پیوند حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) سرمشقی عاشقانه برای پیروان اهل بیت(ع) است

ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) یکی از رویدادهای مهم تاریخ اسلام است؛ چراکه نسل امامان معصوم(ع) ثمره این ازدواج است.
تصویر پیوند حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) سرمشقی عاشقانه برای پیروان اهل بیت(ع) است

به گزارش سایت خبری پرسون، بنا بر گزارش‌های تاریخی و روایی این ازدواج در سال دوم یا سوم هجرت انجام شده است، اما در مورد روز و ماه آن اختلاف‌نظر وجود دارد؛ بنا بر برخی نقل‌ها این پیوند در روز اول ماه ذی الحجه واقع شده و در تقویم جمهوری اسلامی این روز به عنوان روز ازدواج نام‌گذاری شده است.

پیش از امام علی(ع)، حضرت زهرا(س) خواستگاران زیادی داشت که همه آن‌ها را پیامبر اسلام(ص) رد کردند و مطابق روایات نقل شده در کتب شیعه و اهل سنت پیامبر(ص) به امر الهی، دخترش را به ازدواج حضرت علی(ع) درآورد و خود خطبه آن‌ها را خواند و طبق برخی روایات این پیوند قبل از اینکه در زمین بسته شود در آسمان‌ها بسته شده بود.

بنا بر نقل مشهور مهریه حضرت زهرا(س) ۵۰۰ درهم بوده که مهرالسنه خوانده می‌شود و در شب ازدواج، مردم مدینه اطعام شدند. فاطمه زهرا(ع) به سن ۹ سالگی رسیده بود، بانویی که با وجود سن کم، از بهره هوشی و عقل کاملی برخوردار بود و از جنبه ظاهر هم به نحوی بود که او را «انسیه حوراء؛ انسانی که شبیه حوریان بهشتی است» می‌خوانند.

این فضائل بود که ایشان را از سایر زنان و دختران عرب متمایز می‌ساخت. زمان آن رسیده بود که ایشان پس از سپری کردن نیمی از عمرش در خانه وحی، به خانه شوهر خویش برود. اگر نگاهی به زندگی حضرت امیر المومنین(ع) و حضرت صدیقه طاهره(س) داشته باشیم درسی که از ازدواج این دو بزرگوار گرفته می‌شود این است که سراسر این زندگی پر از عشق و محبت بوده و پایه‌های آن براساس صداقت، ایمان و معنویت استوار است.

هنگامی که زندگی با عشق و محبت شروع شود، صداقت در آن موج می‌زند و با ایمان و معنویت همراه می‌شود، در این زندگی ایثار و فداکاری نیز تجلی پیدا می‌کند و این باعث می‌شود مادیات رنگ خود را در زندگی از دست داده و رنگ و بوی خدایی بگیرد.

عشق امام علی(ع) بر پایه معرفت بود

یکی از شاخص‌های انتخاب همسر، مومن بودن و معتقد بودن او است و خداوند روزی را به وسیله‌ تقوای انسان عنایت می‌کند. یکی از مشکلاتی که در برخی از زندگی‌ها موج می‌زند و جوانان را از شروع زندگی ساده دور می‌کند و سن ازدواج را بالا می برد، این است که جوانان ترس از این دارند که زندگی آن‌ها خالی از مادیات باشد.

قطعا رفاه باید در زندگی‌ها حاصل شود اما آرامش مقوله‌ای است که بدون معنویت، مهر و عاطفه به وجود نمی‌آید و با نگاه کردن به خصوصیات زندگی این دو بزرگوار، اگر به سیره و روش اهل بیت(ع) توجه کنیم قطعا موفق خواهیم شد، در غیر این صورت با فاصله گرفتن از این بزرگواران به مشکلات و آفات عدیده‌ای دچار خواهیم شد.

رهبر معظم انقلاب در تحلیلی زیبا، از نقش حضرت زهرا(س) در فعالیت‌های تاثیرگذار همسرش چنین یاد می‌کنند «در طول ۱۰ سالی که پیامبر(ص) در مدینه بود، حدود ۹ سال، جنگ‌های کوچک و بزرگی اتفاق افتاده است و در اغلب آن‌ها امیرالمؤمنین(ع) هم بوده است. حضرت زهرا(س) خانمی است که در خانه نشسته و شوهرش مرتب در جبهه است و اگر در جبهه نباشد، جبهه لنگ می‌ماند و از لحاظ زندگی هم وضع رو به راهی ندارند...».

با توجه به اینکه حضرت فاطمه(س) دختر پیامبر(ص) هستند؛ نوعی احساس مسئولیت هم می‌کنند و انسان باید چه روحیه قوی‌ای داشته باشد تا بتواند این شوهر را تجهیز کند، دل او را از وسوسه اهل و عیال و گرفتاری‌های زندگی خالی کند، به او گرمی بدهد، بچه‌ها را به آن خوبی تربیت کند. فاطمه زهرا(س) اینگونه خانه‌داری، شوهرداری و کدبانویی کردند و این طور محور زندگی فامیل ماندگار در تاریخ قرار گرفتند.

منبع

ابوالفرج اصفهانی، علی بن حسین، مقاتل الطالبین، ص۳۰، تحقیق سید احمد صقر، بیروت، دارالمعرفه.

یوسفی غروی، محمد هادی، موسوعة التاریخ الاسلام، ج۲، ص۲۱۴-۲۱۵، مجمع الفکر الاسلامی.

منبع: ایسنا

681551