حسن یزدانی در آستانه تاریخ‌سازی/ پلنگ جویبار تنها بازمانده ریو

حسن یزدانی با قهرمانی در تورنمنت بوداپست حضورش را در سومین المپیک متوالی زندگی قهرمانی‌اش قطعی کرد، او تنها کشتی‌گیری اعزامی به ریودوژانیروست که در پاریس هم روی تشک می‌رود.
تصویر حسن یزدانی در آستانه تاریخ‌سازی/ پلنگ جویبار تنها بازمانده ریو

به گزارش سایت خبری پرسون، بعد از برگزاری تورنمنت رنکینگ‌دار مجارستان طی روزهای ۱۷ تا ۲۰ خرداد ماه، ترکیب المپیکی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران تکمیل شد. در رشته آزاد قرار بود گره وزن ۸۶ کیلوگرم در این رویداد باز شود و در فرنگی هم انتخاب ملی‌پوشان سه وزن ۶۰، ۶۷ و ۷۷ کیلوگرم به نتایج رقابت‌های بوداپست گره خورده بود که ۴ ملی‌پوش ایران در این رقابت‌ها شناسایی شدند.

تیم ملی کشتی آزاد با رحمان عموزاد در ۶۵ کیلو، یونس امامی در ۷۴ کیلو، حسن یزدانی در ۸۶ کیلو، امیرعلی آذرپیرا در ۹۷ کیلو و امیرحسین زارع در ۱۲۵ کیلوگرم به پاریس می‌روند و ترکیب تیم ملی فرنگی را هم مهدی محسن‌نژاد در ۶۰ کیلو، سعید اسماعیلی در ۶۷ کیلو، امین کاویانی‌نژاد در ۷۷ کیلو، علیرضا مُهمدی در ۸۷ کیلو، محمدهادی ساروی در ۹۷ کیلو و امین میرزازاده در ۱۳۰ کیلوگرم تشکیل می‌دهند.

از این جمع ۱۱ نفره آزاد و فرنگی ایران، حسن یزدانی تنها کشتی‌گیری است که در دو دوره قبلی المپیک حضور داشته، او طلایی کشتی آزاد ایران در المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو بود که با شکست انور گدویوف روس در فینال، کشتی آزاد را بعد از ۱۶ سال صاحب نشان طلای المپیک کرد.

در ترکیب تیم کشتی آزاد، علاوه بر حسن یزدانی، امیرحسین زارع هم در المپیک ۲۰۲۰ توکیو حضور داشت که دو کشتی‌گیر به ترتیب دو نشان نقره و برنز از این رقابت‌ها به دست آوردند. عموزاد و امامی اما در رقابت با رضا اطری و مصطفی حسین‌خانی در دو وزن المپیکی ۵۷ و ۶۵ کیلوگرم، ناکام بوده و از حضور در المپیک توکیو محروم ماندند که حالا در دو وزن المپیکی بالاتر، قرار است به پاریس بروند.

هر دو کشتی‌گیر و همچنین آذرپیرا البته سابقه حضور در مسابقات جهانی بعد از المپیک توکیو را دارند.

در تیم فرنگی ساروی و میرزازاده در المپیک ۲۰۲۰ توکیو در عضویت تیم ملی بودند که اولی مدال برنز و دومی عنوان پنجمی را به خود اختصاص دادند.

هرچند محسن‌نژاد و مُهمدی سابقه حضور در مسابقات جهانی را دارند اما نکته جالب در تیم فرنگی اینکه اسماعیلی و کاویانی‌نژاد برای اولین بار صاحب دوبنده تیم ملی بزرگسالان شده و اولین میدان رسمی آنها در این رده سنی، بازی‌های المپیک خواهد بود.

این رقابت‌ها طی روزهای ۱۵ تا ۲۱ مرداد ماه در پاریس برگزار می‌شود.

المپیک قبلی برای ایران با ۴ مدال در مجموع کشتی آزاد و فرنگی به پایان رسید. محمدرضا گرایی تنها طلای کشتی ایران را در المپیک ژاپن به خود اختصاص داد که با شکست به سعید اسماعیلی در مصاف رودرروی تورنمنت مجارستان، حضور در المپیک پاریس را از دست داد.

سه عنوان‌دار دیگر اما که ساروی، یزدانی و زارع بودند در این المپیک در ترکیب تیم قرار گرفته‌اند.

منبع: تسنیم

681949