چرا رهبر انقلاب بر مشارکت حداکثری در انتخابات تاکید دارند؟

انتخابات برای تعیین رئیس دولت درهر کشور مهم است، چرا که امور اجرایی مردم را برای چند سال به دست یک نگرش و جریان مشخص می‌سپارد. این رویداد سیاسی اما برای کشوری چون ایران، از این هم مهم‌تر است. چرا؟ چون جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب تا کنون درگیر یک جنگ تحمیلی است.

تصویر چرا رهبر انقلاب بر مشارکت حداکثری در انتخابات تاکید دارند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، یک جنگ ناجوانمردانه ۴۵ ساله که از کودتا و جاسوسی تا تهاجم نظامی و تحریم اقتصادی را شامل شده ودریکی دو دهه اخیر شدت و حدت و پیچیدگی بسیار بیشتری نیز گرفته است. ازاین رو نمی‌توان و نباید با موضوع انتخابات،سرسری وساده برخورد کرد.برای فهم این صحنه و حساسیت آن، قبل ازهرچیز باید به نسبت انتخابات باجمهوری اسلامی ودولت برآمده از انتخابات با جنگ تحمیل شده بر کشور و مردم فکر کرد.بدون حضور وپشتوانه مردم،جمهوری اسلامی دست‌کم درنیمی ازماهیت خود -یعنی جمهوریت- خواهد لنگید. انتخابات یکی از اصلی‌ترین مظاهراین حضوراست.دراین صحنه،فرصت نقش‌آفرینی وحضور و برابری در یکی از عالی‌ترین سطوح خود متبلور می‌شود؛ «هرکسی هرچند به نظرشما کوچک بیاید وبخواهید یا بتوانید اورا نادیده بگیرید، این‌جور نیست که در سرنوشت کشوربی‌تأثیرباشد؛یعنی کوچک‌ترین افرادجامعه، فقیرترین افراد جامعه، بی‌دست‌وپاترین افراد جامعه هم می‌توانند در سرنوشت کشور مؤثر باشند.»

حالاچراحضور گسترده درانتخابات این‌قدرمهم است ونسبت آن باجنگ تحمیلی علیه کشورکه جنگ اقتصادی اصلی‌ترین و آشکارترین میدان این جنگ است، چیست؟ بگذارید پاسخ را اززبان یکی ازفرماندهان اصلی این جنگ بشنویم. ریچارد نفیو به معمار تحریم‌های ایران مشهور است. نفیو،کسی است که درطراحی و اجرای تحریم‌های متعدد و پیچیده و سخت علیه ایران، نقشی اساسی داشته و نکته جالب آن‌که وی هم در دولت‌های دموکرات مسئول بودوهم دردولت‌های جمهوریخواه!واین نشانه‌ای قابل توجه ازدو حزبی و فراجناحی بودن جنگ اقتصادی با ایران و ایرانی برای حکومت آمریکاست.نفیو سال۱۳۹۶در مصاحبه‌ای، در پاسخ به این پرسش که «هدف از تحریم‌ها، فشار بر حاکمیت یا مردم ایران است؟»، می‌گوید: «بستگی به کشوری دارد که مورد تحریم واقع می‌شود و این‌که منافع مشخص آن چیست. اگر رژیم قذافی در لیبی را تحریم کنید اصلا نباید سراغ جمعیت رفت زیرا قذافی اهمیت خاصی به جمعیتش یا سطح دردشان نمی‌داد. درمورد کیم جونگ اون وکره شمالی هم همین است.دراینجا«درد» بایدمشخصا نخبگان حاکمیت راهدف بگیرد تا آنها اوضاع راعوض کنند.درموردروسیه هم همین است.به نظرم وقتی باید«درد»رادرموردجمعیت‌هابه‌ کاربرد که حاکمیت پایگاهی مردمی داشته باشد وایران ازنظرمن دراین دسته است...درماجرای تحریم‌ها باید تمرکزدرد راجایی قرارمی‌دادیم که تصمیم‌گیرندگان را قانع کند، درموردایران این مسأله ازطریق ناراضی ساختن مردم ازاوضاع بود.»خوآن زاراته،معاون اسبق مدیریت مبارزه باتروریسم وجرایم مالی درخزانه‌داری آمریکادرکتاب خودباعنوان«نبردخزانه‌داری:ظهور عصرجدید جنگ‌افزارهای مالی» می‌نویسد؛ هدف از تحریم‌ها حرکت به سمت یک خفگی اقتصادی دربالاترین درجه ممکن بود،تمرکز تحریم‌ها ازمحدودسازی توانایی ایران برای انجام تجارت با دنیا شروع می‌شدوبه سمت افزایش رنج‌های اقتصادی مردم ایران پیش می‌رفت، این فرآیند دو نتیجه دربرداشت؛ یا بین رهبران ایران شکاف بیفتد یا توسط مردم کشورشان مجبور شوند جهت‌گیری‌های خود را تغییر داده و از دستیابی به توانایی‌های هسته‌ای صرف نظر کنند...حالت فشار حداکثری، اثرات اقتصادی گسترده‌تری را بر ایران متصور می‌شود، این مبارزه از یک مدل تحریمی پیروی می‌کند که بر نارضایتی‌های داخلی و آشوب برای مجبور کردن رهبران ایران متکی است.

