دستغیب در تشریح برنامه های خود برای تصدی ریاست دیوان محاسبات؛

عملکرد اخیر دیوان محاسبات مبنای تصمیم نمایندگان باشد

کاندیدای پیشنهادی تصدی رئیس کل دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه عملکرد یک ساله اخیر دیوان محاسبات می تواند مبنای تصمیم نمایندگان برای انتخاب رئیس جدید دیوان باشد، گفت: بیش از 2 هزار و 39 مورد ترک فعل مدیران مورد پیگیری قرار گرفت.
تصویر عملکرد اخیر دیوان محاسبات مبنای تصمیم نمایندگان باشد

به گزارش سایت خبری پرسون، احمدرضا دستغیب در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 3 مردادماه) مجلس شورای اسلامی به عنوان کاندیدای پیشنهادی تصدی رئیس کل دیوان محاسبات کشور، در تشریح معرفی برنامه ها و سوابق خود، گفت: ابتدا لازم می دانم از حسن اعتماد قاطع کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تشکر کنم و همین طور از تدبیر هیئت رئیسه و رئیس محترم مجلس به جهت اولویت دادن به انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات قبل از استقرار دولت جدید تشکر و قدردانی می کنم.

وی ادامه داد: امروز هر چقدر آرای رئیس دیوان محاسبات بیشتر باشد آنچه که به عنوان وظایف نظارتی به عنوان بازوی نظارتی نمایندگان مجلس است اثرگذارتر خواهد بود. روز گذشته پس از جلسه کمیسیون با برخی از نمایندگان موفق به گفت وگو شدم. از همین جا عذرخواهی می کنم از اینکه در روز گذشته این مجال برای ارتباط با همه بزرگواران نبود اما ان شا الله از هفته آینده با حضور میدانی و عملیاتی در حوزه های انتخابیه در یک همکاری و تعامل گسترده پیگیر موضوعات و پروژه های استانی خواهیم بود.

کاندیدای تصدی رئیس کل دیوان محاسبات کشور اضافه کرد: تجربه چند دوره حضور در مجلس شورای اسلامی در کسوت نمایندگی مردم و خادمی مردم در کنار تجربه یک سال گذشته دیوان محاسبات این امکان رو برای درک صحیح و امین از مشکلاتی که پیش روی عزیزان هست فراهم می کند و مهم این است که ما بتوانیم مشکلات را در شرایط کنونی برطرف کنیم. قریب یک سال گذشته برنامه ای را در این جایگاه در محضر شما نمایندگان ارائه کردم یک برنامه ای که امروز عملکرد آن برنامه را به عنوان یک معیاری برای راستی آزمایی دقایقی در این مجال کوتاه مرور می کنیم.

دستغیب خاطرنشان کرد: شعار دیوان محاسبات را شفافیت و انضباط مالی قرار دادیم و دو رویکرد را در نظر گرفتیم؛ نظارت اعتمادآفرین و هدایت تسهیل گرانه، نظارت ما از باب پیشگیری و صیانت بوده، نظارت ما برای مچ گیری و برای مانع تراشی و برای آن نگاهی که در گذشته بوده که قفل برکارها بزنند نیست بلکه نظارت ما باید اعتماد آفرین و تسهیل گرانه باشد و نباید مسیر اجرایی و مسیر فعالیت پروژه ها را ببندد اما باید به گونه ای تنظیم شود که سلامت داشته باشد و انضباط مالی در آن حاکم باشد.

وی ادامه داد: در یک سال گذشته این مسیر را با همکاران در سراسر کشور تمرین کردیم و از زمان حضور رئیس جمهور شهید در دی ماه هزار و چهارصد و دو، 14 هزار و 745 نفر ساعت آموزش مدیران را در دستور کار قرار دادیم خیلی از مدیرانی که تشریف آوردند همانند وزرا، معاونین وزرا با مسائل انحراف یا تخلف مالی آشنا نیستند لذا باید آموزش داده شود و کجا بهتر از دیوان محاسبات.

