وزیر ارتباطات:

بیش از ۱۰۰۰ سایت نسل پنجم اینترنت در کشور فعال است

طبق گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ابتدای دولت سیزدهم، تعداد سایت‌های نسل ۴ و ۴.۵ بیش از ۳۲ درصد رشد داشته و تعداد سایتهای نسل پنجم قریب به ۲۰۰ برابر شده است.
تصویر بیش از ۱۰۰۰ سایت نسل پنجم اینترنت در کشور فعال است

به گزارش سایت خبری پرسون، در اوایل سال ۲۰۱۲ میلادی بود که اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) تحت نظر سازمان ملل برنامه‌ای را برای توسعه تیم ارتباطات بین‌المللی موبایلی (IMT) برای افق ۲۰۲۰ و فرای آن آغاز کرد؛ در نتیجه رسما یک مسابقه جهانی برای تعیین نسل پنجم شبکه موبایل شروع شد و از آن پس، شاهد رقابت تنگاتنگی میان اپراتورهای اینترنت و تلفن همراه در سراسر جهان هستیم که هر یک بدنبال برقراری و راه‌اندازی نسل جدید و پرسرعت اینترنت نسل پنجم در کشورهای مختلفی همچون کره جنوبی، ژاپن، چین، ایالات متحده آمریکا، استرالیا و غیره هستند و از توانایی‌ها و برنامه‌های خود در این زمینه رونمایی می‌کنند.

فناوری نسل پنجم در دنیای واقعی، سرعت متوسط بسیار خوبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که چندین برابر سریع‌تر از متوسط سرعت دانلود ۴G است.

ممکن است صحبت درباره این نسل از اینترنت ماورایی، غیر قابل تصور و درک باشد، با وجود اینکه در کشور ما هم بعضا، پیاده‌سازی شده و اپراتورهای ارتباطی هم سعی کرده‌اند این فناوری را هم سو و با همین سرعت سایر کشورهای پیشرفته وارد کشور کنند اما در حال حاضر صحبت کردن درباره این فناوری برای مردم خیلی قابل ملموس و قابل درک نیست.

با توسعه این نسل از اینترنت در سایر کشورها در ایران هم طی سالها اقداماتی برای توسعه و پیشرفت ۵G انجام شده است و طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی رگولاتوری تعداد سایت‌های ۵G اپراتورهای ارتباطی تا پایان پاییز سال ۱۴۰۲، ۸۰۷ سایت ۵G که متعلق به اپراتور دوم تلفن همراه است در کشور ایجاد شده است اما به صورت کلی بیش از ۱۰۰۰ سایت نسل پنجم اینترنت در کشور فعال است و درصورتی که اپراتورهای ارتباطی تعهد خود را که افزایش سایت های نسل پنجم به ۱۰ درصد است تا پایان سال ۱۴۰۳ انجام دهند، این عدد افزایش پیدا می‌کند.

در این راستا عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- با انتشار پستی در یک شبکه اجتماعی داخلی در گزارش خود از ۱۰۰۰ روز خدمت و اقدامات مهم و راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این دولت اظهار کرد: از ابتدای دولت، تعداد سایتهای نسل ۴ و ۴.۵ بیش از ۳۲ درصد رشد داشته؛ تعداد سایتهای نسل پنجم قریب به ۲۰۰ برابر شده است.

وی گفت: همچنین ضریب نفوذ تلفن همراه از ۱۵۷ به ۱۷۹ درصد و ضریب نفوذ پهن باند سیار از ۹۷ به ۱۲۷ درصد رسیده است.

کارشناسان معتقدند اگرچه ممکن است این نسل از اینترنت در ابتدا نیاز و ضرورت مردم نباشد اما ۵G آمده تا صنایع را به یک دیگر متصل، اینترنت اشیاء را رونق داده و جراحی از راه دور را پس از سال‌ها شعار اجرایی کند؛ چنانچه این امر در کشور ما هم انجام شد.

منبع: ایسنا

693155