شادی‌آوری درون منزل با دکور دوپامین

نام دکوراسیون دوپامین، از ماده دوپامین که حس شادی را در مغز ایجاد می‌کند، گرفته شده است. در این روش، طراحان سعی دارند تا با تحریک حواس پنج‌گانه انسان به‌ویژه حس بینایی، به ترشح ماده دوپامین کمک کنند. رنگ‌های متنوع، فرم‌های هیجان‌انگیز، لوازم نوستالژی و الگو‌های خیره‌کننده، مهم‌ترین ویژگی‌های دکور دوپامین هستند.
تصویر شادی‌آوری درون منزل با دکور دوپامین

به گزارش سایت خبری پرسون، هدف اصلی از دکوراسیون دوپامین، آن است که حس لذت و شادی در انسان تقویت شود. این کار با استفاده از رنگ‌های متنوع، الگو‌های برجسته و اشیای نوستالژیک صورت می‌گیرد. دوپامین، در اصل ماده شیمیایی و انتقال‌دهنده نورونی در مغز انسان است که به ایجاد احساس لذت و شادی کمک می‌کند. نام دکور دوپامین را از روی همین ماده برگرفته‌اند.

در این روش دکوراسیون، فضا معمولا ماکسیمالیست و شلوغ طراحی می‌شود؛ هرچند همیشه هم این‌گونه نیست. البته هماهنگی بین اشیا و تناسب میان رنگ‌ها، همیشه باید مورد ملاحظه قرار گیرد. برای مثال، یک لامپ با سبک مدرن نیمه قرنی در کنار طرح مبلمان معاصر، هماهنگی خوبی ایجاد می‌کند. اما، قالیچه سنتی ایرانی در کنار این دو، چندان مناسب به نظر نمی‌رسد. فضای رنگارنگ با رنگ‌های روشن، از دیگر ویژگی‌های ضروری دکوراسیون دوپامین به شمار می‌رود.

شادی‌آوری درون منزل با دکور دوپامین (دکوبوم)

۱۴ توصیه برای پیاده‌سازی دکوراسیون دوپامین

توصیه‌های فراوانی برای پیاده‌سازی روش دوپامین در دکوراسیون داخلی منزل و آشپزخانه مطرح شده است. برخی می‌گویند که در این روش، باید به کودک درونتان گوش کنید و از مکان‌های محبوبتان الهام بگیرید. عده‌ای باور دارند که رنگ‌بندی متنوع، اما متمرکز برای دکوراسیون منزل ایرانی جدید و شیک به روش دوپامین ضروری خواهد بود. توجه به عادت‌های رفتاری، زندگی راحت‌تر، شلوغی فضا و نورپردازی، از دیگر توصیه‌ها هستند. البته ۱۴ توصیه اصولی و قابل‌اجرا برای این روش وجود دارد که کار را ساده می‌کنند.

ترکیبی از بیشترین تعداد رنگ‌های روشن

روش طراحی داخلی دوپامین، این اجازه را می‌دهد که هر تعداد رنگ مختلف در فضا مورداستفاده قرار گیرد. البته ترکیب این رنگ‌ها، باید با هدف افزایش شادی انجام شود و بین رنگ‌ها نیز، هماهنگی وجود داشته باشد. تابلو‌های هنری، مبلمان، رنگ‌آمیزی دیوار، میز، صندلی، بالش و انواع لامپ و نور، راه‌هایی برای افزودن رنگ به محیط هستند.

شادی‌آوری درون منزل با دکور دوپامین (دکوبوم)

رنگ شاد مونوکروم در قسمت خاصی از فضا

لازم نیست حتما ترکیبی از رنگ‌های متنوع بی‌شمار را در یک فضا قرار دهیم. دکور دوپامین می‌تواند با استفاده از یک رنگ واحد در قسمتی از فضا یا حتی کل یک اتاق، پیاده‌سازی شود. برای مثال، اگر علاقه‌ای به شلوغی رنگ‌ها در آشپزخانه ندارید، می‌توانید کل دیوار‌ها و کابینت‌ها را به یکی از رنگ‌های زرد، صورتی یا آبی درآورید. البته جهت ایجاد تنوع، نصب چند تابلوی خوش‌رنگ یا تغییر شدت رنگ در بعضی قسمت‌ها، سودمند خواهد بود.

