میزان حمایت از رئیس جمهور زن در آمریکا کاهش یافت

نتایج نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد از سال ۲۰۱۵ تعداد آمریکایی‌هایی که برای داشتن یک رئیس جمهور زن آماده هستند، ۹ درصد کاهش یافته است.
تصویر میزان حمایت از رئیس جمهور زن در آمریکا کاهش یافت

به گزارش سایت خبری پرسون، نتایج نظرسنجی‌‌های جدید موسسه یوگاو نشان می دهد از سال 2015 تعداد آمریکایی‌هایی که اظهار کردند برای یک رئیس جمهور زن آماده هستند، 9 درصد کاهش یافته است.

این نظرسنجی که پس از کناره گیری بایدن از رقابت‌های ریاست جمهوری انجام شده، برای ارزیابی شانس ریاست جمهوری هریس در انتخابات ماه نوامبر انجام شده، حاکی از آن است که 49 درصد رای دهندگان درباره ایده داشتن یک رئیس جمهور زن، تردید دارند. 54 درصد مردم کشور برای پذیرش یک رئیس جمهور زن اعلام آمادگی کرده‌اند و 30 درصد رئیس جمهور زن نمی‌خواهند.

بر این اساس، شمار این افراد از سال 2015 کاهش یافته است. در آن سال، نتایج نظرسنجی مشترک یوگاو و اکونومیست نشان داد که 63 درصد رای دهندگان آمریکایی برای یک رئیس جمهور زن آماده بودند. این نظرسنجی در ماه مه آن سال و تنها یک ماه پس از اعلام نامزدی هیلاری کلینتون برای انتخابات و یک ماه پیش از آنکه وی تبدیل به نخستین زنی شود که موفق به کسب حمایت لازم برای نامزدی حزبش در انتخابات شود، انجام شد.

علاوه بر این، در حالی که به نظر می رسد هریس دومین زنی در تاریخ آمریکا خواهد بود که حمایت کافی برای کسب نامزدی دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری را خواهد داشت، 41 درصد آمریکایی ها فرض می کنند که بیش از نیمی از هموطنان آنها تمایل ندارند به یک زن به جای یک مرد رای دهند در صورتی که شایستگی هر دو نامزد برابر باشد.

به علاوه، این ارزیابی در مورد اعضای حزب دموکرات نشان داد که 77 درصد معتقدند کشور برای یک رئیس جمهور زن آماده است و 37 درصد فکر می کنند هموطنان آنها به یک زن شایسته رای نخواهند داد. این نگرانی ها ممکن است منجر به این شود که 35 درصد دموکرات ها معتقدند هریس باید یک مرد را به عنوان معاون خود انتخاب کند و تنها 6 درصد می گویند یک زن باید معاون هریس شود.

براساس این گزارش، از بین دموکرات هایی که در میان نامزدهای احتمالی معاونت هریس قرار دارند می توان به گرتچن ویتمر فرماندار میشیگان اشاره کرد که با 27 درصد بالاترین میزان محبوبیت برای تصدی این سمت را دارد. او در حال حاضر خود را از نظر معاونت ریاست جمهوری از رقابت ها کنار کشیده و ترجیح داده تا به عنوان نایب رئیس وارد کمپین هریس شود.

دو دموکرات برجسته دیگر که میزان محبوبیت زیادی برای معاونت هریس دارند می توان به سناتور مارک کلی از آریزونا وجاش شاپیرو فرماندار پنسیلوانیا اشاره کرد که میزان محبوبیت هر دو 22 درصد است.

همچنین شرکت کنندگان در این نظرسنجی، دونالد ترامپ و کامالا هریس را به قدر کافی برای تصدی سمت ریاست جمهوری مناسب و شایسته می دانند.

این در حالی است که نتایج نظرسنجی‌های جدید نشریه وال استریت ژورنال که پس از کناره گیری جو بایدن از رقابت های انتخاباتی و ورود کامالا هریس به عرصه رقابت ها انجام شده، نشان می دهد که دونالد ترامپ با 49 درصد در مقابل کامالا هریس با 47 درصد در رقابت های انتخاباتی پیشتاز است.

نتایج تازه ترین نظرسنجی آکسیوس نیز نشان می دهد در رقابت بین بایدن-ترامپ، 53 درصد از پاسخ‌دهنده‌های بین 18 تا 34 سال از بایدن و 47 درصد از ترامپ حمایت کرده‌اند. بنابراین، با فرض تعمیم‌پذیری این یافته‌ها در این تقابل فرضی بایدن از مزیت 6 درصدی نسبت به ترامپ در میان رأی‌دهنده‌های جوان برخوردار است.

اما در تقابل بین هریس-ترامپ نتیجه به طرز معناداری به نفع معاون کنونی رئیس‌جمهور آمریکا است. در این رقابت مفروض 60 درصد از این پاسخ‌دهنده‌ها هریس و 40 درصد دونالد ترامپ را انتخاب کرده‌ و به این ترتیب، هریس را از یک مزیت 20 درصدی برخوردار کرده‌اند.

در همین حال نتایج تازه‌ترین نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد کامالا هریس با 44 درصد از دونالد ترامپ با 42 درصد در رقابت‌های انتخاباتی پیشی گرفته است.

همچنین نظرسنجی دیگری که توسط مورنینگ کانسلت انجام شده است، حاکی از آن است که دونالد ترامپ با 47 درصد مقابل کامالا هریس با 45 درصد پیشتاز است.

نتایج نظرسنجی جدید مرکز افکارسنجی ماریست نشان می‌دهد که ترامپ با 46درصد در مقابل هریس با 45درصد در رقابت‌های انتخاباتی شانه به شانه پیش می‌روند.

جو بایدن 21 جولای با انتشار نامه‌ای در حساب ایکس خود نوشت: معتقدم به‌نفع حزب من و کشورم است که کناره‌گیری کنم و روی تحقق وظایفم به‌عنوان رئیس جمهور در باقی‌مانده دوره‌ام تمرکز کنم.

بایدن بلافاصله پس از اعلام خبر کناره‌گیری، در بیانیه جداگانه‌ای از کامالا هریس اعلام حمایت کرد، این اقدام بلافاصله مورد حمایت انجمن حزبی سیاه‌پوستان کنگره، بسیاری از اهداکنندگان اصلی کمک‌های مالی و برخی قانون‌گذاران قرار گرفت.

وی در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: امروز من می‌خواهم حمایت کامل خود را از کامالا هریس به‌عنوان نامزد دموکرات‌ها در انتخابات سال جاری اعلام کنم. دموکرات‌ها! وقت آن است که کنار یکدیگر قرار بگیریم و دونالد ترامپ جمهوری‌خواه را شکست دهیم.

هریس باید برای تضمین نامزدی‌اش در کنوانسیون دموکرات‌ها در ماه آگوست، حمایت دست‌کم 1969 دلگیت از مجموع 3936 دلگیت را به‌دست آورد.

جیمی هریسون رئیس کمیته ملی حزب دموکرات آمریکا اعلام کرد که این حزب تا تاریخ 7 آگوست (17 مرداد) نامزد نهایی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی خواهد کرد و متعهد به یک فرآیند نامزدی آزاد و منصفانه است،
این در حالی است که کمپین هریس در 24 ساعت اول راه‌اندازی پس از کناره‌گیری بایدن، بیش از 80 میلیون دلار کمک مالی را از سوی مردم جمع‌آوری کرد.

منبع: تسنیم

728228