تغییر نسل تیم ملی باید از یک سال پیش آغاز می‌شد

پیشکسوت فوتبال کشورمان اعتقاد دارد، تغییر نسل در تیم ملی فوتبال ایران باید از یک سال پیش آغاز می‌شد.
تصویر تغییر نسل تیم ملی باید از یک سال پیش آغاز می‌شد

به گزارش سایت خبری پرسون، قاسم حدادی‌فر در مورد تساوی ایران و ازبکستان در دور برگشت مرحله دوم انتخابی جام جهانی 2026 در قاره آسیا اظهار داشت: تیم ملی مقابل تیمی قدرتمند بازی کرد، تیمی که در کنار مسائل فیزیکی از نظر تاکتیکی و تکنیکی پیشرفت زیادی داشته است. نیمه اول این مسابقه خیلی دلچسب نبود، اما در نیمه دوم تیم ملی متفاوت ظاهر شد و موقعیت گل‌های خوبی داشت که متأسفانه تبدیل به گل نشدند.

وی در مورد خستگی بازیکنان تیم ملی به دلیل شرایط پروازی به هنگ‌کنگ و عدم ریکاوری مناسب آنها، تصریح کرد: صحبت‌های اعضای تیم ملی را بعد از مسابقه با ازبکستان شنیدم. به آنها حق می‌دهم. به هرحال ریکاوری زمان‌بر است و شرایط خاص خودش را دارد. قطعاً پرواز 20 ساعته در ریکاوری تیم ملی تأثیر منفی دارد. ضمن اینکه لیگ برتر ما بسیار سخت و طاقت‌فرسا بود. بازیکنان لژیونر هم در لیگ‌های با فشار بالا به میدان رفتند و خسته از یک فصل طولانی هستند. حتی اگر شما به اروپا نگاه کنید به دلیل فشار بازی‌های لیگ، بازیکنان ملی‌پوش در آستانه یورو 2024 با مصدومیت مواجه شدند. در تیم ملی مسئله ریکاوری و استفاده از امکانات مناسب برای بالا بردن آمادگی بازیکنان بسیار پُراهمیت است.

هافبک پیشین تیم ملی فوتبال کشورمان راجع به تغییر نسل این تیم نیز خاطر نشان کرد: به نظرم این تغییر نسل باید از یک سال پیش آغاز می‌شد. ما باید در کنار بازیکنان باتجربه از بازیکنان جوان استفاده کنیم. بعضی بازیکنان جوان واقعاً حق‌شان بود که در جام ملت‌ها حاضر باشند. البته هنوز هم دیر نشده و با شیب ملایم، جوانگرایی در حال انجام است. این کار امیر قلعه‌نویی را مثبت ارزیابی می‌کنم و در جام جهانی 2026 امیدوارم بتوانیم از این بازیکنان استفاده کنیم.

حدادی‌فر همچنین درباره تزلزل تیم ملی در فاز دفاعی گفت: من با آقای قلعه‌نویی قبلاً کار کردم و به شیوه کار ایشان آشنایی دارم. تفکرات ایشان طوری است که دنبال مالکیت توپ و بازی تهاجمی است و تمایل دارد مدافعان کناری چپ و راست در حملات شرکت کنند. همین موضوع هم باعث می‌شود در فاز دفاعی تیم کمی متزلزل باشد. در زمان کی‌روش سبک تیم ملی فرق داشت و تیم چشم به ضدحملات داشت. آن زمان تیم در زمین خودش جمع می‌شد و بیشتر تمایل به دفاع بود یا حمله. طبیعی است که در آن شرایط تیم رقیب نمی‌توانست موقعیت زیادی کسب کند، اما در تیم تحت هدایت قلعه‌نویی ما شاهد موقعیت‌های گل خوبی هستیم که در این بین چند مرتبه هم تیم رقیب صاحب موقعیت می‌شود.

وی ادامه داد: اجرای این روش در تیم ملی با توجه به محدودیت زمان اردوها و در اختیار نبودن بازیکنان کمی زمان‌بر است. البته در بازی مقابل هنگ‌کنگ ضعف دفاعی بیشتر احساس می‌شد، اما در بازی مقابل ازبکستان خیلی از این مشکلات کاهش یافته بود یا مثلاً در ضربات ایستگاهی یارگیری بازیکنان تیم ملی خیلی خوب بود. البته ما باید صبور باشیم و برای رسیدن به هارمونی مناسب نیازمند زمان هستیم، چرا که تمام تیم هر 11 نفر در فاز حمله و دفاع تأثیرگذار هستند. تمام آنها برای اجرای تاکتیک‌ها باید هماهنگ شوند.

کاپیتان پیشین تیم فوتبال ذوب‌آهن در پایان تأکید کرد: ارزیابی‌ام از عملکرد تیم ملی و کادر این تیم مثبت است. باید توجه داشته باشیم که تیم ملی قبل از بازی مقابل ازبکستان سفر سختی به هنگ‌کنگ داشت و بازیکنان خسته بودند. امیدوارم همه مردم و مسئولان به تیم ملی کمک کنند تا با نتایج خوبش باعث افتخارآفرینی کشور و شادی دل مردم شود.

منبع: تسنیم

682455