کاغذدیواری‌های خوش‌طرح در دکوراسیون دوپامین

اگر روش دوپامین را اجرا می‌کنید، حتما دست‌کم در یک یا دو قسمت از دیوارهایتان، کاغذدیواری نصب خواهید کرد. این کاغذدیواری‌ها، باید رنگارنگ و دارای الگو‌ها و طرح‌های چشمگیر باشند. بهتر است رنگ و الگوی کاغذدیواری به نحوی با فضای پیرامون ست شود.

دکوراسیون منزل ایرانی جدید و شیک با کاشی‌کاری دوپامین

در دکوراسیون به سبک ایرانی، کاشی‌ها نقش چشمگیری ایفا می‌کنند. اگر روش دوپامین را با سبک ایرانی ترکیب می‌کنید، می‌توانید به‌جای کاغذدیواری، کاشی‌های خوش‌طرح و خوش‌رنگ برای شادسازی فضا مورد استفاده قرار دهید. این کاشی‌ها، باید به‌خوبی توجه‌ها را به خود جلب کنند و از الگوی خاص و متفاوتی با دیگر قسمت‌های فضا برخوردار باشند. البته، کاشی‌های رنگارنگ در دکور دوپامین به سبک‌های دیگر نیز اثرگذار خواهند بود.

شادی‌آوری درون منزل با دکور دوپامین (دکوبوم)

بازی با الگو‌های خیره‌کننده

فقط رنگ‌ها نیستند که در ایجاد فضای دوپامین نقش ایفا می‌کنند. الگو‌ها به‌خودی‌خود و بدون در نظر گرفتن رنگشان، اهمیت بالایی دارند. به‌ویژه، تکنیکی با عنوان الگو‌های چندلایه در دکوراسیون دوپامین بسیار به کار می‌رود. در این تکنیک، الگو‌هایی که از نظر طراحی با یکدیگر ارتباطی معنایی دارند، درون فضا قرار می‌گیرند. همچنین، ارتباط معنایی آنها با نزدیک‌سازی رنگشان تقویت می‌شود. طرح‌های گل و گیاه و فرم‌های الهام گرفته از بدن حیوانات، ماه و ستارگان، غذا، میوه، چشم‌انداز‌ها و حتی طرح‌های هندسی، الگو‌های جذابی هستند.

اثاثیه و اشیای نوستالژی

اثاثیه نوستالژی، حس شادی و شوخ‌طبعی را در انسان زنده می‌سازند؛ یا شاید ما را تنها با یادآوری دوران شیرین گذشته، خوشحال کنند. برای مثال، در دکوراسیون منزل ایرانی جدید و شیک خود، می‌توانید تعدادی آفتابه مسی رنگارنگ، رادیو قدیمی یا طاقچه‌های سنتی اضافه کنید. نیازی نیست که سبک طراحی داخلی خانه سنتی باشد؛ بلکه، اشیای نوستالژی در سبک مدرن نیز حس شادمانی را به ارمغان می‌آورند.

اثاثیه خودمانی، قدیمی یا جذاب

اثاثیه و لوازم منزل، این قابلیت را دارند که با هر بار مشاهده‌شان، لبخندی بر لب بنشانند. البته، برای دست‌یابی به این هدف، اثاثیه باید به‌طور هوشمندانه انتخاب شوند و حس لذت، نوستالژی یا هیجان را برانگیزند.

