هزینه ارز اربعین امسال چقدر می‌شود؟

طبق اعلام بانک مرکزی، زائران اربعین امسال می توانند ۲۰۰ هزار دینار ارز به نرخ ETS که در مرکز مبادله ارز و طلای ایران مبادله می‌شود، دریافت کنند.
تصویر هزینه ارز اربعین امسال چقدر می‌شود؟

به گزارش سایت خبری پرسون، با اعلام بانک مرکزی، فروش ارز اربعین سال جاری از 7 مرداد (یکشنبه هفته آینده) تا 3 شهریورماه و از طریق 7 بانک آغاز خواهد شد.

ارز اربعین امسال هم مانند سال گذشته به صورت دینار است. نرخ ارز بر اساس نرخ مرکز مبادله ارز و طلای ایران خواهد بود و 7 بانک ملی، سپه، ملت، تجارت، صادرات، پارسیان و پست‌بانک عاملیت فروش ارز را بر عهده دارند.

طبق دستورالعمل ابلاغی، فروش ارز ( اسکناس ) به زائرین متقاضی اربعین حسینی، حداکثر به مبلغ 200،000 دینار عراق، به هر زائر به نرخ فروش اسکناس مرکز مبادله ارز و طلای ایران (ETS) خواهد بود. ضمناً دریافت هرگونه کارمزد و یا هزینه از متقاضی به جزء معادل ریالی ارز مورد تقاضا (بر اساس نرخ مرکز مبادله)، ممنوع است.

بانک مرکزی تأکید کرده که دریافت این ارز تداخلی با سهمیه ارز مسافرتی ندارد و زائران پس از بازگشت، می‌توانند از سهمیه 500 یورویی ارز مسافرتی نیز استفاده کنند.

کسب اطلاع خبرنگار از بانک مرکزی درباره قیمت فروش دینار اربعین بیانگر آن است که امسال زائران اربعین می توانند دینار عراق را با نرخی بین 34-35 تومان از بانک های عامل دریافت کنند. بنابراین زائران اربعین باید حدودا 7 میلیون تومان به عنوان هزینه دریافت ارز اربعین پرداخت کنند.

فروش ارز اربعین امسال نیز به دو شیوه آنلاین و حضوری است؛ همچنین زائران می‌توانند از طریق 6 سکوی فعال برای خرید ارز اقدام کنند.

متقاضیان برای خرید ارز اربعین باید ابتدا سامانه سماح ثبت نام کنند و ثبت نام آنها حتماً با موفقیت انجام شده باشد. ثبت نام در این سامانه از روز 17 تیرماه، همزمان با نخستین روز محرم آغاز شده است.

ارز اربعین به افراد بالای 5 سال تعلق می‌گیرد و برای دریافت ارز باید مدارک و گذرنامه همراه زائران باشد. افراد بالای 18 سال هم باید یک سیم‌کارت داشته باشند.

افراد برای خرید حضوری ارز اربعین باید به شعب منتخب بانک‌های عامل مراجعه کنند، اما اعلام شده که امسال ضرورتی به افتتاح حساب برای دریافت ارز نیست.

متقاضیان در بحث خرید ارز به صورت آنلاین هم بعد از احراز هویت، مبلغ ریالی ارز را واریز کرده و با مراجعه به شعبه در همان روز ارز مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند.

مدارک لازم برای خرید ارز زیارتی اربعین، عبارت است از :کارت ملی و شناسنامه (در رابطه با زائران بین 5 تا 15 سال باید اصل شناسنامه به جای کارت ملی ارائه شود.) ؛ کارت بانکی؛ شماره تلفن (سیم‌کارت باید به نام متقاضی باشد.)؛ سرپرستان خانوار که به همراه خود قصد سفر به کربلا دارند، می‌توانند برای خرید ارز اربعین با در دست داشتن مدارک شناسایی خود و اعضای خانواده به شعب بانکی مراجعه کنند.

منبع: تسنیم

717902