همه چیز درباره نماز لیلة الدفن یا نماز شب اول قبر

نماز لیله الدفن نمازی است که برای تمامی اموات خوانده می شود و به مسلمانان واجب است، آموزش خواندن این نماز را در این مطلب برایتان آماده کرده ایم.
تصویر همه چیز درباره نماز لیلة الدفن یا نماز شب اول قبر

به گزارش سایت خبری پرسون، نماز شب دفن همان نماز لیله الدفن برای همه اموات است که با احکام خاص برای فرد تازه فوت شده خوانده می شود. این نماز که به آن نماز وحشت و نماز شب اول قبر به چند شکل خوانده می شود که در ادامه این بخش، همراه با احکام دیگر این نماز برایتان آورده ایم.

نماز شب اول قبر چه زمانی خوانده میشود؟

برای پاسخ صحیح به سوال نماز لیله الدفن چه زمانی خوانده شود، مطمئن ترین منبع، نظرات مراجع است.

  • نماز وحشت را در هر موقع از شب اول قبر (از اول شب تا صبح) می‌شود خواند، ولی بهتر است در اول شب بعداز نماز عشا خوانده شود. (خمینی، توضیح المسائل، 1387ش، ص100، مسئله 639)
  • اگر بین زمان مرگ فرد و روز دفن کردن مدتی فاصله بیفتد، این نماز را باید تا هنگام دفن میت به تاخیر بیندازید تا در زمان مقرر خوانده شود.( خمینی، توضیح المسائل، 1387ش، ص100، مسئله 640)
  • نماز لیله الدفن چند رکعت است؟

نماز لیله الدفن 2 رکعت است و به چند روش که در ادامه آموزش داده ایم خوانده می شود.

نماز میت

نماز لیله الدفن چگونه خوانده میشود؟

اگر بخواهیم متن کامل نماز شب اول قبر را برایتان شرح دهیم و توضیح دهیم که نماز لیله الدفن چگونه است، در ابتدا باید بگوییم که نماز لیله الدفن به چند شکل خوانده می شود که یک به یک آنها را برایتان خواهیم گفت.

نماز لیله الدفن سیستانی

مسأله 2066 توضیح المسائل آیت الله سیستانی در توضیح روش خواندن نماز وحشت اینطور عنوان می کند که به دو شکل زیر میتوان نماز شب اول قبر را خواند.

نماز نماز لیله الدفن با آیت الکرسی

سزاوار است در شب اوّل قبر، دو رکعت نماز لیلة الدفن (نماز وحشت) برای میّت بخوانند و کیفیّت آن این است که در رکعت اوّل بعد از حمد، یک مرتبه آیة الکرسیّ (آیات 255 تا 257 سورۀ مبارکۀ بقره) و در رکعت دوّم بعد از حمد، ده مرتبه سورۀ «إنّا أَنْزَلْناه» را بخوانند.

بعد از سلام نماز بگویند:«اللّهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَابْعَثْ ثَوابَها إِلیٰ قَبْرِ فُلان»و به جای کلمۀ فُلان، اسم میّت را بگویند.

نماز لیله الدفن الهکم التکاثر

شایان ذکر است، کیفیّت دیگری نیز برای نماز لیلة الدفن (نماز وحشت) نقل شده است که این‌طور می‌باشد:

در رکعت اوّل بعد از حمد، دو مرتبه سورۀ توحید «قُلْ هُوَ اللّهُ أَحَد» و در رکعت دوّم بعد از حمد، ده مرتبه سورۀ «التکاثر» را بخوانند.

بعد از سلام نماز بگویند:«اللهمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَابْعَثْ ثَوابَها إِلیٰ قَبْرِ فُلان» و به جای کلمه فلان، اسم میّت را بگویند.

زمان خواندن نماز لیله الدفن

روش دیگر خواندن نماز لیلة الدفن با سوره تکاثر

در رکعت اول، بعد از حمد، دو مرتبه سوره توحید و یک مرتبه آیة الکرسی بخوانید.

در رکعت دوم،‌ پس از حمد، ده مرتبه سوره تکاثر خوانده شود.(آملی، مصباح الهدی، ‌1380ق، ج6، ص501.)

نیت نماز لیله الدفن چیست؟

برای خواندن نماز شب اول قبر باید ابتدا نیت دو رکعت نماز وحشت کنید یعنی بگویید دو رکعت نماز وحشت می خوانم بر این میّت (نام میت و نام پدرش) قربه الی الله. گفته شده است که بهتر است نام پدر میت را هم در نیت نماز عنوان کنیم.

نماز لیله الدفن برای چند نفر

بعد از شهادت رئیس جمهور رئیسی و همراهانش سوالی که برای اکثر مخاطبان ایجاد شد این بود که آیا نماز لیله الدفن را میشود برای چند نفر خواند؟ پاسخ مراجع به این سوال را در ادامه می خوانید.

  • دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):برای هر کدام یک نماز خوانده شود.
  • دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):نماز لیلة الدفن مستحب است و برای هر کدام جداگانه خوانده می شود.
  • دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):در صورت امکان برای هر کدام جداگانه نماز وحشت بخوانند.

منبع: نمناک

680771