شادی‌آوری درون منزل با دکور دوپامین (دکوبوم)

روبالشی، رومبلی و روانداز‌های طرح دار

رواندازها، یکی از کارآمدترین ابزار‌ها برای افزودن رنگ و شادمانی به فضا هستند و نباید نادیده گرفته شوند. هرجا در اتاق که از روانداز، رومبلی، روبالشی و حتی پرده، قالیچه و روکش استفاده می‌شود، خوب است درباره طرح آنها به‌خوبی فکر کنیم. الگو و طرح روانداز، باید حس هیجان و زیبایی را انتقال دهد. از الگو‌های ساده گل‌دار تا الگو‌های براق، مدرن یا حتی راه‌راه، همگی می‌توانند مناسب باشند؛ البته، تناسب رنگ روانداز‌ها را نباید فراموش کرد.

آثار هنری در دکور دوپامین

آثار هنری، به‌ویژه آثاری که رنگارنگ یا به نحوی خاص و عجیب هستند، مطمئنا فضا را هیجان‌انگیزتر خواهند کرد. تابلوی نقاشی، مجسمه، قالیچه، صنایع‌دستی و عکس، از آثار هنری رایج برای دکوراسیون دوپامین به شمار می‌روند. البته مانند دیگر اجزا، آنها نیز باید خوش‌رنگ، هماهنگ و جذاب به نظر برسند.

دیوار گالری

دیوار گالری، روشی بسیار محبوب در میان طرفداران طراحی داخلی دوپامین است؛ به‌گونه‌ای که شاید ۵۰ درصد خانه‌های دوپامین، دیواری گالری داشته باشند. در این دیوارها، مواردی، چون تابلوی نقاشی، عکس هنری، چراغ‌های نئون، جمله‌های ارزشمند و عکس‌های خانوادگی و شخصی قرار می‌گیرند. معمولا قسمت خاصی از دیوار، به‌عنوان دیوار گالری انتخاب می‌شود.

شادی‌آوری درون منزل با دکور دوپامین (دکوبوم)

طراحی شاد قفسه‌ها

قفسه‌ها در دکوراسیون منزل ایرانی جدید و شیک پرکاربرد هستند و پتانسیل بالایی برای دکوراسیون دوپامین دارند. می‌توان انواع گلدان رنگارنگ، گل‌های زیبا، گیاهان چشمگیر، شمع، کتاب، قاب عکس، لیوان و دیگر وسایل زینتی را به قفسه افزود تا حس دکور دوپامین در آن پدیدار شود.

رنگ‌کاری کابینت آشپزخانه

روش دوپامین می‌تواند در تمامی فضای داخلی منزل نمود پیدا کند؛ اما درباره چگونگی اعمال آن درون آشپزخانه، اختلاف‌نظر‌هایی هست. آشپزخانه فضایی با حساسیت‌های بهداشتی و ایمنی است؛ بنابراین، شلوغی بیش‌ازحد برای آن چندان مناسب نخواهد بود و بسیاری از طرفداران دوپامین ترجیح می‌دهند روش‌های دیگر مانند رنگ زدن کابینت‌ها، درب یخچال، قفسه و سطوح دیگر را امتحان کنند. البته می‌توان با حفظ جنبه‌های ایمنی، اشیا و تابلو‌های جذاب را نیز تا حدودی به فضای آشپزخانه افزود.

شادی‌آوری درون منزل با دکور دوپامین (دکوبوم)

اشیا و لوازم عجیب و نامتعارف

این لوازم را در نظر بگیرید: چراغ قارچی، میز طرح سنگ، کتابخانه طرح بشقاب‌پرنده، تخت خواب صدفی، کمد طرح ساعت دیواری، لوستر طرح خورشید و مبلمان باله‌ای. با استفاده از لوازم این‌چنینی، مطمئنا هیجان و شادی افزایش می‌یابد و به اهداف دکور دوپامین نزدیک‌تر خواهید شد.

