سخنگوی فراجا:

تیراندازی در مراسم عزا و عروسی جرم است

معاون فرهنگی اجتماعی فراجا با تاکید بر اینکه تیراندازی در مراسم عزا و عروسی فضیلت نیست و جرم محسوب می‌شود، گفت: در ۲ سال اخیر، ۳۵ نفر با تیراندازی نمایشی در مراسم عروسی و عزا کشته شدند.
تصویر تیراندازی در مراسم عزا و عروسی جرم است

به گزارش سایت خبری پرسون، سردار سعید منتظرالمهدی با تاکید بر اینکه شهروندان و طوایف از تیراندازی در مراسم مختلف پرهیز کنند، در یادداشتی اظهار داشت: رسم تیراندازی در مراسم مختلفِ عروسی و سوگواری‌؛ رسمِ نامتعارفی (در واقع نوعی "بدعت" است) که گاه فوت عروس، داماد و یا کودکی را رقم می‌زند یا منجر به مرگ مغزی و ضرب و جرح‌های شدید و جبران ناپذیر می‌شود.

در ادامه یادداشت با اعلام این که بی‌شک یکی از مهمترین جلوه‌های بصریِ ناامنی در یک جامعه، صحنه تیراندازی در میان جمعیت است، آمده است: البته این معضل عمومی در دنیاست و حتی در برخی کشورها منجر به فجایع تلخی شده است، به عنوان مثال در آمریکا به چنین رفتارِ مجرمانه‌ای mass shooting می‌گویند.

به گفته معاون فرهنگی اجتماعی فراجا، «مَس شوتینگ» یا تیراندازی بی هدف به قصدِ آزار و یا حتی در برخی مواقع به قصدِ جشن، شادی و سرور است که بحرانی فراگیر در جوامع پیشرفته است و مشابه چنین رفتارهایی در برخی نقاط کشور، معضلی تاریخی است که عمدتا به بهانه جشن و شادی و تاحدی در عزاداری ها رخ می‌دهد اما با توجه به سابقه مدنیّتِ چندین هزارساله ایرانیان، از مردمِ عزیزمان انتظار می‌رود این رسم غلط و دلهره‌آور را از بُن بَرکَنند.

سخنگوی فراجا تاکید کرد: برخی از این تیراندازی‌ها که حتی با سلاح هایِ شکاریِ مجاز، به صورت شلیک هوایی صورت گرفته و به ظاهر کم خطر است اما علاوه بر ایجاد رعب و وحشت در بین شهروندان به ویژه کودکان، باعث اخلال امنیتی در روند پرواز فرودگاه‌ها و گاها باعث لغو برخی از پروازها می‌شود.

وی اضافه کرد: تاسف‌آورتر اینکه اعلام کنم از سال ۱۴۰۱ تاکنون ۳۵ تن از شهروندان را در همین تیراندازی‌های نامتعارفِ رعب‌آور از دست‌داده‌ایم و ده‌ها تن نیز نقص عضو شده‌اند که بسیار دل خراش است.

به گفته سردار منتظر المهدی، پلیس همواره در این مقوله مهم نگاه پیشگیرانه و هشداری داشته و با بسیج امکانات تحت اختیار خود نسبت به آموزش و فرهنگ‌سازی اقدام و طی دو دهه اخیر تلاش کرده تا از فضیلتِ بی‌منطقِ چنین کاری کاسته و به قبحِ آن بیافزاید.

این مقام ارشد انتظامی اظهار داشت: با وجود تلاش پلیس و برگزاری برنامه‌های آموزشی در نقاط حادثه خیز و ایجاد پویش های متنوع در قالب‌هایی چون «تیربَس» یا «تفنگ بَس»؛ کماکان میزانِ و حجم تیراندازی های بی هدف در مراسم بالا بوده و قربانیان زیادی می‌گیرد؛ گاهی آمارها بیش از ۳ هزار مورد تیراندازیِ سالیانه در مراسمات مختلف است. هر چند در جوامعِ هدفی که عمدتا قربانی چنین رفتار نابخردانه ای هستند.

وی تاکید کرد: ورود آموزش و پرورش و نهاد تعلیم و تربیت و آموزشِ عالی به همراه سَمَن ها بیشترین بازدهی را خواهد داشت اما چند نکته حائز اهمیت را از یاد نبریم زیرا در قوانین کشور ما در اختیار داشتن و استفاده از سلاح گرم ممنوع و جرم است و مالکان و صاحبان سلاح های شکاریِ مجاز نیز خود را در قِبال این وسیله خطرزا مسئول بدانند.

همچنین به گفته او، تدبیر و سیاستهای پلیس در مواجهه با این جرمِ مشهود، غیرقابل اغماض است وقطعا و حتما با دارندگان سلاح‌های غیرمجاز برخورد قانونی صورت می گیرد و اگر افرادی به صورت داوطلبانه سلاح‌ها و فشنگ‌های غیرمجاز خود را تحویل دهند از ارفاق قانونی برخوردار می‌شوند.

معاون فرهنگی اجتماعی فراجا تصریح کرد: مشارکت آگاهانه مردم می‌تواند سنت‌های زیبا و مفرحِ ایرانی- اسلامی را جایگزین این رسم خطرآفرین کند.

منبع: ایرنا

717552