افراد دارای معلولیت فراموش‌شدگان مناظره‌های انتخاباتی

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران نسبت به فراموش‌ شدن افراد دارای معلولیت در مناظره‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری انتقاد کرد.
تصویر افراد دارای معلولیت فراموش‌شدگان مناظره‌های انتخاباتی

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر سید حسن موسوی چلک؛ رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران اظهار کرد: یکی از وظایف رئیس جمهور در کشور اجرای برخی از قوانین و مقررات است، از جمله این اسناد و قوانین می‌توانم به قانون اساسی بویژه اصل بیست‌ونهم برای تحقق رفاه و تامین اجتماعی برای آحاد مردم از جمله افراد دارای معلولیت، قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی، قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه بویژه ماده پنجاه‌و‌هفت این قانون، قانون کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت، سیاست‌های کلی تامین اجتماعی بویژه این که در مقدمه این سیاست که در فرودین ماه سال 1401 ابلاغ شده به صراحت بر«ایجاد رفاه عمومی، بر طرف ساختن فقر و محرومیت، حمایت از اقشار و گروه‌های هدف خدمات اجتماعی از جمله بی‌سرپرستان، از کارافتادگان، معلولان و سالمندان و آنچه از اهداف رفاه و تأمین اجتماعی که در اصول 3، 21، 28، 29، 31 و 43 قانون اساسی آمده است» تاکید و تصریح شده است، و اسناد و قوانین مختلف دیگر از جمله قانون تشکیل سازمان بهزیستی و ... اشاره کرد.

وی افزود: افراد دارای معلولیت در هر کجا و هر نقطه‌ دنیا که باشند، به دلیل موانع ظاهری و یا اجتماعی با محدودیت‌هایی در زندگی خود روبه‌رو هستند. در 20 سال اخیر کوشش‌های چشمگیری در شناساندن و معرفی توانمندی‌های افراد دارای معلولیت به جوامع مختلف انجام شده است، اما هنوز هم هستند افرادی که با مشکلات بی‌شماری دست و پنجه نرم می‌کنند و به باور خود از حقوق اجتماعی لازم برخوردار نیستند.

موسوی چلک تصریح کرد: این شرایط در حالی است که بواسطه وضعیت نامناسب اقتصادی کشور و ناکافی بودن میزان حمایت‌های قانونی کشور از این افراد، هزینه بالای تجهیزات و خدمات مورد نیازشان، عدم تحقق مفاد قانون حمایت از حقوق دارای معلولیت، ناکافی بودن بودجه تخصیصی به سازمان‌های مرتبط در قوانین بودجه سالانه کشور و... مواجه هستیم انتظار این بود که در مناظره‌های انتخاباتی و تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری این گروه از افراد مورد توجه قرار می‌گرفتند یا در سؤالات مرتبط با رفاه و تامین اجتماعی و فقرزدایی و موضوعات اجتماعی و فرهنگی بطور خاص کاندیداها مورد سؤال جدی قرار می‌گرفتند که چه برنامه‌هایی برای افزایش رفاه و تامین اجتماعی این افراد دارند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه به عنوان رئیس انجمن مددکاران اجتماعی در راستای مطالبه‌گری از حقوق این افراد، گلایه خودم را از کاندیداها اعلام می‌کنم که به اندازه اهمیت این گروه، اهتمام لازم را نشان ندادند و گویی در کشور این افراد حضور ندارند یا نیاز به توجه به این افراد در برنامه‌های رئیس جمهور چهاردهم نیست و این بسیار نگران‌کننده است، افزود: گرچه انتظار می‌رفت که تا الان در سؤالات مناظره‌ها هم این موضوع مورد توجه صد او سیما قرار می‌گرفت. امیدوارم در ادامه مناظره‌ها به این موضوع توجه شود و برنامه‌های اساسی کاندیداها برای اجرای قوانین مرتبط با حقوق افراد دارای معلولیت مورد پرسش قرار گیرد.

منبع: تسنیم

693694