فرنگی‌کاران بدون دغدغه راهی پاریس شدند

دارنده ۲ مدال برنز پیکارهای کشتی فرنگی قهرمانی جهان گفت: تیم‌های کشتی کشورمان از شرایط و تدارکات بسیار خوبی از جمله دکتر روانشناس، تغذیه و اردو بهره بردند تا بدون کوچک‌ترین دغدغه راهی المپیک شوند.
تصویر فرنگی‌کاران بدون دغدغه راهی پاریس شدند

به گزارش سایت خبری پرسون، مسابقات کشتی در بازی‌های المپیک پاریس روزهای ۱۵ تا ۲۱ مردادماه در شهر پاریس برگزار خواهد شد و کشتی ایران با ۱۱ نماینده در این آوردگاه بزرگ حضور خواهد داشت. گوش‌شکسته‌های ایرانی در کشتی فرنگی ۶ سهمیه و در کشتی آزاد پنج سهمیه کسب کرده‌اند.

کشتی فرنگی در این رقابت‌ها با ترکیب مهدی محسن‌نژاد، سعید اسماعیلی، امین کاویانی‌نژاد، علیرضا مهمدی، محمد هادی ساروی و امین میرزازاده به مصاف رقبای خود خواهند رفت.

حبیب اخلاقی توضیح داد: تیم‌های کشتی کشورمان از شرایط و تدارکات بسیار خوبی از جمله دکتر روانشناس، تغذیه و اردو بهره بردند تا بدون کوچک‌ترین دغدغه راهی بازی‌های المپیک پاریس شوند.

وی بیان کرد: با توجه به شناختی که به عنوان شاگرد و همکار در کنار حسن رنگرز داشتم، او به همراه کادر فنی خود برای موفقیت تیم شبانه‌روزی تلاش می‌کنند تا نتایج قابل قبولی بدست آید. رنگرز از لحاظ فنی، تحصیلات و تجربه یکی از بزرگان کشتی فرنگی کشورمان است که توانسته با درایت خود در ۲ سال اخیر موفقیت زیادی را رقم بزند. سقف آرزوی ورزشکار رسیدن به خوش‌رنگ‌ترین مدال در المپیک است که امیدوارم نمایندگان کشورمان بتوانند در پاریس انتظارات را برآورده سازند.

دارنده ۲ مدال برنز کشتی فرنگی جهان همچنین گفت: در وزن ۶۰ کیلوگرم مهدی محسن‌نژاد یکی از فرنگی‌کاران موفق کشورمان است. او در ۲ قهرمانی آسیا با دست پر از تشک خارج شد و در رقابت قهرمانی ۲۰۲۳ جهان نیز با قرار گرفتن در جایگاه پنجمی، سهمیه المپیک را کسب کرد.

اخلاقی تصریح کرد: کسب مدال در المپیک با توجه به حساسیت این بازی‌ها همیشه غیرقابل پیش‌بینی است با این وجود در سه وزن ۶۷، ۹۷ و ۱۳۰ کیلوگرم شانس بیشتری برای کسب مدال داریم.

دارنده مدال طلای بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون همچنین در خصوص وزن ۶۷ کیلوگرم کشتی فرنگی گفت: با توجه رقابت حساس میان سعید اسماعیلی و محمدرضا گرایی، اسماعیلی توانست با شایستگی دوبنده تیم ملی کشورمان را در پاریس برتن کند. او در ۲ سال اخیر نشان داده یک استعداد و پدیده خوب در این وزن المپیکی به حساب ‌می‌آید و نباید به سادگی از روی نام او عبور کرد. البته او در مجارستان کشتی‌های خوبی گرفت و حتی توانست قهرمان المپیک را اسیر توانایی خود کند اما بر اثر یک غفلت مبارزه برده را با باخت تغییر داد.

اخلاقی ادامه داد: شاکله تیم ملی کشورمان در پاریس را چهره‌هایی از جمله محمدهادی ساروی، امین میرزازاده، مهدی محسن‌نژاد و امین کاویانی‌نژاد تشکیل می‌دهند که این نفرات با توجه به اینکه از رده‌های پایه در کنار هم بوده‌اند در پاریس می‌توانند تجربه آنان به تیم کمک کند. علیرضا مهمدی هم توانست در جهانی ۲۰۲۳ بلگراد در وزن غیر المپیکی به نشان نقره برسد که با تغییر وزن، بنا دارد در پاریس شایستگی خود را در وزن ۸۷ کیلوگرم ثابت کند.

وی در خصوص حضور ۵ فرنگی‌کار خوزستانی در المپیک گفت: اتفاق مهمی در تاریخ کشتی خوزستان رقم خورد که در ۶ وزن توانست پنج فرنگی‌کار، یک مربی و یک داور را در المپیک به عنوان نماینده داشته باشد. با وجود اینکه ملی‌پوشان از پنج شهر استان خوزستان به تیم ملی راه‌یافته‌اند اما حضور آنان باعث شده کشتی استان خوزستان جان تازه‌ای بگیرد که این موضوع می‌تواند برای آینده این ورزش تاثیرگذار باشد.

اخلاقی یادآور شد: با سرمایه‌گذاری برخی استان‌ها در کشتی فرنگی، این رشته در استان‌های مازندران، خوزستان، فارس، اصفهان و تهران استعدادهای زیادی را معرفی کرده است.

ملی‌پوش اسبق کشتی فرنگی در دو دوره بازی‌های المپیک در خصوص غیبت رضا کایالپ ترکیه‌ای نیز، گفت: او یکی از نوابغ وزن ۱۳۰ کیلوگرم است اما در آخرین رقابتش با امین میرزازاده و فردین هدایتی شکست خورد، به طور قطع مهم‌ترین رقیب میرزازاده، میخاییل لوپز کوبایی است که برای شکست او نیز کادر فنی به طور حتم برنامه دارد.

اخلاقی مهم‌ترین رقبای فرنگی‌کاران کشورمان در اوزان مختلف را مورد بررسی قرار داد و اظهار داشت: در وزن ۶۰ کیلوگرم ویکتور سیوبانو (مولداوی) و ژولامان شارشنبکوف قرقیزستانی و در ۶۷ کیلوگرم حسرت جعفراف از جمهوری آذربایجان و لوئیس اورتا سانچز کوبایی از شناخته‌ شده‌ترین رقبای ما به حساب می‌آیند. همچنین در اوزان ۷۷ و ۸۷ کیلوگرم نیز به ترتیب آکژول محموداف قرقیزستانی و علی چنگیز ترکیه‌ای مدعی این وزن به حساب می‌آیند. در وزن ۹۷ کیلوگرم با توجه به اینکه آرتور الکسانیان و گابریل روسیلو کوبایی در یک سوی جدول قرار گرفته‌اند؛ محمد هادی ساروی تا دیدار فینال با آنها روبرو نخواهد شد.

منبع: ایرنا

729149