عضوگیری آنلاین داعش از میان نوجوانان اروپا

طبق یک مطالعه مهم دانشگاهی، نزدیک به دو سوم دستگیری‌های مرتبط با داعش در اروپا در ۹ ماه گذشته مربوط به نوجوانان بوده است.

تصویر عضوگیری آنلاین داعش از میان نوجوانان اروپا

به گزارش سایت خبری پرسون، این در حالیست که نگرانی مقامات امنیتی اروپا در آستانه المپیک پاریس از افزایش قدرت و نفوذ گروه شبه‌نظامی داعش و داعش خراسان در غرب افزایش می‌یابد.

به گفته پیتر نویمان، استاد مطالعات امنیتی در کینگز کالج لندن، مطالعه آکادمیک ۲۷ حمله مرتبط با داعش یا توطئه‌های مختل شده از ماه اکتبر نشان داد که از ۵۸ مظنون، ۳۸ نفر بین ۱۳ تا ۱۹ سال سن داشتند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان همچنین توانست بیشتر داده‌های نویمان را با مقامات امنیتی اروپایی تأیید کند. نویمان خاطرنشان کرد که آخرین داده‌های یوروپل نشان می‌دهد که «تعداد حملات و حملات برنامه‌ریزی شده از سال ۲۰۲۲ بیش از چهار برابر شده است.»

افزایش آشکار در استخدام رادیکال‌های جوان برای انجام اقدامات تروریستی در حالی رخ می‌دهد که مقامات امنیتی اروپا نگرانی‌های خود را در مورد تجدید احتمالی حملات تروریستی سازمان‌یافته یا «هدایت‌شده» ابراز می‌کنند.

بازی‌های المپیک تابستانی پاریس که از روز جمعه آغاز می‌شود، به‌طور مشخص توسط داعش خراسان که یکی از شاخه‌های فعال داعش است و از آسیای مرکزی سرچشمه می‌گیرد، تهدید شده است.

طبق اسناد دادگاه و تحلیلگران، این گروه در سه سال گذشته حضور چشمگیری در ترکیه داشته است. به گفته آژانس اطلاعات ترکیه، تنها در سال ۲۰۲۳، ۴۲۶ مظنون داعش خراسان در ۱۲۲ عملیات بازداشت شدند.

یک منبع امنیتی بریتانیا گفت که به اصطلاح «تهدید تروریستی هدایت‌شده» در ۱۸ ماه گذشته به یک نگرانی بزرگ تبدیل شده و داعش خراسان قوی‌ترین گروه تحت نظارت است. این منبع گفت که دسترسی جوانان به فضاها و رسانه‌های افراط‌گرایان به صورت آنلاین همچنان موضوع مهمی است.

نویمان گفت: «گروه‌هایی مانند داعش خراسان، به طور خاص نوجوانان را هدف قرار می‌دهند. بله آنها ممکن است خیلی مفید نباشند. ممکن است به هم بریزند. آنها ممکن است نظر خود را تغییر دهند. اما آنها دست‌کم مشکوک نیستند. چه کسی یک نوجوان ۱۳ ساله را تروریست تصور می‌کند؟»

استاد مطالعات امنیتی در کینگز کالج لندن افزود که نوجوانان از طریق پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند تیک تاک جذب می‌شوند و جذب‌کنندگان تندرو می‌توانند به آنها دسترسی پیدا کنند.

او گفت: «داعش خراسان، جاه‌طلب‌ترین و تهاجمی‌ترین بخش داعش در حال حاضر است. این بدان معنی است که گروه مذکور می‌تواند نقشه‌های بزرگتر و پیچیده‌تر را با چندین مهاجم برنامه‌ریزی کند.»

با این حال سخنگوی تیک تاک گفت: «ما قاطعانه در برابر افراط‌گرایی خشونت‌آمیز ایستاده‌ایم و ۹۸ درصد محتوایی را که قوانین ما در مورد ترویج تروریسم را نقض می‌کند، قبل از اینکه به ما گزارش شود حذف می‌کنیم.»

از ۲۷ توطئه یا حمله ای که توسط نویمان مورد بررسی قرار گرفت، دو مورد به طور آشکار نوجوانانی را درگیر کردند که بازی های المپیک تابستانی را هدف قرار دادند.

پلیس آلمان همچنین دو حادثه را که گفته می شود شامل چهار نوجوان بوده است، منتشر کرده است.

مقامات در دوسلدورف در ماه آوریل گفتند که سه نوجوان، یک پسر و دختر ۱۵ ساله و یک دختر ۱۶ ساله را به اتهام برنامه ریزی برای یک حمله تروریستی دستگیر کردند.

در بیانیه دادستانی آلمان آمده است که توطئه دیگر مربوط به حمله احتمالی با چاقو به کنیسه هایدلبرگ که در ماه مه مختل شد، مربوط به یک پسر ۱۸ ساله بود.

بر اساس بیانیه پلیس سوئیس در ماه مارس یک پسر ۱۵ ساله سوئیسی و یک پسر ۱۶ ساله ایتالیایی را به دلیل حمایت از داعش و طراحی حملات بمب گذاری دستگیر کرد.

و در ماه مه، یک دختر ۱۴ ساله از مونته نگرو به دلیل طراحی یک حمله در اتریش، که ظاهراً از داعش الهام گرفته بود، با یک چاقو و تبر که از قبل خریداری شده بود، دستگیر شد.

در حالی که به نظر نمی رسد این توطئه های ادعایی مربوط به نوجوانان به طور خاص شامل داعش خراسان باشد، گسترش شاخه جدیدتر داعش چالشی همزمان و بدیع برای سازمان های اطلاعاتی غربی ایجاد می کند. سربازگیری های داعش خراسان عمدتا نه از جهان عرب زبان، بلکه از آسیای مرکزی هستند و شامل شهروندان تاجیک روس‌زبان می شوند.

منبع: ایسنا

728056