تعریف و تمجید مهاجم خارجی استقلال از نکونام

بلانکو، مهاجم آرژانتینی استقلال گفت‌وگوی مفصلی درباره فصل گذشته انجام داد.
تصویر تعریف و تمجید مهاجم خارجی استقلال از نکونام

به گزارش سایت خبری پرسون، صحبت با گوستاوو بلانکو بعد از یک‌فصل بازی در ایران جذابیت‌های خاص خودش را دارد. مهاجمی که موتورش دیر روشن شد اما در این اواخر با گل‌هایش امیدهای استقلال و هوادارانش را تا لحظات پایانی فصل گذشته برای قهرمانی زنده نگه داشت. درخصوص استقلال فصل گذشته، کار با نکونام، اتفاقات داوری و زندگی در تهران و سایر مسائل با این مهاجم بلندقامت آرژانتینی به گفت‌وگو نشستیم که متن آن را در زیر می‌خوانید.

درباره فصلی که سپری شد، صحبت را آغاز کنیم. چرا استقلال با وجود شایستگی‌هایی که داشت نتوانست قهرمان شود؟ چه دلایلی در این امر موثر بود.
ما همه تلاش خود را کردیم چه‌بسا بیشتر به‌خاطر مسائل فوتبالی نتوانستیم قهرمان شویم، هرچند مسائل دیگری هم تاثیرگذار بودند. در فصل گذشته همه تلاش‌مان را کردیم اما به امتیاز لازم برای قهرمان شدن نرسیدیم. البته پیش از این در کشورهای دیگر هم در شرایط مشابه در چنین موقعیت‌هایی قرار گرفته و آن را زندگی کرده بودم و امسال هم در چنین موقعیتی قرار گرفتم و متاسفانه این بار این موقعیت برایم تبدیل به قهرمانی نشد.

تکلیف نیمکت استقلال امشب مشخص می‌شود؟

درهرصورت استقلالی‌ها اعتقاد دارند مسائل مرتبط با داوری و برخی حواشی بیرونی نیز در قهرمان نشدن استقلال نقش داشتند.
تا زمانی که VAR نیاید شرایط برای داوران فوتبال ایران سخت است. بالاخره مواقعی می‌شود که آنها باید به‌سرعت تصمیم بگیرند. بعضی‌وقت‌ها به‌اشتباه سوت می‌زنند و این اشتباه می‌تواند عمدی یا ناخواسته باشد و این را خودشان بهتر می‌دانند. اما اینکه امسال داوران اشتباه کردند و این امر در قهرمان نشدن ما تاثیرگذار بود باید در این خصوص این بحث را مطرح کنم که داوران در فصل گذشته در بسیاری صحنه‌ها اشتباه کردند.

برخی هم عقیده دارند کلید قهرمانی در نیمه دوم بازی با نساجی از دست استقلال افتاد. با توجه به نتیجه دیدار پرسپولیس و استقلال خوزستان، قید پیروزی در این بازی را زدید؟
در بازی با نساجی بازی برابر بود، هرچند ما مثل همیشه برای بردن مسابقه به زمین رفتیم. درهرصورت آنها در این بازی دروازه خود را بسته نگه داشتند. بازیکنان این تیم کاملا در زمین خود دفاع می‌کردند. نساجی از آن دسته تیم‌هایی است که با ارائه یک بازی بسته، فضا را برای شما تنگ می‌کند. اتفاقا موقعیت‌های گل هم در این بازی داشتیم اما متاسفانه به این مهم نرسیدیم.

بازی زیبا یا نتیجه تحت هر شرایطی! نظر شما چیست؟ خیلی‌ها عقیده داشتند استقلال زیبا بازی نمی‌کند و بردهایش اقتصادی است. به‌خاطر همین برخی پیشکسوتان این تیم می‌گویند باید نکونام برود. نظر شما چیست؟ این چهره بماند و استقلال با او ادامه بدهد؟
درباره بازی زیبا یا زیبا بازی کردن، هرکسی برداشت و فلسفه خودش را دارد و همه نمی‌توانند در این مورد مثل یکدیگر فکر کرده و برداشت مشابهی داشته باشند. اما این‌طور هم نیست که در فوتبال همیشه توپ و مالکیت دست شما باشد. برخی مواقع باید دفاع کنید یا بدوید و این به نظرم خودش بخشی از زیبا بازی کردن است. زیبا بازی کردن فقط مالکیت توپ نیست. ضمن اینکه شما برای موفقیت فقط نباید به‌دنبال این مقوله باشید، چون بردن و کسب 3 امتیاز در بازی از همه‌چیز مهم‌تر است. اما اینکه می‌گویید عده‌ای اعتقاد دارند نکونام باید برود؛ از نظر من امسال نکونام کار بزرگی را در استقلال انجام داد. ما امتیازات زیادی را کسب کردیم. هیچ کسی هیچ چیزی را دو دستی به ما تقدیم نکرد و این شایستگی نکونام را نشان می‌دهد و امیدوارم این سرمربی در استقلال به کارش ادامه بدهد و بتواند با تجربیاتش به این تیم کمک کند و در سال جدید موفق باشد.

فصل گذشته برایتان چطور بود؟ درباره گل‌هایتان صحبت کنید. هرچند به‌نظر می‌رسد موتور گلزنی‌تان خیلی دیر روشن شد.
فکر می‌کنم به‌خاطر عادت کردن به شرایط جدید بود که این اتفاق افتاد. درهرصورت من در اواسط فصل از یک خانه به خانه جدیدی منتقل شدم، چون خانه قبلی‌ام را دوست نداشتم. ضمن اینکه وقتی شما وارد یک کشور جدید می‌شوید کمی طول می‌کشد که با مسائل فوتبالی و غیرفوتبالی آن کشور آشنا شوید و این باعث می‌شود از لحاظ حرفه‌ای در ادامه فصل عملکردتان بهتر و بهتر شود.

