توصیه هایی برای جلوگیری از گزش پشه آئدس

معاون علوم پزشکی گیلان، با بیان اینکه گزش آئدس جای نگرانی ندارد، اما باید از خودمان در برابر گزش پشه مراقبت کنیم، گفت: اتصال سه حلقه «پشه آئدس»، «فرد سالم» و «فرد بیمار» موجب انتقال ویروس تب دانگ می‌شود.

تصویر توصیه هایی برای جلوگیری از گزش پشه آئدس

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر سید محمود رضوانی امروز، ۱۹ تیرماه در جمع خبرنگاران که پیرامون اطلاع رسانی درباره پشه آئدس و تب دانگ برگزار شد، به تشریح آخرین وضعیت کشور و استان گیلان پرداخت و اظهار کرد: حدود یک سال از شناسایی پشه آئدس در گیلان می‌گذرد و همچنان نیازمند آموزش و اطلاع رسانی در این بخش هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به شناسایی ۱۴۶ مورد مثبت تب دانگ در کشور از ابتدای سال تا روز گذشته، عنوان کرد: اکثر موارد مثبت، رفت و برگشت به کشور امارات داشتند و فقط هشت مورد از انتقال در داخل کشور اتفاق افتاده است.

رضوانی اتصال سه حلقه «پشه آئدس»، «فرد سالم» و «فرد بیمار» را موجب انتقال ویروس تب دانگ دانست و خاطرنشان کرد: زمانی گزش پشه نگران کننده خواهد بود که این سه حلقه متصل شوند و متاسفانه در استان هرمزگان شاهد انتقال داخلی بودیم.

وی با اشاره به شناسایی یکی از بیماران در گیلان، یادآور شد: این فرد دارای علائم بود و لذا می‌توانست زمینه ساز اتصال سه حلقه انتقال بیماری شود؛ با توجه به استقرار فرد بیمار در یکی از شهرستان‌ها اقدام به ایزوله او کردیم و خوشبختانه رفع علائم اتفاق افتاد.

معاون علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه تاکنون یک مورد فوت ناشی از تب دانگ در کشور به ثبت رسیده است، اضافه کرد: این فرد دارای بیماری زمینه‌ای بود، زیرا ۹۸ درصد بیماران بدون علامت یا دارای علائم خفیف هستند و فرم شدید بیماری فقط در افراد دارای بیماری زمینه‌ای بروز می‌کند.

وی گزش پشه آئدس را فقط موجب ایجاد خارش دانست و گفت: نگران گزش پشه نیستیم و فقط باید از تکمیل حلقه سه گانه انتقال جلوگیری کنیم.

رضوانی از مردم خواست با دیدن پشه آئدس به هراس نیفتند و تاکید کرد: هرچه وفور پشه در یک محل بیشتر باشد، شانس گزش نیز بیشتر می شود و لذا باید محل تکثیر و تولید مثل پشه را از بین ببریم که آب روشن شفاف راکد اندک است؛ در واقع تخم پشه بعد از خشک شدن آب نیز تا سال‌ها باقی می‌ماند و به دنبال یک بارندگی، تبدیل به لارو و سپس پشه می‌شود.

وی با بیان اینکه شهروندان محیط خانه و فضای اطراف آن و محل کار و شهر را برای تولید مثل پشه ناامن کنند، متذکر شد: موج پاکیزه‌سازی شهر را راه بیندازیم و لذا تخلیه یا پوشاندن تمامی منابع آب‌های راکد مانند گلدان‌ها و بطری‌های خالی و ظرف‌های آب حیوانات و لاستیک‌های قدیمی و پلاستیکی یکبار مصرف و قوطی‌های فلزی و مخازن آب الزامی است.

معاون علوم پزشکی گیلان با اشاره به عادت خاص خونخواری پشه آئدس، عنوان کرد: این حشره در روز و در فضای باز نیش می‌زند و لذا باید لباس‌های روشن و بلند و گشاد بپوشیم و از مواد دافع حشرات استفاده کنیم.

رضوانی علائم بیماری تب دانگ را شامل تب، سردرد و درد بدن دانست و بیان کرد: تب در این بیماری بسیار بالاست و لذا می‌توان با استامینوفن آن را کنترل کرد؛ همچنین افراد دارای علائم نباید در معرض گزش پشه قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه افراد در صورت بروز علائم شدید باید به مراکز درمانی مراجعه کنند، یادآور شد: باید با پشه آئدس زندگی کنیم و لذا نیازمند افزایش آگاهی خودمان هستیم؛ همچنین باید شهر را پاکیزه نگه داریم، زیرا در شهر پاکیزه احتمال تکثیر پشه وجود ندارد.

معاون علوم پزشکی گیلان این استان را دارای زیستگاه‌های فراوان پشه آئدس دانست و تاکید کرد: دامنه پروازی پشه آئدس ۵۰۰ متر بوده و لذا در صورت صید این حشره اقدام به مه پاشی و سم پاشی محیط خواهیم کرد، اما این اقدام با هدف کاهش موقت وفور حشره انجام می‌شود و اثر طولانی مدت ندارد.

وی ۱۳۹ کشور جهان را درگیر پشه آئدس دانست و بیان کرد: تکثیر پشه آئدس در دمای زیر ۱۶ درجه سانتیگراد به حداقل می‌رسد اما تخم آن باقی می‌ماند و در زمان مناسب تکثیر می‌شود و لذا به عنوان شهروند باید محیط خانه و اطراف خودمان را عاری از زیستگاه این حشره کنیم.

منبع: ایسنا

706141