ریال دیجیتال رونمایی شد؛ مشخصات ریال دیجیتال و نحوه استفاده از آن

ریال دیجیتال عملا اسکناس است و همه مولفه‌های اسکناس به غیر از فیزیک اسکناس را دارد و با آن می‌توان در حداکثر فاصله و حداقل زمان تراکنش انجام داد.
تصویر ریال دیجیتال رونمایی شد؛ مشخصات ریال دیجیتال و نحوه استفاده از آن

به گزارش سایت خبری پرسون، مهران محرمیان معاون بانک مرکزی در آیین رونمایی اجرای آزمایشی ریال دیجیتال در جزیره کیش گفت: ۹۳.۵ درصد از افراد بالای ۱۸ سال ایرانی به بانکداری الکترونیک دسترسی دارند. به طور متوسط هر ایرانی ۵ تراکنش بانکداری الکترونیک را انجام می‌دهد. در سامانه شتاب سالانه ۵۰ میلیارد تراکنش را مدیریت می‌کنیم.

ریال دیجیتال رونمایی شد

او می‌گوید: با حذف اسکناس در جیب مردم گاهی مردم برای پرداخت خرد دچار مشکل می‌شوند که برای حل این مشکل دو راه وجود داشت یکی چاپ اسکناس که بازگشت به عقب محسوب می‌شود، اما راه دوم حرکت به سمت چاپ واحد پول دیجیتال کشور بود. طبیعتا ریال دیجیتال به بحث پرداخت خرد محدود نخواهد بود و به جلو حرکت خواهد کرد. ریال دیجیتال عملا اسکناس است و هر آنچه برای ریال متصور هستیم برای ریال دیجیتال به جز کاغذ را خواهیم داشت.

او می‌گوید: ریال دیجیتال در حال حاضر با کد شخص و بارکد کیورآر انجام می‌شود. به امید خدا در آینده با nfc هم عملیاتی می‌شود. دو روش برای استفاده از آن وجود دارد یکی پوز که در جزیره کیش عملیاتی شد و دیگری هم اینگونه است که با نزدیک کردن موبایل به هم و نزدیک شدن به کیوآر انتقال انجام شود.

محرمیان گفت: در ادامه فعالیت‌ها پروژه پل پی که مربوط به پرداخت حسابی است را در دستور کار داریم. همچنین سامانه‌های نظارتی و ارزی را تقویت خواهیم کرد. پروژه اعتبارسنجی نیز در مراحل پایانی مرحله آزمایشی است و به زودی در یک بانک عملیاتی می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

693770