درخواست ترامپ برای توقف پرونده نگهداری اسناد طبقه بندی شده

پس از اعطای مصونیت به دونالد ترامپ توسط دادگاه عالی، وکلای وی خواستار توقف بخشی از پرونده نگهداری اسناد طبقه بندی شده شدند.
تصویر درخواست ترامپ برای توقف پرونده نگهداری اسناد طبقه بندی شده

به گزارش سایت خبری پرسون، پس از اعطای مصونیت از پیگرد قضایی به دونالد ترامپ توسط دادگاه عالی، وکلای وی خواستار توقف بخشی از پرونده نگهداری اسناد طبقه بندی شده دولتی شدند.

وکلای ترامپ افزودند: حکم دادگاه عالی درباره مصونیت از پیگرد قضایی برای اقدامات رسمی در دوران ریاست جمهوری، علاوه بر پرونده تلاش برای تغییر نتایج انتخابات 2020، در پرونده نگهداری اسناد طبقه شده و محرمانه پس از ترک کاخ سفید نیز کاربرد دارد.

وکلا در دادخواستی اذعان کردند: این توقف برای به حداقل رساندن عواقب زیان بار و بنیان گذاری ریاست جمهوری برآمده از این تحقیقات و پیگردهای غیراصولی، لازم و ضروری است.

این آخرین تلاش ترامپ برای بهره برداری از حکم صادر شده توسط دادگاه عالی برای مصونیت قضایی است. وی پیشتر نیز از این حکم برای تاخیر در صدور حکم در پرونده پرداخت حق السکوت استفاده کرده بود.

بر اساس حکمی که پیش‌تر دیوان‌عالی ایالات متحده آمریکا صادر کرده است، دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق آمریکا می‌تواند برای برخی اعمال خود که در دوران ریاست بر کاخ سفید انجام داده است، مشمول درجاتی از مصونیت قضایی شود.

در همین راستا، دادگاهی در نیویورک روز سه‌شنبه صدور حکم قطعی در پرونده جرائم دونالد ترامپ در ارتباط با پنهان‌کاری در پرداخت حق‌السکوت به استورمی دنیلز، بازیگر فیلم‌های مستهجن پس از رابطه جنسی با وی را به روز 18 سپتامبر موکول کرد. قرار بود حکم این دادگاه روز 11 جولای اعلام شود.

حکم صادره از سوی دیوان عالی ایالات متحده مبنی بر این است که رؤسای جمهور سابق آمریکا داری مصونیت از پیگرد قضائی بر اساس چارچوب مندرج در قانون اساسی هستند؛ اما این مصونیت مطلق نیست و آن ها را از پیگرد قضائی اقداماتشان در حوزه فعالیت های غیررسمی (شخصی) شان مصون نمی دارد.

این اقدام همچنین تلاش دیگری از سوی ترامپ برای به تاخیر انداختن احکام صادر شده علیه وی در پرونده های کیفری متعدد، برای رقابت با جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو و پیروزی احتمالی و برخورداری از عفو فدرال است.

نگه داری اسناد طبقه بندی شده پس از ترک کاخ سفید یکی از موارد اتهامی دونالد ترامپ است. وزارت دادگستری ترامپ را متهم کرده که این اسناد طبقه بندی شده و محرمانه دولتی را پس از ترک کاخ سفید در ویلای شخصی اش در فلوریدا با روشی نادرست، نگه داری کرده است. ماموران اف بی آن با یورش به عمارت ترامپ و در غیاب وی، تمامی اسناد را با خود بردند.

حالا وکلای ترامپ اذعان کردند که تصمیم ترامپ برای انتقال اسناد طبقه بندی شده به عمارتش در فلوریدا، یک اقدام رسمی بوده و باید شامل مصونیت قضایی و معاف از پیگرد باشد.

در اوایل ماه مارس جو بایدن و دونالد ترامپ موفق به کسب نامزدی دموکرات ها و جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا شدند تا نخستین رویارویی دوباره دو نامزد انتخاباتی در حدود 70 سال اخیر در تاریخ این کشور رقم بخورد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پنجم نوامبر سال 2024 (15 آبان) برگزار می شود. و نتایج تازه ترین نظرسنجی ها نشان می دهد دونالد ترامپ اکنون از جو بایدن جلوتر است و با محبوبیت 48 درصدی در مقابل مقبولیت 42 تا 43 درصدی رقیب دموکرات خود قرار دارد.

منبع: تسنیم

705665