سهم ارز ملی در روابط با روسیه تقویت خواهد شد

سفیر ایران در روسیه در مصاحبه‌ای درباره سهم ارز ملی در تجارت خارجی بین ایران و روسیه اظهار داشت: سهم ارز ملی روز به روز در حال تقویت است.
تصویر سهم ارز ملی در روابط با روسیه تقویت خواهد شد

به گزارش سایت خبری پرسون، کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک در خصوص شهادت رئیس جمهور ایران و همراهانش در حادثه سقوط بالگرد گفت: طبعا شهادت رئیس جمهور ما، وزیر خارجه ما و هیأت همراه شان یک خسارت بزرگ برای کشورما بود که امیدوارم هستیم این خسارت بتواند جبران شود.

وی افزود: در خصوص این حادثه نکته نظرات مختلفی ذکر شده، مطلبی که آقای ظریف گفت به نظرم یک مطلب کلی بود که ما در صنعت هوانوردی مثل برخی از امورات دیگر در تحریم ایالات متحده آمریکا هستیم و طبعا این بر روی راندمان کاری ما اثر می‌گذارد و این نکته، نکته کلیدی است اما در خصوص این حادثه شما می‌دانید نهادهای مسئول در جمهوری اسلامی ایران در حال بررسی هستند و ستاد کل نیروهای مسلح هم تا حالا گزارش‌هایی را ارائه دادند. بهترین حالت این است که صبر کنیم تا نظر نهایی را مسئولین و نهادهای صاحب صلاحیت در جمهوری اسلامی ایران اعلام کنند.

سفیر ایران همچنین در خصوص روابط با روسیه اظهار داشت: تصمیم جدی داریم که روابط خودمان را با روسیه گسترش دهیم. این تصمیم راهبردی است که در داخل ایران اتخاذ شده است و طبعا با حضور ایران در سازمان‌هایی مانند بریکس و شانگهای تقویت می‌شود. قبلا تلاش می‌کردند که حتی بین ایران و روسیه در حوزه انرژی رقابت ایجاد کرده و بگویند که ایران و روسیه نمی‌توانند روابطشان روابط دائمی و پایدار باشد، چون در حوزه انرژی رقیب هم هستند. ولی ما امروز اثبات می‌کنیم که خیر. این رقابت را می‌شود به رفاقت تبدیل کرد و عملا در یک جبهه واحد کار کرد.

وی افزود: ما بازارهایی داریم که بازارهای مشترک ما است. به نظر می‌رسد اکنون فضای بهتری در داخل بریکس ایجاد شده، خصوصا هم با اعضای جدید و هم با اعضای قدیم و روابط ما هم با اعضای بریکس به ویژه با روسیه گسترش خواهد یافت.

جلالی درباره همایش کارآفرینان زن بریکس و نقش کنونی زنان در اقتصاد کشورهای مختلف به ویژه ایران گفت: این کار بسیار خوبی بود که روسیه در هفته جاری انجام داد و عملا یک اجتماع بزرگی از فعالان و کارآفرینان زن بریکس جمع شدند. از این جهت این مهم است که این زنان می‌توانند با هم رایزنی و مشورت کنند و تجربیاتشان را به یکدیگر منتقل کنند.

سفیر ایران ادامه داد: در حال حاضر ما چقدر زنان دانشمند در حوزه پولی، در حوزه بانکی، در حوزه اقتصادی و بیزنس داریم. چرا از این‌ها استفاده نکنیم و چرا به آنها فرصت ندهیم و اتفاقا خیلی از راهبردهایی که بریکس دارد می‌تواند به اشتراک بگذارد و از افکار مختلف زنان در جوامع خودمان استفاده کنیم.

وی افزود: خانم‌ها در داخل ایران در حوزه‌های درمانی، پزشکی و غیره که کاملا حضور دارند. در حوزه بیزینس و کارآفرینی دارند تشویق می‌شوند و عملا ما اکنون خانم‌های موفق زیادی داریم که حتی در همایش مسکو هم شرکت کردند.

جلالی در ادامه این مصاحبه درباره سهم ارز ملی در تجارت خارجی بین ایران و روسیه اظهار داشت: سهم ارز ملی روز به روز در حال تقویت است. یکی از مقامات محترم روس در جایی گفتند 90 درصد اما من فکر می‌کنم اکنون در تجارت بین دو کشور بالای 70 درصد روبل و ریال سهم دارند اما این سهم را حتما باید افزایش بدهیم.

وی افزود: شما می‌دانید که مدت‌هاست کارگروه مشترک پولی و بانکی دو کشور روی این موضوع کار می‌کند. موفقیت‌های خوبی به دست آوردیم. ما توانستیم پیام رسان‌های داخلی دو کشور را به یکدیگر وصل کنیم. لذا دیگر نیاز به سوئیفت نداریم. از طرف دیگر تلاش داریم کارت "میر" و "شتاب" را به یکدیگر متصل کنیم که عملا هم توریست‌ها و هم کسانی که رفت و آمدکنندگان بتوانند از کارت دو کشور استفاده کنند.

سفیر ایران در روسیه درباره استفاده از ریال در معاملات تجاری ایران با روسیه در خارج از کشور گفت: در آخرین جلسه‌ای که در مسکو برگزار شد و رئیس کل بانک مرکزی ما آمد و بعدش هم کارگروه دوباره تشکیل جلسه داد این بحث پیگیری می‌شود و یک‌سری بحث‌های فنی دارد که دوستان در حال انجام هستند.

منبع: تسنیم

681314