شیرخوارگاه‌ها هیچ گاه تعطیل نمی‌شوند/ تسریع در روند فرزندخواندگی

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه شیرخوارگاه‌ها هیچ گاه تعطیل نمی‌شوند، گفت: کارکرد شیرخوارگاه‌ها از یک مرکز نگهداری طولانی‌مدت به یک مرکز پذیرش اورژانسی و نگهداری کودکان تا زمان تعیین تکلیف فوری پس از مددکاری تبدیل می‌شود
تصویر شیرخوارگاه‌ها هیچ گاه تعطیل نمی‌شوند/ تسریع در روند فرزندخواندگی

به گزارش سایت خبری پرسون، سعید بابایی افزود: تعداد کودکان در شیرخوارگاه‌های کل کشور صفر نشده است و اینکه گفته شود شیرخوارگاه‌ها تعطیل می‌شوند، مانند این است که بگوییم اورژانس بیمارستان تعطیل می‌شود در حالی که چنین مراکزی تعطیل نمی‌شود اما می‌شود کاری کرد مثلا یک بیمار به جای بستری یک ساله در بیمارستان، خدمات مورد نیاز را بگیرد و خارج شود.

وی افزود: اتفاق بزرگی که در شیرخوارگاه‌ها افتاده این است که میزان ماندگاری کودکان در شیرخوارگاه‌ها به علت مددکاری فعال و تسهیل قضایی کاهش پیدا کرده است.

بابایی خاطرنشان کرد: ۱۰ تا ۱۱ سال پیش، تعداد کودکان شیرخوار فقط در استان تهران در شیرخوارگاه‌ها، نزدیک به هزار کودک بود. اکنون رده سنی یکی دیگر از شیرخوارگاه‌ها تغییر کرده است یعنی در استان تهران، کودک شیرخوار ۰ تا سه سال فقط در ۲ شیرخوارگاه نگهداری می‌شود و تعداد کل کودکان شیرخوارگاه‌های استان تهران در شب عید به کمتر از ۱۰۰ کودک رسید، همان کودکانی که ۱۰ تا ۱۱ سال پیش تعداد آنها به هزار کودک می‌رسید.

تعداد کودکان در شیرخوارگاه‌های کشور به ۶۱۰ کودک رسید

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه شرایط ورود کودک به خانواده و فرزندخواندگی، تسهیل و تسریع شده است، گفت: در کشور تعداد کل کودکان شیرخوارگاه‌ها، شب عید امسال به ۶۱۰ کودک رسید. حتی شیرخوارگاه‌های استان خراسان رضوی، مرکزی و چهارمحال و بختیاری در برهه‌هایی از سال خالی از کودک بود.

بابایی افزود: این مساله به آن معنا نیست که کودک به شیرخوارگاه نمی‌آید، بلکه ممکن است هر روز تعدادی کودک وارد شیرخوارگاه شود و خارج شود.

ورود کودکان به خانواده‌ها تسهیل شد

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه اولویت در نگهداری کودکان، اولویت خانواده محوری است، گفت: شرایط اینکه کودک وارد خانواده شود، هم تسهیل و هم تسریع شده است. تسهیل در حد مسائل اداری اتفاق افتاده است وگرنه صلاحیت خانواده باید برای ما احراز شود. تسریع هم به این معنا نیست که کودک به هر خانواده ای بدون بررسی شرایط او داده شود.

بابایی اضافه کرد: این کودک را به امانت به خانواده می‌سپاریم؛ همانطور که اگر کسی کودک خود را دو ساعت می‌خواهد خانه همسایه بگذارد، باید دقت داشته باشد، واگذاری کودک به خانواده‌های فرزندپذیر نیز همانگونه است.

وی تاکید کرد: دقت سیستم بهزیستی و سیستم قضایی باید به حدی باشد که خانواده از هر لحاظ آماده باشد بنابراین اصول لازم رعایت می‌شود و مثلا کودک به خانواده دارای سابقه اعتیاد یا به خانواده دارای سابقه جزایی یا دارای سوء شهرت داده نمی‌شود.

وی افزود: تسریع نیز از این منظر است که در بسیاری استان ها در صورت وجود کودک قابل واگذاری، روند نوبت دادگاه که ممکن بود چند ماه طول بکشد، اکنون در یک هفته انجام می‌شود. یا مثلا ثبت احوال شناسنامه را طی مدتی طولانی صادر می‌کرد، اما اکنون در سریع ترین حالت ممکن این همکاری را به انجام می‌رساند. این موارد باعث شده است که روند فرزندخواندگی هم تسریع شود.

وی درباره مشکل شناسنامه کودکان فرزندخوانده نیز گفت: این یک مشکل حقوقی و قانونی است و در این زمینه در مجلس باید اصلاح قانون انجام شود.

منبع: ایرنا

694539