اعلام شرایط جدید دریافت کارت ملی

هفته گذشته معاون اول قوه قضاییه در پی دستورات رئیس دستگاه قضا، در رابطه با مشکلات ناشی از انسداد کد ملی افراد، با صدور بخشنامه‌ای، کلیه مراجع قضائی را از مسدود کردن کد ملی متهمان و محکومان، منع کرد.

تصویر اعلام شرایط جدید دریافت کارت ملی

به گزارش سایت خبری پرسون، پیشتر هم رئیس قوه قضائیه در نشست فصلی شورای عالی قوه قضائیه، محروم کردن اشخاص از حقوق شهروندی با استفاده از مسدودسازی کدملی را فاقد وجاهت قانونی دانسته است. اما برخی از شهروندان همچنان از انسداد کارت ملی خود خبر می دهند.

باتوجه به غیر قانونی بودن بستن کد ملی افراد و ابلاغیه و بخشنامه معاون اول قوه قضاییه هنوز کد ملی افراد بسته میشود و قضات اجازه باز شدن کد ملی افراد را نمی‌دهد. خصوصا کسانیکه شاکی خصوصی ندارند.

کارگر تاکید کرد: به دنبال ایجاد «سامانه جامع هویتی در کشور» هستیم که بانک ملی هم ابراز آمادگی کرده که در این پروژه کمک کند و امیدواریم این زیرساخت در کشور ایجاد شود. بانک ملی پر تعدادترین شعب در کشور را دارد و امیدواریم که از طریق این تفاهم‌نامه نیز شاهد اتفاقات بزرگی در کشور باشیم.

محمدرضا مانی یکتا مدیر اداره نظام پرداخت بانک مرکزی جمهوری اسلامی اظهار داشت: بالغ بر ۴۰۰ میلیون کارت بانکی در اختیار مردم است که به صورت میانگین، ماهانه حدود ۱۲۰ میلیون از این تعداد کارت فعال هستند.

وی افزود: هزینه صدور کارت بانکی در کشورهای دیگر بسیار بالاست ولی در ایران صدور کارت هزینه ناچیزی دارد؛ البته از بعد سیاست گذاری این مساله یک آسیب تلقی می شود.

مطابق قانون بودجه ۱۴۰۳ ، ثبت‌نام کارت ملی هوشمند (برای اولین بار) مبلغ ۱,۴۵۰,۰۰۰ ریال، صدور شناسنامه در مهلت قانون ۱,۳۰۰,۰۰۰ ریال، تغییر نام و نام خانوادگی در نوبت اول با تجویز سازمان مبلغ ۴,۰۰۰,۰۰۰ ریال، صدور گواهی ازدواج و طلاق مبلغ ۱,۵۰۰,۰۰۰ اعلام شده است.

مبلغ تعویض کارت هوشمند ملی (ناشی از تغییر مشخصات سجلی یا خرابی و..) به استثنای اشتباه مامور، ۱,۴۵۰,۰۰۰ ریال اعلام شده است.​

ثبت ولادت بعد از مهلت قانونی(تا ۳ ماه) و صدور شناسنامه ، ۱,۵۰۰,۰۰۰ ریال تعیین شده است.

منبع: اقتصادآنلاین

693428