رئیس کل دادگستری استان قزوین:

اجرای سند تحول قضایی یکی از مهمترین تحولات قوه قضاییه

رئیس کل دادگستری استان قزوین در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهر قزوین گفت: یکی از مهمترین تحولات قوه قضاییه  اجرای سند تحول قضایی بود که در دوران ریاست شهید رئیسی در قوه قضاییه به اجرا درآمد.

تصویر اجرای سند تحول قضایی یکی از مهمترین تحولات قوه قضاییه

به گزارش سایت خبری پرسون، از قزوین؛ حجت‌الاسلام والمسلمین علی مصطفوی نیا در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه شهر قزوین ضمن گرامیداشت سالروز شهادت شهید بهشتی و هفته قوه قضاییه گفت: شهید بهشتی مرد بزرگی بود که هم حق بود و هم حق می گفت و در سال‌های پر برکت عمر خود، برای اجرای عدالت در جامعه خدمات ماندگار و موثری را پایه‌گذاری کرد.

وی ادامه داد: مجموعه همکاران ما در قوه قضاییه در کنار سایر نهاد ها و دستگاه ها برای استقرار امنیت در استان به صورت شبانه روزی تلاش می کنند.
رییس کل دادگستری استان قزوین ادامه داد: یکی از مهمترین تحولات قوه قضاییه اجرای سند تحول قضایی بود که در دوران ریاست شهید رئیسی در قوه قضاییه به اجرا درآمد.
مصطفوی نیا اضافه‌کرد: در سند تحول قضایی خدمات خوبی طراحی و به مردم ارائه گردید و اقدامات موثری نیز برای رسیدگی به پرونده‌های ورودی صورت گرفت.
وی افزود: سند تحول سه ساله جدید در سال جاری توسط رئیس قوه قضاییه امضا و برای اجرا به تمامی واحدهای قضایی ابلاغ گردید.
رئیس کل دادگستری استان قزوین با اشاره به برخی از برجستگی‌ها و دستاوردهای سند تحول قضایی گفت: در این سند به استفاده از سامانه‌های هوشمند و خدمات نوین برای کاهش اطاله دادرسی، افزایش کیفیت رسیدگی به پرونده‌های قضایی، خدمت رسانی بهتر به مردم و تسریع امور تاکید شده است.
وی با اشاره به سامانه های قوه قضاییه گفت: یکی از مهمترین موضوعاتی که در مجموعه قضایی آرامش و امنیت روانی مراجعین را خدشه‌دار می‌کرد استفاده محکومین از ظرفیت اعسار بود که با استفاده از این سامانه جلوی سو استفاده‌ها گرفته می شود.
مصطفوی نیا اضافه کرد: با راه‌اندازی این سامانه ضمن ثبت و استعلام اموال محکومین، این افراد نمی‌توانند از زیر دیون و مجازات خود فرار کنند و در صورت سو استفاده از مزایای اعسار در مراودات مالی و بانکی خود دچار مشکل می‌شوند.
وی تصریح کرد: همچنین سامانه ای تحت عنوان سامانه شفافیت آرای قضایی برای انتشار آرا طراحی شده است.
رئیس کل دادگستری استان قزوین در ادامه بیان کرد: این سامانه در حال حاضر به صورت درون قوه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و در مرحله بعدی نیز در دسترس نخبگان و پژوهشگران قرار خواهد گرفت.
مصطفوی نیا اظهار کرد: در سال‌های گذشته برخی ها با سواستفاده در برگزاری مزایده دخالت می‌کردند، به همین منظور برای جلوگیری از تضییع حقوق عامه و کاهش دخالت های انسانی، سامانه‌ای هوشمند برای برگزاری مزایده در سامانه ستاد طراحی شده است.
رئیس کل دادگستری استان قزوین به سامانه ارجاع هوشمند برای عادلانه سازی ارجاع کارشناسی ها و جلوگیری از اطاله دادرسی اشاره کرد و گفت: به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل در روند رسیدگی به پرونده‌ها سامانه ای برای جمع آوری و شناسایی اطلاعات ضامنین و شاهدین حرفه‌ای طراحی شده تا در دسترس محاکم قضایی قرار بگیرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: موضوع محکومین متواری و فراری یکی از دغدغه‌های دستگاه قضایی بود که در سند تحول به آن اشاره و با استفاده از سیستم‌های هوشمند سامانه طراحی شده تا سوابق محکومین را جمع آوری کرده و در دسترس مراجع قضایی و انتظامی قرار دهد.
گفتنی است: در جریان برگزاری میز خدمت، رئیس کل دادگستری استان قزوین به همراه معاونین، دادستان مرکز استان قزوین به همراه معاونین و روسای سازمان های تابعه به مشکلات حقوقی و قضایی نمازگزاران رسیدگی کردند.

693444