این حرکت پزشکیان خبرساز شد

دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری منتخب دیروز، در جلسه علنی مجلس، به عنوان نماینده مردم تبریز حضور یافت و مجلس بر صندلی‌ای که مربوط به خودش بود نشست. این اقدام او در رسانه‌های داخلی و خارجی بازتاب خاصی داشت و برای آنها تعجب آور و خبرساز بود.
تصویر این حرکت پزشکیان خبرساز شد

به گزارش سایت خبری پرسون، ابوالقاسم قاسم زاده در یادداشتی نوشت: دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری منتخب دیروز، در جلسه علنی مجلس، به عنوان نماینده مردم تبریز حضور یافت و مجلس بر صندلی‌ای که مربوط به خودش بود نشست. این اقدام او در رسانه‌های داخلی و خارجی بازتاب خاصی داشت و برای آنها تعجب آور و خبرساز بود.

پزشکیان که با رأی مردم به ریاست جمهوری برای چهار سال آینده انتخاب شده است با این رفتار خود، عمل یادآور باور شهید بهشتی شد که گفت:«ما تشنگان خدمتیم و نه شیفتگان قدرت.»

رهبری انقلاب اسلامی نیز در دیدار با نمایندگان مجلس بر همین باور شهید بهشتی تأکید کردند و «ضرورت پاسخگوی مجلس»، «تعامل سازنده مجلس و دولت جدید»، «شنیده شدن صدای واحد از ارکان کشور در مسائل مهم»، «حاکمیت اخلاق در مباحثات مجلس و دیگر فعالیت‌های نمایندگان»، «نظارت بدون افراط و تفریط»، «فعالیت مؤثر هیأت نظارت بر عملکرد نمایندگان» و«حضور جدی مجلس در مسائل جهانی و سیاست خارجی» را خواستار شدند.

در قانون اساسی، نظارت مجلس بر قوه مجریه دیده شده است ورهبری هم با تأکید بر اجرای این اصل، دو نکته را به نمایندگان مجلس تأکید کردند،؛ اول: هدف از نظارت، ارتقای کارآمدی دولت است، بنابراین مطلقاً نباید مسائل سیاسی، شخصی و جناحی باعث استفاده از ابزارهای نظارتی شود و دوم: پرهیز از افراط و تفریط و رعایت انصاف در نظارت.

ایشان همچنین شاخص‌های اصلی در انتخاب وزرای دولت را اعتقاد به جمهوری اسلامی از بُن دندان، کارآمدی، ایمان، امید به آینده، صداقت، تدین، تشرّع، اشتهار به صداقت و پاکدستی، نداشتن سابقه سوء، برخورداری از نگرش ملی و غرق نشدن در مسائل سیاسی و جناحی دانستند.

پزشکیان از همین مجلس و به نمایندگی از سوی مردم آمده است تا در ساحت ملی، برنامه‌های اجرایی را در دولت برای چهار سال آینده سکانداری کند.

تردید نباید کرد که دولتمداری او در مسند ریاست جمهوری، فقط از مسیر تعامل سازنده مردم و دولت و البته با اصل همکاری هر سه قوه (مقننه، مجریه و قضائیه) می‌تواند تحقق یابد؛ به ویژه که در شرایط «خاصی از لحاظ مشکلات مردم و روابط با دولت‌های خارجی و اوضاع نابسامان منطقه‌ای هستیم اما با این حال پزشکیان باور دارد که تنها و تنها از مسیر وحدت ملی می‌توان مشکلات برطرف و مسیر آینده‌ای بهتر را ریل‌گذاری کرد.

بنابراین برای دستیابی به هدفی که رئیس جمهوری منتخب آن را تعیین کرده است همراهی و همدلی همه بخش‌های کشور ضرورت اجتناب ناپذیر است زیرا در سال‌های نه چندان دور مردم شاهد بوده‌اند که برخی تنش‌ها و اصطحکاک‌ها میان دستگاه‌های مسئول و تصمیم‌گیر و اختلاف نظرها و مقاومت‌ها در برابر اجرای تصمیمات کلان کشور، چه فجایعی به دنبال داشته است.

اگر این باور در همه بخش‌ها به وجود آید که کشور برای گذر از مشکلاتی که بدان دچار است باید وحدت تصمیم و اجرا را با هم داشته باشد، موفقیت دولت آینده تضمین شده است و نظام و مردم از فواید آن بهره‌مند خواهند شد. کما این که چنین نکته‌ای را رهبر معظم انقلاب تأکید کردند که: موفقیت رئیس جمهوری منتخب، پیروزی همه ما است.

منبع: اطلاعات

717700