تفاوت بلیط سیستمی و بلیط چارتری

اگر شما هم به سفر کردن علاقه داشته باشید حتما بارها نام بلیط هواپیمای چارتری را شنیده اید. این بلیط‌ها در بین مردم از محبوبیت زیادی برخوردار هستند؛ بنابراین شاید برای شما سوال باشد که بلیط چارتری چیست و چرا در بین مردم دارای محبوبیت است؟
تصویر تفاوت بلیط سیستمی و بلیط چارتری

به گزارش سایت خبری پرسون، اگر شما هم به سفر کردن علاقه داشته باشید حتما بارها نام بلیط هواپیمای چارتری را شنیده اید. این بلیط‌ها در بین مردم از محبوبیت زیادی برخوردار هستند؛ بنابراین شاید برای شما سوال باشد که بلیط چارتری چیست و چرا در بین مردم دارای محبوبیت است؟ این پرسش‌ها باعث شده تا به سراغ معنای بلیط چارتری برویم و هر چیزی که لازم است درباره آن بدانید را در یک مطلب در اختیار شما بگذاریم.

بلیط هواپیما چارتری به چه معنا است؟

چارتر کردن به معنای اجاره کردن است و این کار می‌تواند خدمات متعددی از رزرو بلیط هواپیما، تور گردشگری و هتل را شامل شود. پس چارتر تنها به معنای خرید بلیط هواپیما نیست. اما در ایران این موضوع بیشتر برای سفرهای هوایی اجرا می‌شود. ماجرا از این قرار است که شرکت‌های هواپیمایی برای مسیرهای داخلی و خارجی خود چند بلیط به آژانس‌های مسافرتی یا سرویس‌های ارائه دهنده بلیط می‌فروشند. سپس این شرکت‌های چارتری هستند که بلیط‌ها را برای فروش به مردم عرضه می‌کنند.

بلیط سیستمی چیست؟

بلیط سیستمی بلیطی است که مسافر به طور مستقیم از شرکت‌های هواپیمایی (ایرلاین) تهیه می‌کند. در خرید سیستمی برنامه زمانی سفر و نرخ آن از سوی شرکت‌های هواپیمایی ارائه می‌شود. این بلیط‌ها در طول سال برنامه مشخصی دارند و هزینه آن در طول سال ثابت است.

ترفندهای فروش بلیط چارتری چیست؟

شرکتی که بلیط‌های چارتری ارائه می‌دهد قبل از رزرو بلیط هواپیما توسط مسافر هزینه بلیط را پرداخت می‌کند. بنابراین اگر در طول مسیر چارتر شده صندلی‌ای خالی بماند ضرر آن متوجه چارتر دهنده است. به همین خاطر است که شرکت‌های ارائه دهنده بلیط‌های چارتری تلاش می‌کنند تحت هر شرایطی بلیط خود را بفروشند. یکی از ترفندهای این شرکت‌ها، نحوه تعیین هزینه بلیط چارتری است که به عوامل مختلف بستگی دارد. در واقع این هزینه به میزان تقاضای مسافران و زمان مسافرت مربوط می‌شود. هر چقدر میزان تقاضا برای یک روز بیشتر باشد، زودتر پرواز پر شده و هزینه آن نیز بالا خواهد بود. اما در زمان‌هایی که تقاضا کم است شرکت‌های ارائه دهنده بلیط چارتری آن را با هزینه کمتری به مردم ارائه می‌دهند تا مسافران به خرید بلیط آن‌ها ترغیب شوند.

تفاوت بلیط چارتر و بلیط سیستمی در چیست؟

در این قسمت قصد داریم برخی از تفاوت‌های بلیط چارتری و بلیط سیستمی را بیان کنیم.

امکان سفر به مقاصد کم تردد

بلیط هواپیمای چارتری تنها برای برخی مسیرها وجود دارد و این مسیرها بیشتر مقاصد محبوب مسافران هستند. اما در بلیط‌های سیستمی شما می‌توانید بلیطی برای همه مقاصد داخلی و خارجی مورد علاقه خود پیدا کنید. برای مثال بلیط هواپیما تهران مشهد و تهران کیش از جمله بلیط های پرقروش در پروازهای داخلی مستند. همچنین بلیط هواپیما تهران استانبول در پروازهای خارجی، محبوبیت و فروش بالاتری دارند. اگر بخواهید به مقصدی سفر کنید که مسافران زیادی ندارد باید برای پرواز خود بلیط سیستمی تهیه کنید.

