علت حضور علیرضا عصار در شبکه نمایش خانگی

علیرضا عصار که با برنامه«کنسرتینو» به شبکه نمایش خانگی آمده، می گوید: این برنامه مسابقه و تلنت‌شو نیست. اصل برنامه گفت و گو هم نیست. اساس برنامه دیدن و شنیدن موسیقی است. از این رو اجرای موسیقی، اصل برنامه است.

تصویر علت حضور علیرضا عصار در شبکه نمایش خانگی

به گزارش سایت خبری پرسون، برنامه «کنسرتینو» به میزبانی علیرضا عصار و با حضور هنرمندان شاخص موسیقی کشور به شبکه نمایش خانگی آمد. این برنامه هر هفته میزبان اجرای زنده هنرمندان موسیقی در سبک‌های مختلف است. همچنین در کنار این بخش علیرضا عصار گفت‌وگویی با آن‌ها خواهد داشت.

یکی دیگر از بخش‌های این برنامه حضور هنرمندان جوان موسیقی و اجرای زنده آن‌هاست که می‌تواند جالب توجه باشد. محسن خباز که خودش تجربه زیادی در عرصه موسیقی دارد، یکی از تهیه کنندگان این برنامه است، برنامه ای به گفته خودش مختص اجرای موسیقی است و آرزویش بوده که این برنامه را بسازد. همچنین در این گزارش علیرضا عصار درباره حضور در این برنامه می گوید.حضور علیرضا عصار در مقام مجری یا به تعبیر درست‌تر «میزبان» در این برنامه است. چهره‌ای که سال‌هاست به‌صورت همزمان مورد تأیید صاحب‌نظران موسیقی و محبوب مخاطبان موسیقی بوده و در دوره‌های مختلف، آثارش با استقبال فراگیر مواجه شده است. از این منظر اعتبار این خواننده را می‌توان یکی از اصلی‌ترین برگ‌برنده‌های «کنسرتینو» در همین گام ابتدایی به حساب آورد. در این گزارش کوتاه ضمن مروری‌بر آنچه در قسمت نخست این برنامه دیدیم.

شاید تصور تولید برنامه‌ای سرگرم‌کننده که در قاب آن هیچ مسابقه‌ای جریان نداشته و ساختار آن هم برمبنای گفت‌وگوی داغ طراحی نشده باشد، تا پیش از این چندان ساده نبود اما وقتی پای تجربه‌های تازه و تنوع در ایده‌پردازی در میان باشد، خروجی‌اش چیزی شبیه به «کنسرتینو» می‌شود. برنامه‌ای که طبق وعده عصار، هیچ نشانی از رقابت و مسابقه در آن وجود ندارد و اساس آن برمبنای «شنیدن موسیقی» پایه‌ریزی شده است. مخاطب در حین تماشای هر قسمت از این برنامه، مهمان ویژه یک کنسرت است و همزمان با تماشای اجرای زنده خوانندگان، این فرصت را پیدا می‌کند که در گپ‌وگفت‌هایی کوتاه و خودمانی، در جریان ناگفته‌های آن‌ها نیز قرار بگیرد. در قسمت اول «کنسرتینو» شاهد حضور دو گروه موسیقی بودیم. در استیج شماره یک این برنامه که مختص گروه‌های پاپ و تلفیقی طراحی شده است، آرمان گرشاسبی به اجرای قطعاتی از آلبوم تازه خود پرداخت. قرار گرفتن علیرضا عصار در مقام میزبان این بزم موسیقایی، شرایط جذاب‌تری را برای همراهی مخاطبان علاقه‌مند به موسیقی با این برنامه فراهم آورده است.

غالب برنامه‌های سرگرم‌کننده در حوزه موسیقی طی چند دهه گذشته، برپای کشف استعداد طراحی شده‌اند. ایده‌ای که البته خاستگاهی بین‌المللی دارد و هنوز هم نمی‌توان اهمیت و جذابیت آن را زیر سوال برد. چه اینکه همین روزها برنامه «صداتو» با همین ماهیت در حال تولید و عرضه در شبکه نمایش خانگی است. «کنسرتینو» اما نسبتی هوشمندانه با جریان استعدادیابی برقرار کرده و به‌جای به میان کشیدن پای داوران و استفاده از کلیشه‌هایی همچون ضربدرهای سبز و قرمز، هنر استعدادهای نویافته خود را بی‌واسطه در معرض قضاوت مخاطبانش قرار می‌دهد.

