راحت ترین قرعه ایران در دور سوم انتخابی جام جهانی

شاگردان امیر قلعه‌نویی ممکن است کار راحتی برای صعود به جام جهانی داشته باشند و شاید در دور سوم انتخابی این رقابت‌ها با دو مدعی همیشگی آسیا مواجه شوند.
تصویر راحت ترین قرعه ایران در دور سوم انتخابی جام جهانی

به گزارش سایت خبری پرسون، تیم ملی فوتبال کشورمان پس از اینکه دور دوم مرحله انتخابی مسابقات جام جهانی 2026 در قاره آسیا را با صدرنشینی گروه E به پایان رساند، در سید اول قرعه‌کشی دور سوم قرار گرفت و به‌عنوان سرگروه در این مرحله شرکت می‌کند.

ملی‌پوشان کشورمان که در سه دوره گذشته جام جهانی شرکت کرده‌اند، با توجه به افزایش تعداد سهمیه‌های قاره آسیا به 1+8 سهمیه (هشت تیم به‌صورت مستقیم و یک تیم از طریق پلی‌آف صعود می‌کنند) شانس بالایی برای چهارمین صعود متوالی دارند.

18 تیم حاضر در دور سوم انتخابی جام جهانی 2026، در سه گروه شش تیمی با هم رقابت می‌کنند و به‌صورت رفت و برگشت مقابل هم صف‌آرایی می‌کنند که دو تیم نخست هر گروه، مستقیماً راهی جام جهانی خواهند شد. تیم‌های سوم و چهارم هر گروه در دور انتخابی به دو گروه سه تیمی تقسیم می‌شوند و دو صدرنشین به مسابقات جام جهانی صعود خواهند کرد. تیم‌های رده دوم هر گروه نیز در پلی‌آف به مصاف هم می‌روند تا نماینده آسیا در پلی‌آف بین قاره‌ای تعیین شود.

با توجه به سیدبندی دور سوم انتخابی جام جهانی، تیم ملی ایران از سید دوم با یکی از تیم‌های استرالیا، قطر یا عراق همگروه می‌شود. قطر به‌تازگی قهرمان جام ملت‌های آسیا شده است،‌ اما استرالیا در رده‌بندی فیفا 10 پله بالاتر از قطر قرار گرفته و سخت‌ترین حریف ایران در این سید به شمار می‌رود. عراق هم از نگاه فدراسیون جهانی فوتبال تیم هفتم قاره آسیا به شمار می‌رود و شاید مناسب‌ترین تیم سید دوم برای ایران باشد.

در سید سوم نیز عربستان با سرمربیگری روبرتو مانچینی شاید روز سختی برای ایران رقم بزند. اردن هم اخیراً به نایب قهرمانی جام ملت‌های آسیا دست یافت و عربستان را در خاک این کشور شکست داد. با این حال اردنی‌ها هفت پله پایین‌تر از ازبکستان هستند و احتمالاً قرعه راحت‌تری برای ایران باشند. در سید چهارم هم امارات رقیب دشوارتری نسبت به عمان و بحرین خواهد بود و بحرین، راحت‌ترین قرعه از سید چهارم خواهد بود.

تیم ملی چین با سرمربیگری برانکو ایوانکوویچ به‌سختی توانست راهی دور بعدی انتخابی جام جهانی شود، اما با توجه به شناخت کافی برانکو از فوتبال ایران، می‌توان چین را دشوارترین رقیب سید پنجم دانست. قرقیزستان هم که اخیراً به جمع 100 تیم برتر جهان رسیده، راحت‌ترین قرعه خواهد بود. کره شمالی هم که سابقه دو دوره حضور در جام جهانی را دارد، بهترین تیم سید ششم است و کویت نسبت به اندونزی می‌تواند برای ایران آسان‌تر باشد.

سیدبندی دور سوم انتخابی جام جهانی 2026 در قاره کهن به شرح زیر است:

سید اول: ژاپن، ایران و کره جنوبی
سید دوم: استرالیا، قطر و عراق
سید سوم: عربستان، ازبکستان و اردن
سید چهارم: امارات، عمان و بحرین
سید پنجم: چین، فلسطین و قرقیزستان
سید ششم: اندونزی، کره شمالی و کویت

سخت‌ترین قرعه: ایران، استرالیا، عربستان، امارات، چین و کره شمالی

راحت‌ترین قرعه: ایران، عراق، اردن، بحرین، قرقیزستان و کویت

منبع: تسنیم

682322