از راهبرد دشمن به راحتی می‌توان فهمید که هرقدر و به هر دلیلی،مشارکت در انتخابات پایین باشد دشمن را نسبت به افزایش فشار امیدوارتر می‌کندوبالعکس هرقدرمشارکت انتخاباتی بالاتر باشد،دشمن نسبت به این سیاست خصمانه ناامید شده و ازآن دورتر می‌شود. پس بیراه نیست اگر بگوییم میزان مشارکت درانتخابات با فشاردشمن، نسبت معکوس دارد.«مشارکت بالا که ما روی آن خیلی اصرار می‌کنیم، به‌خاطر این است که مهم‌ترین اثرمشارکت بالاسرافرازی جمهوری اسلامی است.نظام جمهوری اسلامی ازلحظه‌ای که تشکیل شده است، دشمن‌های سرسخت داشته؛هرکار توانستند،علیه جمهوری اسلامی انجام دادند...درهرانتخاباتی که مشارکت کم بوده، زبان ملامت دشمنان جمهوری اسلامی وحساد جمهوری اسلامی درازشده؛ملامت کردند.وقتی مشارکت بالا است، زبان بدگویان کوتاه می‌شود؛ نمی‌توانند ملامت کنند،نمی‌توانند شادی کنند.دشمن‌شاد نمی‌شویم؛علت این که بنده اصراربرمشارکت بالادارم این است.» ۱۴۰۳.۰۴.۰۵والبته که مشارکت پایین فقط به شادی وملامت دشمن محدودنمی‌شودودنباله این شادی وملامت، افزایش فشار به انحای مختلف است.اینجاست که مسئولیت و وظیفه دوستداران ایران و حامیان جمهوری اسلامی روشن می‌شود؛ «توصیه‌ به مردم عزیزمان این است که ما گفتیم ایران قوی و سرافراز؛ این شد شعار؛ ایران قوی طرفدار خیلی دارد. قوی بودن ایران فقط به این نیست که انواع و اقسام موشک‌ها را داشته باشیم، که الحمدلله داریم، انواع و اقسامش هم داریم. مفید و با کاربردش را هم داریم اما فقط این نیست. قوی شدن ابعاد گوناگونی دارد؛ابعادعلمی دارد،ابعاد فرهنگی دارد،ابعاداقتصادی دارد؛ یکی ازابعادش‌همین بعد حضور در میدان سیاست ومیدان انتخابات است؛این هم نشانه‌ قوت است.پس هرکسی که علاقه‌مند به ایران قوی است،دراین انتخابات بایستی شرکت کند.هرکسی معتقدبه لزوم حمایت ازنظام جمهوری اسلامی است،بایستی به‌صورت‌مضاعف‌اهتمام داشته باشد به این.» ۱۴۰۳.۰۴.۰۵

«انتخابات همیشه یک آزمون است» و باتوجه به آنچه گفته شد، مردم با حضور گسترده وحداکثری خود می‌توانند نقشی مهم و اساسی در جنگ تحمیلی علیه خود ایفا کنند.غفلت از این آزمون، خسارت به دنبال دارد وبی‌شک دشمن نیز برای این آزمون برنامه و اهداف خاص خود رادارد.دلسرد کردن مردم ازمشارکت گسترده واختلال دردستگاه محاسباتی انتخاب‌کنندگان وانتخاب‌شوندگان ازجمله رئوس این برنامه‌هاست؛ «وا...لااکون کاضبع تنام علی طول اللدم؛من‌آدمی‌نیستم‌که بالالایی‌دشمن خوابم ببرد.خیلی‌ها با لبخند دشمن خاطرشان جمع می‌شود که دیگر خطری نیست.اگر دشمن لالایی بدهد،خواب‌شان می‌برد.امیرالمؤمنین می‌فرماید که ومن نام لم ینم عنه؛ اگر تو خوابت برد،معلوم نیست دشمن هم خوابش برده باشد،او بیداراست.نوازش دشمن ولالایی دشمن موجب نمی‌شود من به خواب بروم؛ یعنی این هوشیاری در مقابل دشمن در اوج.» ۱۴۰۳.۰۴.۰۵

آنچه مشارکت بالا را تکمیل می‌کند،انتخاب اصلح است.نامزد اصلح ازدید رهبر انقلاب«کسی است که دردرجه‌ اول به مبانی این انقلاب و این نظام اعتقاد قلبی و واقعی داشته باشد...دوم این‌که کارآمد باشد؛ شب و روز نشناسد،دنبال کار باشد، توانایی داشته باشد برای کار کردن ازعناصر خوب وهمکاران خوب استفاده کند.» ۱۴۰۳.۰۴.۰۵در کناراین دوعامل،ترکیب‌همراهان‌وهمکاران نامزد نیزعامل مهمی است که‌رهبرانقلاب نسبت به آن هشداردادند:«کسان و کارگزاران خود را از کسانی قرار ندهید که ذره‌ای با انقلاب زاویه دارند. آن کسی که، آن کسی که با انقلاب، با امام راحل، با نظام اسلامی ذره‌ای زاویه داشته باشد، او به درد شما نمی‌خورد؛ او همکار خوبی برای شما نخواهد بود. آن کسی که دلبسته‌ آمریکا باشد و تصور کند که بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم ازقدم برداشت در کشور، اوبرای شماهمکار خوبی نخواهد بود،اوازظرفیت‌های کشور استفاده نخواهد کرد، او خوب مدیریت نخواهد کرد؛آن کسی که راهبرددین وشریعت راموردبی‌اعتنایی قراربدهد، اوباشما همکارخوبی نخواهدبود.کسی را انتخاب کنید که اهل دین، اهل شریعت، اهل انقلاب، اهل‌اعتقاد کامل به نظام باشد.»۱۴۰۳.۰۴.۰۵ودرصورت رعایت این ملاحظات است که ان‌شاءا...مردم ایران روزجمعه ۱۵تیرماه،باحضورحداکثری وانتخاب نامزد اصلح، مجددا موجب سرافرازی جمهوری اسلامی و خود خواهند شد.

منبع: جام جم

694909