‌های بین‌المللی مواجه شده و بسیاری آن را کارشکنی در مذاکرات آتش‌بس در جنگ غزه و گسترش‌دهنده تنش‌ها در غرب آسیا دانستند.

عصر سه‌شنبه نیز رسانه‌ها از وقوع انفجار در یکی از مناطق شیعه‌نشین بیروت خبر دادند و وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد در این حمله چهار تن به شهادت رسیده‌اند؛ از جمله فواد شکور که یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان بود.

ارتش رژیم صهیونیستی رسما هدف قرار دادن بیروت را پذیرفت و مدعی شد این حمله در پاسخ به حمله «مجدل شمس» انجام شده است؛ حال‌آنکه حزب‌الله هرگونه دست‌داشتن در حمله به مجدل شمس در بلندی‌های جولان را رد کرده است.

رسانه عبری با اذعان به اینکه رژیم صهیونیستی در جنگ‌های طولانی و تمام‌عیار بسیار ضعیف است، گزارش داد در ۱۰ ماه گذشته ارتش صهیونیستی در خیابان‌های غزه سرگردان شده و در برابر حملات حزب‌الله لبنان نیز ناتوان ظاهر شده‌اند.

به گزارش این رسانه، «نتانیاهو یک رهبر دیوانه است که خود را در قالب یک ناجی می‌بیند و با نادیده‌گرفتن اشتباهاتی که در دوره نخست‌وزیری خود انجام داده، وضعیت بغرنج کنونی را حاصل تقدیر می‌داند».

مقامات نظامی ارشد رژیم اشغالگر به رسانه عبری گفته‌اند سران نهادهای امنیتی و نظامی از جمله موساد و شین بت قرار است در نشست کابینه امنیتی اعلام کنند که نتانیاهو عامل اصلی عدم حصول توافق با حماس است و این می‌تواند یک نقطه عطف باشد.

«یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم اشغالگر نیز پیش‌تر به‌صورت تلویحی گفته بود که شرایط توافق با حماس و آزادسازی اسرای صهیونیست فراهم بوده و به گزارش هاآرتص، نتانیاهو از این اظهارات گالانت بسیار خشمگین است، اما از تبعات اخراج او می‌ترسد.

رسانه عبری با انتقاد از نتانیاهو به دلیل ناتوانی در ارائه راهکارهای دیپلماتیک برای پایان مناقشه غزه و درگیری با حزب‌الله، گزاش می‌دهد: «در شمال (مرز با حزب‌الله) وضعیت بسیار پیچیده‌تر است. نه‌تنها هیچ پیشرفت ملموسی برای نزدیک شدن به اهداف حاصل نشده، بلکه تا جایی که می‌دانیم، اساساً هدفی تعریف نشده است!»

هاآرتص همچنین با طرح این ادعا که فرسایشی شدن جنگ‌ها یکی از استراتژی‌های ایران بوده و رژیم صهیونیستی را مستهلک کرده است، گزارش داد اسرائیل در هر ۲ جبهه غزه و لبنان دچار یک درگیری فرسایشی شده است. در این گزارش آمده است: «ما سعی داریم حماس را از پای درآوریم و حزب‌الله هم می‌خواهد ما را از پای درآورد.»

به اذعان رسانه عبری، ترور مقامات حماس و حزب‌الله از سوی رژیم صهیونیستی نشان‌دهنده این است که «نتانیاهو راهبردی عملی برای درگیری‌ها با حماس و حزب‌الله نداشته و اعضای کابینه مضحکی که اسرائیل را اداره می‌کنند، اساساً با کلمه راهبرد غریبه هستند».

هاآرتص نوشت: «وقتی گردوخاکی که نتانیاهو با ترورهای اخیر به پا کرده بخوابد، خواهیم دید که اسرائیل هنوز درگیر همان مشکلات سابق است».

در ادامه این گزارش آمده است: «در نبود طرحی برای وضعیت پس از جنگ، حماس همچنان به اداره غزه ادامه خواهد داد. حزب‌الله هم ۱۰ ماه است که مناطق شمالی (اراضی اشغالی) را در هم می‌کوبد و هیچ طرحی برای عقب‌راندن نیروهایش به پشتِ رود لیتانی وجود ندارد.»

در گزارش رسانه عبری آمده است: «دستاوردهای نظامی هفته‌های اخیر کمر شکسته اسرائیل را تا حدی صاف کرد و تلخی‌ها جای خود را به امید داد، اما همه این‌ها ممکن است همین فردا از بین برود، اینجا همه چیز در لحظه تغییر می‌کند.»

رسانه عبری از نتانیاهو خواست از بهبود جایگاه خود در میان صهیونیست‌ها و چهره‌های افراطی کابینه‌اش استفاده کند تا چوبی که لای چرخ‌های مذاکره با حماس و حزب‌الله گذاشته را از میان بردارد، نه اینکه همچنان نگران این باشد که اگر وارد مذاکره شود، چهره‌های افراطی با کناره‌گیری خود او را از قدرت برکنار می‌کنند.

در انتهای این گزارش آمده است: «او در روز چهارشنبه گفت که بیش از هر زمان دیگری به توافقی برای آزادی تمام اسرا نزدیک شده‌ایم. فقط باید امیدوار باشیم که این بار هم دروغ نگفته باشد.»

منبع: ایسنا

729307