بررسی تشدید تنش میان صنعا و ریاض

سطح تنش میان صنعا و ریاض طی ساعات گذشته به سطوح بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است و احتمال منفجر شدن یکباره اوضاع و بازگشت آن به قبل از توافق آتش‌بس میان ۲ طرف وجود دارد و طبق گفته منابع نظامی آگاه در صنعا، ممکن است در صورت عدم پیشرفت در بحران شکل گرفته ظرف چند روز، پیام‌های نظامی یمنی به عربستان برسد.

تصویر بررسی تشدید تنش میان صنعا و ریاض

به گزارش سایت خبری پرسون، روزنامه الاخبار لبنان در این باره به نقل از منابع مذکور به عزم و آمادگی کامل نظامی انصارالله برای انجام حملات شدید علیه عربستان اشاره کرد و نوشت: با توجه به تداوم فریبکاری سعودی‌ها و تلاش ریاض برای فرار از صلح و عمل به تعهدات، مذاکره با عربستان سعودی بسیار کمرنگ شده است.

طبق این گزارش، ناظران بر این باورند که نبرد بالقوه میان صنعا و ریاض به دلیل اقدامات عربستان تحمیل شده است؛ چراکه این کشور مانع از صلح شد، عمداً شرایط انسانی یمنی‌ها را تشدید کرد، به موکول شدن پرونده‌های اقتصادی از سالی به سال دیگر کمک کرد و جرقه اختلافات و درگیری‌های داخلی را برانگیخت.

«عبدالملک بدرالدین الحوثی» رهبر جنبش انصارالله هفته گذشته ویژگی‌های این نبرد احتمالی را با بیان اصطلاح «مقابله به مثل» و معادله «بنادر در مقابل بنادر، فرودگاه‌ها در مقابل فرودگاه‌ها و بانک‌ها در مقابل بانک‌ها» تعریف کرد.

رهبر انصارالله سه‌شنبه در سخنرانی تلویزیونی در جمع مردمی که برای بزرگداشت عاشورا در صنعا گردهم آمده بودند توصیه جدیدی به سعودی‌ها کرد و آن را «قارون عصر» خطاب کرد و گفت: ملت یمن آمادگی خود را برای مقابله با هرگونه گام اقتصادی در حمایت از رژیم اسرائیل از سوی حکومت عربستان اعلام کرده‌اند.

وی در این باره افزود: من به عربستان سعودی توصیه می‌کنم به هشدارها و شعارهای ملت ما گوش فرا دهد و از راه اشتباه خود که طرفدار آمریکا و اسرائیل، ضد خدا و اسلام و دین و حکمت است، دست بردارد؛ چراکه خداوند طاغوت مستکبر عصر یعنی آمریکا را به دست ملت ما ذلیل و خوار خواهد کرد.

در همین راستا، «محمد علی الحوثی» از اعضای شورای عالی سیاسی یمن نیز در پستی در پلتفرم «ایکس» تایید کرد که نیروهای مسلح یمن اهداف خود را در عمق عربستان سعودی به روز کرده‌ است.

این به معنای عزم نیروهای مسلح یمن برای اجرای دستورات رهبر انصارالله است که پیشتر عربستان را به واکنش نظامی تهدید و اعلام کرده بود که بنادر آن را فلج می‌کند و در پاسخ به تشدید تنش اقتصادی علیه صنعا، به فرودگاه‌ها و بانک‌های این کشور حمله می‌شود.

سناریوهای متعددی در خصوص از سرگیری درگیری میان یمن و عربستان مطرح است، از جمله این سناریوها صدور بیانیه نظامی هشداردهنده به شرکت‌های هواپیمایی که عازم تمامی فرودگاه‌های عربستان، اعلام بسته شدن تمامی بنادر با هدف قرار دادن بنادر صادرات نفت، جلوگیری از عبور همه کشتی‌هایی که از طریق بنادر عربستان در دریای سرخ تردد می‌کنند، ممانعت از تردد کشتی‌های تجاری عربستان از طریق بندر جده و همچنین هدف قرار دادن تعدادی از بانک‌ها با حملات هوایی است.

در همین راستا، سرهنگ «مجیب شمسان» کارشناس نظامی به الاخبار گفت که اوضاع به سمت تشدید تنش نظامی با ریاض پیش می‌رود و توانایی‌های نظامی نیروهای صنعا نسبت به دور اول جنگ چهار برابر شده است به طوری که آنها اکنون می‌توانند تمام تاسیسات حیاتی عربستان را در سراسر این کشور هدف قرار دهند.

وی افزود: فریبکاری عربستان در خصوص لغو اقدامات تشدید اقتصادی که دولت عدن با تحریک آمریکا پشت سر آن ایستاده بود، واضح است و احتمالاً هدف‌گیری احتمالی برای طرف سعودی علنی و دردناک خواهد بود و همچنین زیان‌های غیرمستقیم به اقتصاد آمریکا وارد خواهد کرد و در نتیجه سلطه فروریخته آمریکا در دریای سرخ به طور کامل از بین خواهد رفت.

همچنین منابع سیاسی و رسانه‌ای نزدیک به جنبش انصارالله به الاخبار اعلام کردند که تشدید تنش میان صنعا و ریاض در ساعات گذشته به آستانه انفجار رسیده است.

این منابع گفتند: پیام‌های صنعا به ریاض رسیده است و رهبری عربستان باید بداند که گزینه پیش روی جنبش انصارالله تحمیل معادله فرودگاه با فرودگاه، بندر با بندر و بانک با بانک در نتیجه بی‌توجهی عربستان به هشدارهای رهبری این جنبش نسبت به عواقب شراکت با آمریکایی‌ها در انجام هرگونه اقدام خصمانه علیه مردم یمن است.

منبع: ایسنا

706925