ارسال لایحه مهم به مجلس از سوی دولت

سرپرست معاونت پارلمانی ریاست جمهوری از ارسال لوایح سه قلوی‌ دولت به مجلس شورای اسلامی به‌منظور پیوستن جمهوری اسلامی ایران به معاهدات زیست‌محیطی خبر داد.
تصویر ارسال لایحه مهم به مجلس از سوی دولت

به گزارش سایت خبری پرسون، محمود حسینی‌ پور روز چهارشنبه - ۱۳ تیرماه - با اشاره به ارسال لایحه «اصلاح سند الحاقی (پروتکل) مونترال در مورد مواد کاهنده لایه ازن» به مجلس، درباره اهمیت این لایحه اظهار داشت: باتوجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران پیش از این در سال ۱۳۶۸ به کنوانسیون وین در مورد حفاظت از لایه ازن با اصلاحات و الحاقات بعدی ملحق شده، لذا دولت این سند اصلاحی را به منظور تکمیل پروتکل‌های آن به مجلس ارسال کرده است.

سرپرست معاونت پارلمانی ریاست جمهوری افزود: از پنج اصلاحیه پروتکل مونترال در مورد مواد کاهنده لایه ازن، تاکنون چهار اصلاحیه آن موسوم به اصلاحیه لندن - اصلاحیه کپنهاگ - اصلاحیه مونترال - اصلاحیه پکن به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و اصلاحیه کیگالی که پنجمین اصلاحیه پروتکل مزبور است نیز به موجب این لایحه به مجلس ارسال شد.

وی تصریح کرد: اعضای پروتکل مونترال در بیست و هشتمین اجلاسیه آن در کیگالی روندا در سال ۲۰۱۶ درخصوص اصلاحیه سند الحاقی پروتکل مونترال با موضوع کنترل و حذف تدریجی مصرف هیدرو فلوئوروکربن ها( اچ اف سی ای) موسوم به «اصلاحیه کیگالی» به توافق رسیدند.

حسینی پور با اعلام خبر ارسال لایحه «اصلاح الحاقیه شماره (۲) معاهده کنوانسیون بازل درباره پایش (کنترل) انتقالات برون مرزی مواد زاید زیان بخش و دفع آنها و اضافه شدن الحاقیه های شماره (۸) و (۹) به آن» گفت: در چهاردهمین نشست اعضای کنوانسیون بازل در سال ۲۰۱۹ اصلاحاتی در الحاقیه شماره (۲) کنوانسیون صورت گرفت و دو الحاقیه شماره (۸) و (۱) نیز جهت افزایش نظارت بر نقل و انتقالات برون مرزی پسماندهای پلاستیکی و جلوگیری از واردات بی رویه این نوع پسماندها به کشورها نیز به تصویب رسید که این اصلاحات از ژانویه ۲۰۲۱ در سطح بین المللی لازم الاجرا است.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه ایران به موجب قانون الحاق به کنوانسیون بازل درباره کنترل انتقالات برون مرزی مواد زاید زبان بخش و دفع آنها مصوب ۱۳۷۱ مجلس شورای اسلامی، به این کنوانسیون بین المللی متعهد شده است لذا دولت، این لایحه را برای طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است.

سرپرست معاونت امور مجلس ریاست جمهوری افزود: کنوانسیون مزبور (۷) الحاقیه دارد که آخرین الحاقیه یعنی شماره (۷) در سال ۱۳۹۴ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

حسینی پور در ادامه از ارسال «لایحه اصلاح پیوست های (۱) و (۲) سند الحاقی (پروتکل۱۳۷۵ (۱۹۹۶) معاهده پیشگیری از آلودگی دریایی ناشی از تخلیه پسماند و سایر مواد» به مجلس خبر داد و درباره ضرورت و اهمیت آن اظهارداشت: در هفدهمین نشست اعضای پروتکل کنوانسیون پیشگیری از آلودگی دریایی ناشی از تخلیه پسماند و سایر مواد، مشهور به پروتکل لندن در اکتبر سال ۲۰۲۲ اصلاحاتی در پیوست‌های (۱) و (۲) این پروتکل در زمینه جلوگیری از دفع لجن فاضلاب در دریاها به تصویب رسید که با عنایت به الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مزبور و پروتکل آن، دولت این لایحه را به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

سرپرست معاونت امور مجلس رئیس جمهور خاطرنشان کرد: با لازم الاجرا شدن اصلاحات پروتکل یاد شده دیگر لجن فاضلاب که احتمال آلودگی محیط زیست دریایی به میکروارگانیسم رودهایی خطرناک را افزایش می داد قابل دفع و تخلیه در دریا نخواهد بود.

منبع: ایرنا

705179

مطالب مرتبط