مجلس با دوفوریت طرح کاهش و افزایش اعضای کمیسیون‌ها مخالفت کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دو فوریت طرح کاهش و افزایش تعداد اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی مخالفت کردند.
تصویر مجلس با دوفوریت طرح کاهش و افزایش اعضای کمیسیون‌ها مخالفت کرد

به گزارش سایت خبری پرسون، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی به عنوان متقاضی دو فوریت طرح اصلاح ماده ۳۸ آئین‌نامه داخلی مجلس، گفت: بیش از ۲۲ روز از تشکیل مجلس دوازدهم می‌گذرد، اما هنوز کمیسیون‌های تخصصی مجلس شکل نگرفته است.

وی بیان کرد: تقاضای نمایندگان برای عضویت در برخی کمیسیون‌ها زیاد است که آنها توان علمی و تجربه لازم را هم دارند. در حال حاضر حداقل تعداد اعضای کمیسیون‌ها ۱۹ نفر و حداکثر ۲۳ نفر است که ما در این طرح درخواست تغییر در تعداد اعضای کمیسیون‌ها را داریم تا کف و سقف اعضا عوض شود.

در ادامه جلسه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۹۳ رأی موافق، ۱۱۲ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۶ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی با تقاضای دو فوریت این طرح مخالفت کردند.

در طرح اصلاح ماده ۳۸ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی شده که حداقل تعداد اعضای کمیسیون‌های تخصصی ۱۵ نفر و حداکثر ۲۵ نفر باشد.

در ماده ۳۸ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی آمده است: مجلس دارای کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون‌های خاص با محدوده وظایف مشخص به‌شرح مذکور در آئین‌نامه داخلی مجلس می‌باشد. تعداد اعضای کمیسیون‌های تخصصی، حداقل ۱۹ و حداکثر ۲۳ نفر است و تعداد اعضای کمیسیون‌های خاص طبق مواد (۳۹) تا (۴۴) آئین‌نامه داخلی تعیین می‌شود.

تبصره ۱- در دوره دهم مجلس هر کمیسیون که به حد نصاب مقرر در این ماده نرسیده است و کمیسیونی که نماینده متقاضی حائز شرایط مازاد بر سقف دارد، هیأت مشترک رؤسای شعب و هیأت رئیسه مجلس تا ۱۵ روز پس از تصویب نهایی این قانون می‌تواند حداقل و حداکثر تعداد مقرر در این ماده را، حداکثر برای سه کمیسیون و فقط یک بار تعیین و تغییر دهد.

تبصره ۲- تعیین مصادیق و تهیه شرح وظایف و اختیارات کمیسیون‌ها با رعایت کلیت آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی توسط هیأت رئیسه مجلس یا هریک از کمیسیون‌ها و یا حداقل ۵۰ نفر از نمایندگان پیشنهاد می‌شود و پس از تصویب در جلسه مشترک هیأت رئیسه مجلس، اعضای کمیسیون آئین‌نامه داخلی و رؤسای کمیسیون‌های تخصصی اجرا می‌شود.

جلسه مشترک فوق‌الذکر به ریاست رئیس یا یکی از نواب رئیس مجلس و با حضور حداقل دوسوم اعضا رسمیت می‌یابد و مصوبات آن با رأی حداقل دوسوم اعضای حاضر معتبر خواهد بود و مصوبات به اطلاع نمایندگان خواهد رسید.

منبع: تسنیم

693194