تخت خواب خیره‌کننده

طراحان دوپامین عادت دارند که تاکید بیشتری بر محل استراحت و خواب داشته باشند. زیرا، انسان زمان طولانی‌تری را در این مکان‌ها می‌گذراند و حس قوی‌تری از آنها می‌گیرد. برای مثال، مبلمان، صندلی‌های راحتی و میز ناهارخوری، معمولا طرح برجسته‌ای دارند. در این میان اما، تخت خواب جایگاه ویژه‌تری در نگاه طراحان پیدا کرده است. پتو‌های رنگارنگ، تشک خوش‌طرح، بافت خاص و فرم هیجان‌انگیز برای تخت خواب، همیشه مورد ملاحظه طراحان بوده است.

شادی‌آوری درون منزل با دکور دوپامین (دکوبوم)

اثبات علمی تاثیر دکوراسیون دوپامین بر شادی انسان

دوپامین، تنها ماده‌ای نیست که در مغز، حس شادی یا لذت را القا می‌کند؛ سروتونین، اکسیتوسین، اندورفین و … نیز در این فرآیند نقش دارند. دکوراسیون منزل ایرانی جدید و شیک به روش دوپامین، به ترشح همه این مواد کمک خواهد کرد.

طی مطالعات علمی، ثابت شده است که حضور در محیط‌هایی که حواس پنج‌گانه انسان را بهتر فعال می‌سازند، اضطراب را کاهش می‌دهد و اتصالات مغزی را تقویت می‌کند. همچنین، ثابت شده است که رنگ و نور، تاثیر مهمی روی وضعیت روحی انسان می‌گذارند. دانشمندان می‌گویند که فضا‌های هیجان‌انگیز و پویا، میزان تجربه انسان از محیط را تقویت خواهند کرد.

شادی‌آوری درون منزل با دکور دوپامین (دکوبوم)

چند نمونه دکوراسیون داخلی منزل دوپامین

دکور دوپامین، یک سبک طراحی داخلی مشخص نیست؛ بلکه روشی است که می‌توان در انواع سبک‌های طراحی داخلی مانند مینیمالیستی، معاصر، مدرن، کلاسیک و … به کار برد. حتی در سبک دکوراسیون منزل ایرانی جدید و شیک، دوپامین جایگاه ویژه‌ای دارد.

با مشاهده چند نمونه دکوراسیون داخلی منزل و آشپزخانه دوپامین، به جدیدترین ایده‌های خلاقانه در این روش پی خواهید برد. ویژگی‌هایی، چون رنگارنگ بودن، حس نشاط، خاص بودن و نوستالژی، در بیشتر این نمونه‌ها دیده می‌شود.

شادی‌آوری درون منزل با دکور دوپامین (دکوبوم)

شادی‌آوری درون منزل با دکور دوپامین (دکوبوم)

شادی‌آوری درون منزل با دکور دوپامین (دکوبوم)

شادی‌آوری درون منزل با دکور دوپامین (دکوبوم)

شادی‌آوری درون منزل با دکور دوپامین (دکوبوم)

شادی‌آوری درون منزل با دکور دوپامین (دکوبوم)

شادی‌آوری درون منزل با دکور دوپامین (دکوبوم)

شادی‌آوری درون منزل با دکور دوپامین (دکوبوم)

شادی‌آوری درون منزل با دکور دوپامین (دکوبوم)

شادی‌آوری درون منزل با دکور دوپامین (دکوبوم)

شادی‌آوری درون منزل با دکور دوپامین (دکوبوم)

جمع‌بندی

دکور دوپامین، مانند دیگر ترفند‌های وایرال، ابتدا از ویدیو‌های تیک‌تاکی مد و فشن به دکوراسیون داخلی منزل و آشپزخانه راه پیدا کرد. این روش، می‌تواند بهترین گزینه دکوراسیون منزل ایرانی جدید و شیک برای نسل جدید نوجوانان و جوانان ایرانی باشد، زیرا سطح هیجان و شادی بالایی را القا می‌کند. مهم‌ترین نکته درباره دکوراسیون دوپامین آن است که هماهنگی ظاهری بین اشیا و رنگ‌ها فراموش نشود.

منبع: دکوبوم

717403