پوتین با این اقدام حسابی آمریکا را خشمگین کرد/ برنامه واشنگتن برای جبران چیست؟

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به سفر اخیر رئیس جمهور روسیه به کره شمالی و ویتنام اشاره کرد و نوشت: ولادیمیر پوتین برای برانگیختن خشم واشنگتن تنها به چهار روز زمان نیاز داشت.
تصویر پوتین با این اقدام حسابی آمریکا را خشمگین کرد/ برنامه واشنگتن برای جبران چیست؟

به گزارش سایت خبری پرسون، در گزارش این روزنامه آمریکایی آمده است: استقبال از پوتین در پیونگ یانگ و عقد معاهده دفاعی با کره شمالی و امضای بیش از ۱۲ توافقنامه همکاری با هانوی، تهدیدهای بالقوه بیشتری را به منطقه‌ای تزریق کرد که پیش از این هم به دلیل تنش‌های پیرامون جزیره تایوان و درگیری‌های دریای جنوبی چین، تحت فشار بیش از اندازه قرار گرفته بود.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، کره شمالی مقصد اصلی پوتین در این سفر چهار روزه بود، یک کشور هسته‌ای که پیوسته همسایگان خود را تهدید می‌کند و اکنون ناگهان با وعده‌های روسیه برای کمک‌های نظامی بیشتر و یک پیمان دفاعی متقابل، قدرت بیشتری پیدا کرده است.

در ادامه گزارش نیویورک تایمز آمده است: پوتین همچنین بیش از ۱۲ توافقنامه همکاری با ویتنام امضا کرد، کشوری که هم برای چین و هم برای ایالات متحده آمریکا از اهمیت فزاینده‌ای برخوردار است زیرا هم پکن و هم واشنگتن برای نفوذ بیشتر در منطقه جنوب شرق آسیا در حال رقابت با هم هستند و رئیس جمهور روسیه با این اقدام خود، پیچیدگی بیشتری به محاسبات قدرت‌های بزرگ در این منطقه اضافه کرده است.

نیویورک تایمز در این گزارش می‌افزاید: بسیاری از کشورهای منطقه، پیش از این نیز نیروهای نظامی خود را برای مقابله با فشار پکن در دریای جنوبی چین و عدم اطمینان در مورد اینکه رقابت بین ایالات متحده و چین تا کجا ممکن است پیش برود، تقویت می‌کردند و یک مسابقه تسلیحاتی در این منطقه به راه افتاده بود و حالا پوتین با سفر چهار روزه خود چند عضو جدید را به این مسابقه تسلیحاتی افزوده و عملاً یک بحران بالقوه دیگر را به لیست نگرانی‌های آسیا اضافه کرده و در حال شعله‌ور کردن خصومت‌های قدیمی در شبه جزیره کره است.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، مقام‌های کره جنوبی و ژاپن به عنوان دشمنان مسلم کره شمالی به ویژه نگران سفر پوتین به پیونگ یانگ بودند. هر دو کشور از قبل نیز در مورد افزایش توان دفاعی خود و نزدیک شدن به ایالات متحده با یکدیگر صحبت می‌کردند، به ویژه از زمانی که لفاظی‌های کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در ماه‌های اخیر به طور قابل توجهی نسبت به آنها خصمانه‌تر شده است.

در ادامه گزارش نیویورک تایمز آمده است: رام امانوئل سفیر ایالات متحده در ژاپن از افزایش ناگهانی تحرکات پوتین در آسیا به عنوان «بدترین ترس شما که به حقیقت می‌پیوندد» یاد کرده و گفته است کاری که مسکو انجام داد این بود که آنها با این سفر به ما فهماندند که بازیگردان اصلی کشورهای خشنی در منطقه خواهند بود که سلاح‌های هسته‌ای تولید و معاهده‌های منع اشاعه هسته‌ای را نقض می‌کنند و همچنین به کشورهای تحت تحریم‌های سازمان ملل کمک خواهند کرد تا از زیر این تحریم‌ها خارج شوند.

گزارش نیویورک تایمز می‌افزاید: برخی از تحلیلگران معتقدند که پوتین با تعمیق رابطه خود با رهبر کره شمالی که در فرودگاه پیونگ یانگ با در آغوش گرفتن رئیس جمهور روسیه از او استقبال کرد و نیز با عقد معاهده دفاعی دو جانبه با این کشور، قصد داشت هم ایالات متحده را بترساند و هم نارضایتی خود از پکن را به نمایش بگذارد که به اعتقاد مسکو باید برای پیروزی روسیه در جنگ با اوکراین، کمک بیشتری به این کشور می‌کرد.

پوتین رئیس جمهور روسیه بامداد چهارشنبه (۳۰ خرداد) برای انجام سفر رسمی ۲ روزه وارد پیونگ یانگ شد و از سوی کیم جونگ اون رهبر کره شمالی به گرمی مورد استقبال قرار گرفت.

رئیس جمهور روسیه را در این سفر افرادی از جمله سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، آندری بلوسوف وزیر دفاع، دنیس مانتوروف معاون اول نخست‌وزیر، الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر، الکساندر کوزلوف رئیس وزارت منابع طبیعی، میخائیل موراشکو وزیر بهداشت و رومن استاروویت وزیر حمل و نقل همراهی کردند.

منبع: ایرنا

693677