اظهارات سران رژیم صهیونیستی درباره جنگ با لبنان

همزمان با ادامه درگیری‌ها بین مقاومت لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی در مرزهای لبنان و اراضی اشغالی، نخست وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تاکید کردند که به توافق با لبنان برای حل تنش‌های مرزی تمایل دارند.

تصویر اظهارات سران رژیم صهیونیستی درباره جنگ با لبنان

به گزارش سایت خبری پرسون، در حالی که مقاومت لبنان به عملیات‌های خود علیه ارتش رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهد، بیروت جمعه شاهد نشست مهمی بین «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان و «محمد طقوش» دبیرکل گروه «جماعت اسلامی» لبنان بود. در این دیدار درباره هماهنگی بین دو طرف در راستای حمایت از مقاومت در غزه صحبت شد.

طبق گزارش «الاخبار»، این دیدار برای بیش از یک و نیم سال به تاخیر افتاده بود و در این مرحله روند یکپارچگی و اتحاد بین دو طرف تقویت شد. بعد از تلاش‌های جنبش حماس روابط بین دو طرف در دوره «عزام الایوبی» دبیرکل سابق گروه جماعت اسلامی از سر گرفته شد و همکاری بین دو طرف بعد از انتخاب طقوش به عنوان دبیرکل این گروه در سپتامبر ۲۰۲۲ تقویت شد. این هماهنگی و نزدیکی بعد از عملیات طوفان الاقصی تقویت شد و نیروهای الفجر، شاخه نظامی گروه جماعت اسلامی عملیات نظامی خود را علیه نیروهای اشغالگر از سر گرفتند و با گروه‌های مقاومت مساله فلسطین را به جایگاه خود در وجدان مردمی و آگاهی سیاسی طایفه سنی بازگرداندند که برخی طرف‌های داخلی و خارجی عمدا برای دور کردن آن از طرح مقاومت تلاش می‌کردند.

به رغم هماهنگی بین دو طرف نشست بین نصرالله و طقوش از نظر ظاهر و محتوا ضروری بود. دو طرف در این دیدار که سه ساعت طول کشید به مسائل مختلفی از جمله چالش‌های لبنان و منطقه و سناریوها در صورت وقوع جنگ فراگیر پرداختند و بر ادامه مقاومت و پشتیبانی از آن در حمایت از ملت فلسطین و دفاع از لبنان و ادامه هماهنگی بین دو طرف و حفظ آمادگی دائمی در صورت هرگونه تحولی در جنگ متمرکز بودند.

یک منبع آگاه اعلام کرد که دو طرف تاکید کردند مقاومت یک گزینه و مسیر طولانی است که باید مورد حمایت قرار گیرد حتی اگر جنگ متوقف شود.

دو طرف بعد لزوم پیشبرد این گزینه تاکید کردند. نصرالله و طقوش درباره وضعیت داخلی لبنان گفت‌وگو کرده و بر لزوم اتحاد و حفظ وحدت سنی‌ها و شیعیان تاکید کردند.

این دیدار در حالی صورت گرفت که روز جمعه صدای آژیر هشدار در شهرک‌ها و پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی متوقف نشد.

همچنین «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در جریان بازدید از سامانه گنبد آهنین در مرزهای اراضی اشغالی با لبنان گفت: ما همیشه راه حل سیاسی را ترجیح می‌دهیم و برای جنگ تلاش نمی‌کنیم اما آماده آن هستیم. امیدوارم که به یک راه حل برسیم.

شبکه کان رژیم صهیونیستی گزارش داد «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و گالانت در جلسه کابینه حمایت خود را از راه حل سیاسی برای حل تنش‌ها با حزب‌الله لبنان اعلام کردند اما «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی خواهان عملیات نظامی علیه حزب‌الله لبنان شد.

گالانت در این نشست گفت که وی به آمریکایی‌ها گفته است: ما خواهان جنگ در شمال نیستیم اگر به توافقی برسیم که حزب‌الله از مرزها خارج شود این برای ما قابل قبول است.

بن گویر گفت: چگونه این مساله بدون جنگ ممکن است و چگونه به این مساله پایان خواهیم داد. آیا از ۲۰ سال اقدامات امنیتی درس نگرفته‌ایم؟

«رون درمر» وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی نیز از موضع گالانت دفاع کرد و در جواب بن گویر گفت اما حتی اگر در جنگ پیروز شویم چگونه به یک حل و فصل برسیم؟

بن گویر پاسخ داد: اگر پیروز شدیم دیگر کسی نیست که بخواهیم با آن توافق کنیم. این خوب است.

نتانیاهو در جواب وی گفت: اگر به یک توافق برسیم که بتوانیم ساکنان شمال را به مناطقشان بازگردانیم، پس رسیدن به یک حل و فصل ممکن است اما قاعده و قانون این است بازگشت ساکنان به شمال.

روزنامه یسرائیل هیوم درباره خسارت‌های جنگ در شمال اراضی اشغالی اعلام کرد: ۱۰۱۶ ساختمان در شمال آسیب دیده‌اند که ۷۵ درصد از آنها به دلیل حملات از لبنان و ۲۵ درصد به خاطر فعالیت ارتش اسرائیل در داخل شهرک‌ها است.

این روزنامه به شهرک‌هایی مثل «متولا، المناره، کریات شمونا، شتولا، زرعیت و آویویم» اشاره کرد که در معرض بیشترین آسیب‌ها قرار گرفته‌اند.

مقاومت لبنان شب گذشته حمله پهپادی را به محل استقرار افسران و سربازان رژیم صهیونیستی در «جعتون» انجام داد.

همچنین در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه شهرک‌های کفرکلا و شیحین، مقر فرماندهی گردان السهل در پادگان «بیت هلل» را با ده‌ها موشک و ساختمانی در شهرک متولا و یک ساختمان در شهرک شلومی را هدف قرار داد. حزب‌الله لبنان همچنین تجهیزات جاسوسی در پایگاه «برکه ریشا» و تجمع سربازان دشمن در اطراف مثلث الطیحات و پایگاه‌های رویسه القرن و السماقه را هدف قرار داد.

منبع: ایسنا

694480