علیرضا عصار میزبان برنامه کنسرتینو در توضیح این برنامه که اجرای آن را برعهده گرفته است گفت: «این برنامه مسابقه و تلنت‌شو نیست. اصل برنامه گفت و گو هم نیست. اساس برنامه دیدن و شنیدن موسیقی است. از این رو اجرای موسیقی، اصل برنامه است.» او با تاکید بر وجود قوانین در برنامه کنسرتینو افزود: «در همین راستا نیز قوانینی وجود دارد که خط قرمز برنامه است و اصلی‌ترین آن مسئله پلی‌بک است. در برنامه کنسرتینو خواننده و سازهای اصلی تحت هیچ شرایطی پلی‌بک نیست و نخواهد بود.» این خواننده با تاکید بر آنکه برنامه را از درگاه اصلی‌اش تماشا کنند گفت: «با دیدن برنامه از سایت اصلی آن یعنی نماوا باعث خواهد شد تا در جریان کار قرار گرفته و با خواندن نظرات جریان برنامه را بهتر پیش ببریم.» از همین امروز و پس از پخش یک قسمت از «کنسرتینو» می‌توان روی این نکته تأکید کرد که اصلی‌ترین پیش‌شرط موفقیت این برنامه پایبندی به همین قواعد و اصول است. نکته مهم اینکه این برنامه زمانی به کنداکتور پخش رسیده است که جامعه ایران، التهابات بسیاری را پشت سر گذاشته و در آستانه تجربه یک انتخابات زودرس برای تعیین دولتمردان جدید، نیاز به تزریق نشاط و سرزندگی دارد. «موسیقی»‌ یکی از مهمترین ابزاری است که می‌تواند این نشاط و سرزندگی را در هر جامعه‌ای تضمین کند و چه بهتر که بستر عرضه آن، بستری قانونی و رسمی باشد.

محسن خباز یکی از تهیه‌کنندگان «کنسرتینو» است که درباره هدف‌گذاری تولید این برنامه به همشهری می‌گوید: «کنسرتینو یک اتفاق تازه در حوزه موسیقی است. با توجه به اینکه سال‌هاست موسیقی ایران دارای رسانه قدرتمند نیست و مخاطب برای دیدن اجرای زنده موسیقی به لحاظ تصویری در یک فقر به سر می‌برد و از بعد انقلاب تا کنون برنامه منسجمی شکل نگرفته است. از این رو این برنامه توانسته است فصل، موج و جریان تازه‌ای را در حوزه موسیقی ایجاد کند.» این تهیه‌کننده تأکید دارد: «به عقیده من اساس برنامه کنسرتینو دعوت به شنیدن و دیدن درست است. این برنامه دعوت می‌کند به اینکه به گونه‌های دیگر موسیقی مانند موسیقی کلاسیک، پاپ‌، تلفیقی و موسیقی سبک‌های گوناگون تا نواحی و موسیقی محلی ایران برسد.»‌ خباز درباره اتاق فکر این برنامه هم توضیح داد: «اصل موضوع در اتاق فکر تولید برنامه که سر سلسه آن علیرضا عصار بود انجام می‌گرفت. در این اتاق فکر کسانی جمع بودند که موسیقی را متوجه بودند و سال‌های سال در حوزه موسیقی فعالیت داشته‌اند و انتخاب‌ها متاثر از شناخت کافی نسبت به فضای موسیقی کشور داشته‌اند. بر همین اساس نیز چالش‌های متعدد وجود داشت؛ اما تمام تلاش گروه بر این اساس بوده که بهترین‌ها انتخاب شوند.» تهیه‌کننده «کنسرتینو» معتقد است: «باید کمی بگذرد تا این برنامه در جامعه مخاطب‌ها به ویژه جامعه تخصصی موسیقی رسوب کند بعد با توجه به نظرها و نگاه‌ها پیش برویم و بتوانیم برای تولید فصل بعد نقاط ضعفی که ممکن است از چشم ما پنهان مانده باشد را برطرف کنیم.»

«کنسرتینو»، برنامه‌ای ترکیبی با اجرای علیرضا عصار، تهیه‌کنندگی محسن خباز و محمدرضا حسین‌زاده، کارگردانی میلاد رحیمی و کارگردانی تلویزیونی مهدی مظلومی است که هر هفته چهارشنبه‌ها از شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود.

منبع: همشهری آنلاین

680560