فواید پاکسازی منطقه غرب آسیا از سلاح هسته‌ای

عمان تاکید کرد، پاکسازی منطقه غرب آسیا از تسلیحات هسته‌ای نیاز مبرمی است که فواید سیاسی، ژئوپولیتیک، اقتصادی و انسانی برای کل جهان دارد.

تصویر فواید پاکسازی منطقه غرب آسیا از سلاح هسته‌ای

به گزارش سایت خبری پرسون، عمان در نشست دومین کمیته مقدماتی یازدهمین کنفرانس پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای که در حال حاضر در ژنو برگزار می‌شود، بر نیاز مبرم به پاکسازی منطقه غرب آسیا از تسلیحات هسته‌ای تاکید و اعلام کرد که این اقدام فواید سیاسی، ژئوپلیتیک، اقتصادی و انسانی برای کل جهان به همراه دارد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عمان، این کشور همچنین اعلام کرد پاکسازی منطقه از سلاح هسته‌ای نقش موثری در تقویت امنیت و ثبات و نیز افزایش همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا خواهد کرد.

پیش از این مسقط بر اهمیت پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای و لزوم اجرای ۳ رکن اصلی آن یعنی خلع سلاح هسته‌ای، ممانعت از گسترش آن و استفاده مسالمت آمیز از انرژی هسته‌ای تاکید کرده بود.

همچنین «ادریس بن عبدالرحمان الخنجری» نماینده دائم عمان در سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی ۲۴ ژوئیه جاری در بیانیه‌ای تاکید کرد، پیوستن تمامی کشورهای عربی به این پیمان به صورت داوطلبانه و موافقت با نظارت آژانس بین‌المللی هسته‌ای بر زیرساخت‌های آنها به منزله تایید آشکار و صریحی بر حسن نیت آنها در پایبندی به برنامه‌های بین‌المللی پیمان منع گسترش است.

الخنجری در ادامه گفت: پاکسازی خاورمیانه از سلاح‌های کشتار جمعی در واقع مسوولیتی جمعی و بین‌المللی به ویژه پس از آن است که اسرائیل تهدید به استفاده از بمب هسته‌ای کرد و این به منزله اعترافی ضمنی به داشتن چنین سلاحی است.

نماینده دائم عمان در سازمان ملل تاکید کرد: با توجه به اینکه اسرائیل تنها طرفی در منطقه است که به پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای ملحق نشده، باید بدون هیچ تعللی تحت نظارت آژانس بین‌المللی هسته‌ای قرار گرفته و فشارهای کافی برای پیوستن آن به این معاهده اعمال شود.

او افزود: اسرائیل تنها قدرت هسته‌ای خاورمیانه است که زیرساخت‌هایش تحت هیچگونه بررسی و نظارتی از سوی آژانس بین‌المللی هسته‌ای قرار نمی‌گیرند.

منبع: ایسنا

728761