قابلیت کنسلی بلیط در بلیط سیستمی و بلیط چارتری

بلیط چارتری امکان کنسلی ندارد؛ بنابراین اگر به هر دلیلی نتوانید برنامه مسافرت خود را عملی کنید امکان مرجوع مبلغ بلیط هواپیمای چارتری وجود ندارد. اما در بلیط هواپیمای سیستمی این قابلیت وجود دارد و مسافران می‌توانند به کنسل کردن بلیط هواپیما اقدام کنند. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که نسبت به سفر خود مطمئن نیستید بلیط چارتری تهیه نکنید.

هزینه بلیط برای کودکان و بزرگسالان

در بلیط هواپیمای چارتری هزینه سفر بزرگسالان با کودکان تفاوتی ندارد؛ اما در بلیط هواپیمای سیستمی می‌توانید بلیط پرواز کودک خود را با هزینه کمتری دریافت کنید.

مقایسه قیمت پرواز سیستمی و پرواز چارتری

یکی از نکاتی که قبل از اقدام به خرید بلیط هواپیما باید به آن توجه کنید قیمت بلیط است. هزینه پرواز چارتری به زمان سفر و مقصد موردنظر بستگی دارد. سرویس‌های ارائه دهنده بلیط چارتری تا حد امکان تلاش می‌کنند تا بلیط‌های خود را به فروش برسانند و هنگام پرواز هواپیما هیچکدام از صندلی‌های آن‌ها خالی نباشد. بنابراین استراتژی‌های متفاوتی برای این موضوع به کار می‌گیرند و هزینه بلیط چارتری در هر سرویس دهنده متفاوت است. برای اینکه این موضوع برای شما روشن‌تر شود، در ادامه اطلاعاتی درباره زمان سفر که تاثیر مستقیمی بر هزینه آن دارد ارائه می‌دهیم.

بهترین زمان برای خرید بلیط چارتری

همانطور که بالاتر گفتیم هزینه بلیط چارتری به عوامل مختلفی بستگی دارد که آن‌ها شامل فصل مسافرت و مقصد موردنظر می‌شود. پس قیمت بلیط برای هر مقصد با مقصد دیگر و در هر فصل با فصل دیگر تفاوت دارد. فراموش نکنید که هزینه بلیط چارتری به نسبت بلیط سیستمی مناسب‌تر است اما در برخی مواقع ممکن است برعکس این اتفاق نیز پیش بیاید. به عنوان مثال ممکن است که بلیط هواپیما در زمان‌های پیک سفر گران‌تر نیز باشد. این موضوع به نفع شرکت‌های ارائه دهنده بلیط چارتری خواهد بود و او دیگر نیازی به کاهش قیمت برای تکمیل ظرفیت خود نخواهد داشت.

برعکس این موضوع نیز اتفاق می‌افتد، مثلا در زمان بازگشایی مدارس، امتحانات، بعد از عید نوروز، ماه رمضان و موقعیت‌هایی این چنینی تعداد مسافر کمتر می‌شود. بنابراین هزینه سفر کاهش پیدا می‌کند تا افراد بیشتری برای رفتن به سفر ترغیب شوند. به عنوان مثال در اعیاد مذهبی میزان سفر به مشهد بیشتر می‌شود. بنابراین هزینه بلیط هواپیمای چارتری در این زمان گران‌تر است و امکان خرید آن در روزهای نزدیک به این مناسبت‌ها کمتر می‌شود. همچنین از آنجایی که در این زمان‌ها علاقه به سفر مشهد زیاد است بنابراین شرکت‌های چارتری برای تکمیل ظرفیت خود مجبور به کم کردن هزینه بلیط نیستند.

مشکلات مسافران برای خرید بلیط‌های چارتری

درست است که بلیط هواپیمای چارتری از بلیط سیستمی به صرفه‌تر است؛ اما در عین حال دردسرهای خود را دارد. بارها پیش آمده تا مسافران بلیط چارتری را تهیه کنند و در فرودگاه متوجه شوند که هیچ پروازی برای آن‌ها رزرو نشده است. این شرایط برای هر مسافری ناراحت کننده است. به خصوص این موضوع برای افرادی که به خاطر ماموریت و یا تحصیل سفر می‌کنند نیز مهم‌تر است. هدف مسافر چه تفریحی باشد چه کاری یا تحصیلی، بهتر است که بلیط را از یک شرکت هواپیمایی یا گردشگری معتبر تهیه کنید.

منبع: آس چارتر

681395