به بسته‌ معیشتی نیازی نداریم!

هنگام اهدای بسته‌های کمک معیشتی به نیازمندان همواره تصور می شود که ای کاش روزی این افراد آنقدر توانایی کسب کنند که در خانه را باز نکنند و بگویند، ممنون ما دیگر به به این بسته‌ها نیاز نداریم.
تصویر به بسته‌ معیشتی نیازی نداریم!

به گزارش سایت خبری پرسون، در طول فعالیت در حوزه کمک به نیازمندان هنگام اهدای بسته‌های کمک معیشتی این تصویر در ذهن شکل می‌گیرد که ای کاش روزی این افراد آنقدر توانایی کسب کنند که هنگام مراجعه خیرین در خانه را باز نکنند و از پشت در بگویند، ممنون ما دیگر به این بسته‌ها نیاز نداریم.

حسین ابراهیمی ۲۸ ساله و طلبه سطح سه حوزه علمیه است. او به عنوان عضوی از گروه جهادی «شهید سیدرضا مصطفوی» و مؤسسه خیریه «امام حسن مجتبی» (ع) در شهر فامنین استان همدان فعالیت می‌کند. این گروه از سال ۱۳۹۵ با سرپرستی مرتضی هوشیار و با مشارکت هفت نفر از دوستان مرکز نیکوکاری امام حسن مجتبی (ع) شکل گرفت. در امتداد این حرکت در سال ۱۳۹۸ گروه جهادی با نام «شهید میلاد مصطفوی» از شهدای مدافع حرم شهرستان بهار تشکیل شد.

این گروه جهادی در حوزه تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی فعالیت می‌کند. مناسبت‌هایی مانند نوروز، شب یلدا، ماه رمضان اوج فعالیت‌های آنان است. از نظر آماری در این ایام حدود ۷۰ الی ۸۰ بسته تهیه و با همکاری هیئت محبین‌الزهرا در مسجد صاحب‌الزمان بسته‌بندی و توزیع می‌شود.

یکی از فعالیت‌های این گروه تشکیل صندوق قرض‌الحسنه است. این صندوق به صورت کاملاً مردمی شروع به کار کرد و با انتشار فراخوانی صد و پنجاه میلیون تومان جمع‌آوری و در قالب وام به نیازمندان اهدا شد.

در مرحله بعد تصمیم بر این شد که به جای توزیع بسته‌های معیشتی میان نیازمندان برای آن‌ها شغل ایجاد شود. ابتدا به افراد نیازمند وام اشتغال‌زایی داده شد. کسانی که توانایی ایجاد شغل داشتند خودشان دست به کار شدند و مسؤولیت ایجاد اشتغال برای افراد کم‌توان را بر عهده گرفتند تا به مرور توانمند شده و دیگر نیازی به بسته معیشتی نداشته باشند. مبلغ وام‌های اشتغال‌زایی هم صد الی صد و پنجاه میلیون تومان بود که رقم قابل توجهی بود.

از دیگر فعالیت‌های این گروه جهادی تشکیل کلاس در مسجد صاحب‌الزمان و موسی بن جعفر (ع) در ایام مختلف سال به خصوص ماه رمضان، بود. کلاس‌هایی که معمولاً با حضور بیست الی سی نفر از علاقه‌مندان به آموزش قرآن و احکام تشکیل می‌شد و حتی آموزش‌هایی مانند آداب معاشرت و نحوه تعامل با خانواده برگزار می‌شد. کلاس‌های تقویتی هم برای بهبود پایه علمی دانش‌آموزان در برنامه این گروه جهادی وجود داشت.

روش آن‌ها برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی توزیع صندوق صدقه بود. این کار ابتدا از پنجاه صندوق شروع شد و به مرور به دویست صندوق رسید که با تخلیه صندوق‌ها در بازه زمانی توانستند، در بازه زمانی دو تا سه ماه منابع مالی را سازمان دهی کنند.

منبع: مهر

728860