دستغیب ادامه داد: با دانشگاه های سراسر کشور تفاهم نامه های متعددی طی سال گذشته برای تداوم دوره های آموزشی منعقد شده و همکاران من در سراسر کشور برای استقرار و ادامه کار حضور دارند. رویه های گزارشگری را اصلاح کردیم، گزارش هایی که تقدیم شما شده در شش ماه گذشته عدد به شصت و شش شماره رسیده است. گزارش های خلاصه، دارای چکیده مدیریتی، خلاصه مدیریتی و قابل بهره برداری برای تصمیم اقتصادی است. به جهت رفع ابهامات فراوان فنی و حقوقی شورای حقوقی را مجدد احیا و تقویت کردیم. حقوقدان تراز اول در شورا حضور دارند و با وقت کافی و ارتباط با مراجع علمی و دانشگاهی دارند و پاسخ ها را به سرعت تهیه و ابلاغ می کنند.

کاندیدای تصدی رئیس کل دیوان محاسبات کشور افزود: در گذشته دیوان محاسبات متوجه عملکردها بود اما هم اکنون متوجه ترک فعل ها و کم کاری مدیران هم هست با عدد و رقم 2 هزار و 39 مورد از ترک فعل مدیران در ارتباط با مصوبات قانونی مجلس شورای اسلامی طی ماه های گذشته بوده که مورد رصد و پیگیری قرار گرفته است.

وی با اشاره به توسعه همکاری با مجلس اضافه کرد: بنده سال گذشته بیان کردم دیوان محاسبات جزیره جدایی نیست، تشکیلات مجزایی نیست، دیوان محاسبات زیر نظر مجلس شورای اسلامی بوده و ناظر دیوان نمایندگان مجلس هستند. پانصد و سی و دو جلسه کارشناسی در کمیسیون ها در سال پیش برگزار کردیم. 330 گزارش سال گذشته رکورد را زدیم و تقدیم نمایندگان کردیم یعنی متوسط روزانه یک گزارش تولید کردیم گزارشی که بتواند پاسخ گوی سوالات عزیزان باشد. تنها در سال گذشته پنج سال هیئت عمومی برگزار کردیم؛ هیئت عمومی عالی ترین و قانونی ترین مرجع برای رسیدگی به موضوعاتی است که اختیارات خاص را در دیوان محاسبات دارد و مبنای عملکرد افزایش نقش آفرینی دیوان محاسبات در استان ها را در دستور داریم. مبنای ارزیابی روسای دیوان ارتباط و تعامل با نمایندگان است.

وی با تاکید بر اینکه دیوان محاسبات در استان ها دفتر ندارد، اضافه کرد: آن جایی که مجمع این امکان را می خواهد برایش فراهم باشد مجموعه دیوان محاسبات در اختیار مجامع استانی است که نزدیک باشند و دسترسی لازم و سهولت لازم رو داشته باشند. اطاله دادرسی موضوع مهمی بود، اطاله دادرسی از شش ماه به دو ماه در هیئت های مستشاری با کار شبانه روزی همکاران عزیز من به نتیجه رسیده است و امروز با اطمینان می توانیم بگوییم اگر پرونده ای وارد هیئت مستشاری می شود کاهش اطاله دادرسی را خواهد داشت و ان شاءالله این مسیر ادامه پیدا می کند.

کاندیدای تصدی رئیس کل دیوان محاسبات کشور اضافه کرد: برای اولین بار مستشار زن در تاریخ دیوان محاسبات انتخاب و منصوب شد و این روال ادامه خواهد داشت. طرح دیوان یار در راستای مردمی سازی حوزه نظارت در کشور در حال انجام است و مجموعه دیگری از گزارش ها، شرکت ها را ورود کردیم، روزهای زوج رسیدگی به شرکت ها در دستور کار بوده است.

منبع: خانه ملت

717906