مقصر اصلی قراردادهای نجومی فوتبال کیست؟

پیشکسوت تیم ملی فوتبال و باشگاه استقلال، مدیران باشگاه‌ها را مقصر اصلی بالا رفتن بی‌رویه و نجومی قرارداد بازیکنان می‌داند.

تصویر مقصر اصلی قراردادهای نجومی فوتبال کیست؟

به گزارش سایت خبری پرسون، در حالی بیش از یک ماه از آغاز فصل نقل و انتقالات فوتبال ایران می‎‌گذرد که افزایش نجومی و بی‌سابقه قرارداد فوتبالیست‌ها، انتقادها و واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است. باشگاه‌های لیگ برتری هم با توجه به رقابت‌شان بر سر جذب بازیکن، ابایی از پرداخت‌های نجومی و چندبرابری به بازیکنان ندارند و همراهی مدیران با این روند باعث شده فوتبال ایران گران‎‌تر از هر زمانی شود.

سیروس دین‌محمدی، پیشکسوت تیم ملی فوتبال و باشگاه استقلال درباره رقم‌های کاذب و نجومی قراردادهای بازیکنان فوتبال، گفت: معتقدم مدیران باشگاه‌ها مقصر اصلی افزایش نجومی قراردادها هستند. مدیران بدون توجه به اینکه رقم‌ درخواستی بازیکنان منطقی است یا نه، با پیشنهادها موافقت می‌کنند تا شاهد بالا رفتن بی‌رویه قیمت بازیکنان باشیم. معتقدم مدیران باید با هم هماهنگ باشند و راه سوءاستفاده را ببندند.

وی افزود: بازیکنان هم یاد گرفته‌اند که چطور بتوانند با بازارگرمی رقم قراردادشان را بالا ببرند. به عنوان مثال، بازیکن به باشگاهی که پیشنهاد ۲۰ میلیاردی به او داده است، می‌گوید یک پیشنهاد ۳۰ میلیاردی از یک تیم دیگر دارد و مدیر هم مجبور می‌شود برای اینکه این بازیکن را از دست ندهد، بدون اینکه به دنبال راستی‌آزمایی برود، با این بازیکن ۳۰ میلیارد قرارداد امضا کند.

دین‌محمدی، یادآور شد: برخی بازیکنان هم هستند که با مطرح کردن پیشنهاد داشتن از استقلال و پرسپولیس، قیمت‌شان را بالا می‌برند و می‌روند با تیم‎‌هایی مانند سپاهان یا گل‌گهر قرارداد می‌بندند و پول‌های کلانی دریافت می‌کنند. چنین ترفندهایی قیمت‌ها را افزایش می‌دهد و معتقدم که برخی رسانه‌ها هم با بزرگ کردن این بازیکنان، به آنها برای دریافت پول بیشتر کمک می‌کنند.

وی که سابقه بازی در فوتبال اروپا و بوندسلیگا آلمان را دارد، با بیان اینکه در سطح اول فوتبال جهان، چنین بازارگرمی‌هایی دیده نمی‌شود، افزود: با ادامه این شرایط و پرداخت‌های بدون ضابطه به بازیکنان، روز به روز فوتبال ایران وضعیت بدتری را تجربه خواهد کرد و ورشکسته خواهد شد.

پیشکسوت فوتبال ایران با اشاره به اینکه در گذشته بازیکنان به دنبال چانه زدن و افزایش صفرهای قراردادشان نبودند، افزود: زمانی که بازی می‌کردم بازیکن حتی راضی بود پول بدهد و در استقلال و پرسپولیس بازی کند. شرایط امروز با دهه‌های گذشته تفاوت زیادی دارد و اولویت بازیکنان تغییر کرده است. یک سئوال از مدیران باشگاه‌ها دارم. آنها با توجه به رقم‌های نجومی که بازیکنان فعلی پرداخت می‌کنند، اگر کریم باقری یا بزرگان دیگر الان بازی می‌کردند باید چقدر قرارداد می‌بستند!

دین‌محمدی با بیان اینکه بالا رفتن قراردادها، تیم‌های کوچک و بدون بضاعت مالی را نابود می‌کند، اذعان کرد: خیلی از باشگاه‌ها هستند که توان مالی بالایی ندارند و نمی‌توانند با تیم‎‌های متمول رقابت کنند. چنین فضایی سبب می‌شود که فاصله بین تیم‌ها بیشتر از حد نرمال شود و همه بازیکنان خوب تنها در چند تیم تقسیم شوند. این رقابت نابرابر شرایط فوتبال ایران را بحرانی‌تر خواهد کرد.

وی، یکی از راه‎‌های کنترل قیمت بازیکنان را ورود نهادهای نظارتی به فوتبال عنوان کرد و گفت: با توجه به چنین اتفاقاتی، نهادهای نظارتی باید نظارت ویژه‌ای روی باشگاه‌ها از رده بزرگسالان تا رده‌های پایه داشته باشند. حساسیت و نظارت سبب خواهد شد اتفاقاتی مانند پرداخت‌های غیرمنطقی به بازیکنان کمتر شود.

پیشکسوت باشگاه استقلال اذعان کرد: امیدوارم با تصمیماتی که برای کنترل قراردادها صورت می‌گیرد، شاهد باشیم که هر بازیکن تنها به اندازه کیفیتی که دارد، پول دریافت کند.

منبع: ایرنا

727964