در هر صورت به‌عنوان یک مهاجم حرفه‌ای با حضورتان در استقلال پیش‌بینی می‌شد گل‌های بیشتری بزنید. چرا این اتفاق در نیم‌فصل اول نیفتاد؟ به‌خاطر عدم آشنایی با محیط این اتفاق افتاد یا مسائل دیگری وجود داشت؟
فکر می‌کنم عادت کردن به یک تیم و کشور جدید و یک لیگ متفاوت یک مقدار سخت است. خوشبختانه من این شرایط را گذراندم و مطمئنم از این پس شرایط برایم در ایران متفاوت خواهد بود.

با وجود گل‌های کمی که زدید اما نکونام از شما راضی بود و به نظر می‌رسد در سایر بخش‌های دیگر مثل پرس و جنگندگی به تیم کمک می‌کردید. این وظیفه جدیدی برای شماست یا قبلا هم در لالیگا آن را تجربه کرده بودید؟
من مهاجم هستم و می‌دانم که وظیفه اصلی یک مهاجم گل زدن است اما برخی مواقع این اتفاق نمی‌افتد. از طرفی هم خیلی دوست دارم در هر بازی تحت هر شرایطی به تیمم کمک کنم. در واقع این کمک می‌تواند گل زدن باشد یا فضا‌سازی که بازیکنان دیگر از این فضا استفاده کنند.
فشار آوردن و پرس کردن از بالا از مهاجم‌ها شروع می‌شود و اینکه ما بتوانیم فشار بیاوریم و با پرس در زمین حریف توپگیری کنیم این به همه ما کمک می‌کند که نزدیک به دروازه حریف باشیم و در فضا و زمین حریف بازی کنیم.

دوباره به گذشته برگردیم؛ از حضور در استقلال و ایران صحبت کنیم. چه حسی از این حضور بعد از یک سال دارید؟ می‌مانید و با این تیم ادامه می‌دهید یا اینکه از سایر تیم‌های ایرانی هم برایتان پیشنهاد رسیده است و به جدایی فکر می‌کنید؟
در ایران و به‌خصوص در استقلال احساس خیلی خوبی داشتم و خیلی راحت بودم. از تمام افرادی که این احساس را به من دادند تشکر می‌کنم. الان در تعطیلات هستم و تا حدود زیادی از جریانات فوتبال دورم. کمی زمان سپری شود می‌توانیم دوباره درباره مسائل فوتبالی و سوالی که مطرح کردید با جزئیات بیشتری صحبت کنیم.

در چند جمله؛ کار با جواد نکونام چطور بود؟ این سرمربی را چطور توصیف می‌کنید؟
به‌عنوان بازیکن همیشه سعی می‌کنم از دیگران یاد بگیرم حالا در هر سنی که می‌خواهند باشند و من هم از سرمربی استقلال چیزهای زیادی یاد گرفتم. او نشان داد که کیفیت و تجربه لازم را دارد. از همه مهم‌تر تجربه فوتبال بازی کردن در سطح اول دنیا و همچنین تیم ملی را برای سال‌های زیادی دارد و من سعی می‌کنم از تجربیات او استفاده لازم را ببرم و به حرف‌هایش گوش می‌کنم. کار کردن با این چهره واقعا باعث افتخار است و من سعی می‌کنم نهایت بهره و استفاده را از این همکاری ببرم.

زندگی در تهران چگونه است؟ چه چیزهایی برایتان لذت‌بخش و چه مسائلی آزاردهنده هستند؟
تهران شهر خوبی است و آیتم‌های خوبی برای زندگی دارد. در کل ایران به‌خاطر تاریخی که دارد همیشه در جهان مطرح بوده از طرفی تهران من را همیشه یاد شهر خودم مندوسا در آرژانتین می‌اندازد؛ شهری که کوهستانی و خشک است. همچنین تهران به‌خاطر عظمت و بزرگی که دارد همیشه من را شگفت‌زده کرده و همواره برایم با سورپرایز همراه بوده است.

از تفاوت‌های لیگ ایران و اسپانیا هم می‌توانید نکاتی را برایمان بگویید؟
عملا امروزه ما خیلی تفاوتی بین فوتبال کشورها در جهان نمی‌بینیم. فکر می‌کنم در همه جای دنیا این مقوله اجتماعی مشابه دنبال می‌شود. فقط در اسپانیا سرعت فوتبال بیشتر است؛ هرچند ایران هم لیگ خوبی دارد که از بازیکنان و استعدادهای مناسب و خوبی بهره می‌برد.

به‌عنوان آخرین سوال درباره کوین یامگا چه صحبتی دارید؟ بازیکنی که به‌خاطر مصدومیت فرصت همراهی با تیم در نیم‌فصل دوم را از دست داد.
برای کوین آرزوی سلامتی می‌کنم. امیدوارم زودتر حالش خوب شود. او بازیکن خیلی بزرگ و حرفه‌ای هست و از لحاظ شخصیتی نیز بازیکن باشخصیت و بزرگی به شمار می‌رود و همیشه برایش انرژی مثبت می‌فرستم تا زودتر بتواند برگردد.

منبع: فرهیختگان

682807