«لاتاری»؛ نمایشی درباره پول

کارگردان نمایش «لاتاری» می‌گوید که این نمایش درباره پول و در واقع درباره بی‌پولی است؛ معضلی که جامعه امروز ما به شدت با آن دست به گریبان است.
تصویر «لاتاری»؛ نمایشی درباره پول

به گزارش سایت خبری پرسون، وحید منتظری همزمان با اجرای این نمایش با ارایه توضیحاتی درباره این اثر نمایشی، تاکید کرد که شرایط اجتماعی در استقبال تماشاگران از تئاتر بسیار تعیین‌کننده است.

او درباره انتخاب این نمایشنامه که اثری فرانسوی است، گفت: نمایشنامه ما قصه کارکتری است که ۲۰ سال در لاتاری شرکت می‌کرده تا اینکه برنده ۱۶۲ میلیون یورو می‌شود و خانواده‌اش را جمع می‌کند و به آنان خبر می‌دهد که برنده شده و ماجرا از این همه جا آغاز می‌شود.

این کارگردان ادامه داد: این نمایشنامه درباره پول است، اینکه پول چگونه می‌تواند افراد را تغییر بدهد یا ندهد و در نهایت هم خوبی پول را می‌گوید و هم بدی آن را.

منتظری اضافه کرد: همیشه نمایشنامه‌های خودم را اجرا می‌کردم اما بعد از خواندن این نمایشنامه، دغدغه آن را به دغدغه‌های خودم نزدیک دیدم. ضمن اینکه فرم قصه و دیالوگ‌های آن به نمایش‌های خودم شبیه بود. به همین دلیل آن را انتخاب کردم. البته متن را بازنویسی کردم تا برای تماشاگر خودمان ملموس‌تر باشد.

او با اشاره به دیگر ویژگی‌های این نمایشنامه افزود: خوبی این متن این است که برای مخاطب نسخه‌ای نمی‌پیچد بلکه دغدغه‌ای را با او در میان می‌گذارد. متاسفانه در برخی از نمایشنامه‌های خودمان، رد پای نویسنده را می‌بینیم که می‌گوید فلان موضوع خوب یا بد است و به نظر می‌رسد نویسنده به تماشاگر نگاه از بالا دارد در حالیکه من خودم این نگاه را دوست ندارم و معتقدم نویسنده و تماشاگر باید هم‌سطح هم به موضوعات بنگرند.

منتظری در ادامه درباره تاثیر شرایط اجتماعی بر استقبال تماشاگران از آثار نمایشی توضیح داد: قطعا شرایط اجتماعی بر وضعیت تئاتر و استقبال تماشاگران بسیار اثرگذار است. وقتی من به عنوان اجراگر حال خوبی نداشته باشم، طبیعتا این وضعیت بر کارم تاثیر می‌گذارد و مخاطب هم به همین اندازه تحت تاثیر وضعیت اجتماعی است.

او ادامه داد: از سوی دیگر بحث اجرای تئاتر مطرح است. اینکه در هر شرایطی اجرا کردن درست‌تر است یا اجرا نکردن. همچنانکه برشت در بحبوحه جنگ هم کار تئاتر می‌کرد. در نهایت، انتخاب من این بوده که کار کنم.

منتظری با اشاره به تاثیر تئاتر بر تماشاگر توضیح داد: تئاتر حتی در بدترین شرایط هم سبب می‌شود که تماشاگر به فکر بیفتد و هم اینکه برای لحظاتی از زندگی روزمره و مشکلات خود دور شود و به مسائلی دیگر فکر کند. با این نگاه من تصمیم گرفتم نمایشم را روی صحنه بیاورم.

نمایش «لاتاری» نوشته فلاویا کاسته است که با ترجمه رکسانا مردانه روی صحنه می‌رود و بازیگران آن (به ترتیب حروف الفبا) عبارتند از: کسری پرتوی، سارا ‌لاهوت، ساناز ‌مصباح، وحید ‌منتظری.

در خلاصه داستان این نمایش آمده: ریچارد بعد از سال‌ها شرکت در لاتاری بالاخره برنده می‌شود. نزدیکانش را دعوت می‌کند تا این موضوع مهم را با آنها مطرح کند.

این اثر نمایشی هر شب ساعت ۱۹ و به مدت ۶۰ دقیقه در تئاتر «هامون» به نشانی: خیابان انقلاب، خیابان فلسطین جنوبی، نرسیده به خیابان شهدای ژاندارمری روی صحنه می‌رود.

منبع: ایسنا

682694