تا پایان تیر خبری از عمره نیست

در حالی که از هفته آینده عربستان عمره‌گزاران خارجی را پذیرش می‌کند، هنوز ایرانیان متقاضی عمره از وضعیت برقراری این سفر بی‌اطلاع هستند.

به گزارش سایت خبری پرسون، «۹ سال است که منتظرم عمره بروم اما نمی‌دانم بالاخره امسال زیارت مکه نصیبم می‌شود یا باز هم حسرت بخورم.» این را دارنده فیش عمره سال ۸۵ حسین قصری می‌گوید.سفر عمره برای زائران خارجی از هفته آینده آغاز می‌شود. اما هنوز مسؤولان سازمان حج درباره ازسرگیری اعزام‌ ایرانیان به سرزمین وحی اطلاع‌رسانی نکرده‌اند. این در حالی است که وزیر حج عربستان توفیق الربیعه می‌گوید که «هیچ محدودیتی در پذیرش عمره‌گزاران خارجی نداریم.» همچنین صدور ویزای زائران آغاز شده است.

عمره مفرده از سال ۹۴ متوقف شد و ۶ میلیون نفر در انتظار ماندند. سال گذشته با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده برای اعزام زائران به عمره، از متقاضیان ثبت‌نام صورت گرفت اما به دلیل اینکه عربستان به پروازهای ایرانی مجوز نداد، هیچ زائری به سرزمین وحی نرفت. البته پس از رفع مشکل‌ها «اواخر فروردین» ثبت‌نام انجام و «از ۳ تا ۲۳ اردیبهشت» حدود ۸ هزار نفر به عمره رفتند.

با برقراری روابط با عربستان، بسیاری منتظر ازسرگیری عمره هستند. رئیس سازمان حج سیدعباس حسینی با اشاره به انجام هماهنگی‌ها با سعودی‌ها می‌گوید که «تلاش می‌کنیم پس از پایان حج زائران به عمره اعزام شوند.» این در حالی است که همه حجاج تا ۲۳ تیر (۲۰ روز دیگر) به کشور بازمی‌گردند اما همچنان ثبت‌نام از متقاضیان عمره انجام نشده است، چه برسد به صدور ویزا!

مشکل اطلاع‌رسانی به موقع فقط مختص عمره نیست، بلکه برای سفرهای زیارتی به عتبات در ایام مناسبتی همچون نوروز و عرفه هم مسؤولان یک هفته قبل از اعزام ثبت‌نام می‌کنند و همین امر باعث می‌شود تا زائران با کاروان‌های غیررسمی به سفر بروند. البته گفته می‌شود که «تا پایان تیر خبری از عمره نیست.»

مدیر کاروان علی ملایری می‌گوید که «عربستان میزبان زائران عمره است و آنها باید مجوزهای لازم را بدهند تا بتوان برنامه‌ریزی و ثبت‌نام کرد.» در مقابل مدیر دفتر زیارتی محمد علوی می‌گوید که «مسؤولان بیش از یک ماه است که در عربستان حضور دارند، اما چرا هنوز برنامه عمره قطعی نشده است؟»

کارشناسان زیارتی معتقدند که با توجه به اینکه کمتر از سه هفته تا پایان بازگشت حجاج به کشور باقی مانده است، «همانطور که اعزام‌ عمره را به حج پیوند زدند، هم‌زمان با بازگشت حجاج، زائران به عمره بروند.» البته مدیر کاروان حج حمید مظاهری می‌گوید که «اگر قرار است اعزام‌ها برقرار شود، مسؤولان باید زودتر درباره نحوه سفر و حتی هزینه‌ها اطلاع‌رسانی کنند تا متقاضیان با آمادگی به زیارت بروند.»

منبع: فارس

693708