کدام کشور ها از المپیک ۲۰۲۴ محروم شدند؟

۱۳ کشور در گذشته به دلایلی مانند جنگ، دوپینگ، مواضع سیاسی یا نقض قوانین کمیته بین‌المللی المپیک از حضور در المپیک محروم شده‌اند و امسال نیز دو کشور اجازه حضور در رقابت‌ها را ندارند.
تصویر کدام کشور ها از المپیک ۲۰۲۴ محروم شدند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، المپیک ۲۰۲۴ پاریس در حالی آغاز شده که دو کشور روسیه و بلاروس از حضور در این رقابت‌ها محروم هستند. تاکنون ۱۳ کشور به دلایل مختلف از حضور در رقابت‌های المپیک محروم شده‌اند و بد نیست نگاهی بر دلایل محرومیت کشورها در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان بیاندازیم.

کدام کشورها قبلا از المپیک محروم شدند؟

اولین ممنوعیت در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۲۰ در آنتورپ بلژیک اعمال شد، و آلمان، اتریش، مجارستان، بلغارستان و ترکیه به دلیل نقش و مشارکت در جنگ جهانی اول از حضور در بازی‌ها محروم شدند. آلمان همچنین به دلیل پیامدهای جنگ جهانی اول از بازی‌های سال ۱۹۲۴ در پاریس نیز محروم شد.

بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۴۸ که در لندن برگزار شد، شاهد محرومیت آلمان و ژاپن در نتیجه نقش‌شان در جنگ جهانی دوم و ویرانی ناشی از آن بود. آفریقای جنوبی از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۹۲ به دلیل تبعیض نژادی در نتیجه رژیم آپارتاید از بازی‌های المپیک محروم شد.

در سال ۱۹۷۲، زیمبابوه که در آن زمان به رودزیا معروف بود، به دلیل فشارهای بین‌المللی و اعتراضات علیه سیاست‌های تبعیض نژادی این کشور، از حضور در بازی‌های مونیخ محروم شد. در سال ۲۰۰۰، افغانستان به دلیل مواضع طالبان در قبال زنان از بازی‌های ملبورن محروم شد. امسال با بازگشت طالبان به قدرت در کابل، ورزشکاران افغان در المپیک شرکت می‌کنند اما نه زیر پرچم طالبان. آنها زیر پرچم قرمز، سبز و سیاه جمهوری اسلامی افغانستان که طالبان آن را در سال ۲۰۲۱ سرنگون کرد، رقابت خواهند کرد.

کویت در اکتبر ۲۰۱۵ توسط کمیته بین‌المللی المپیک به دلیل دخالت دولت در کمیته المپیک این کشور تعلیق شد. در نتیجه ورزشکاران کویتی در المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو به عنوان ورزشکاران مستقل المپیک زیر پرچم المپیک شرکت کردند. در طول بازی‌های زمستانی ۲۰۲۲ پکن، کره شمالی به دلیل تصمیمش برای خروج از المپیک ۲۰۲۰ توکیو به دلیل نگرانی‌های کووید-۱۹ که منشور المپیک را نقض می‌کرد، محروم شد.

علیرغم عدم محرومیت کامل از المپیک ۲۰۱۶، بسیاری از ورزشکاران روسی به دلیل دوپینگ سیستماتیک از حضور در مسابقات ریو منع شدند. این محرومیت در بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۸ و المپیک تابستانی ۲۰۲۰ توکیو نیز ادامه یافت.

کشورهایی که از شرکت در المپیک ۲۰۲۴ محروم شده‌اند

روسیه و بلاروس از بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس به دلیل دخالت در جنگ اوکراین محروم هستند.

طبق آخرین اعداد منتشر شده توسط کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) در المپیک ۲۰۲۴ تنها ۱۵ ورزشکار از روسیه و ۱۸ ورزشکار از بلاروس قرار است به عنوان ورزشکاران بی‌طرف انفرادی یا AIN رقابت کنند.

طبقه‌بندی AIN چطور است؟

رقابت تحت عنوان AIN به این معنی است که پرچم روسیه و بلاروس، سرود ملی و لباس‌های آنها در بازی‌های پاریس مجاز نخواهد بود. ورزشکاران بی‌طرف ورزشکارانی با پاسپورت بلاروسی یا روسی هستند که واجد شرایط بودن آنها تایید شده و بر اساس سهمیه‌ها و شرایط خاص تعیین‌شده توسط فدراسیون بین‌المللی (Ifs) به المپیک پاریس ۲۰۲۴ دعوت شده‌اند.

منبع: تسنیم

728370