سود 30 درصدی بانک ها به این سپرده ها

در مقابل، صندوق‌ های درآمدثابت قرار دارند که سود یا بازدهی آنها با توجه به افزایش نرخ بهره افزایش پیدا کرده است. برای مثال "صندوق درآمد ثابت افران" بزرگترین صندوق ETF درآمد ثابت کشور، اخیرا حداقل سود سالانه خود را به ۳۱ درصد افزایش داده است
تصویر سود 30 درصدی بانک ها به این سپرده ها

به گزارش سایت خبری پرسون، فرق بین صندوق درآمد ثابت و بانک، در واقع سود پرداختی است. همانطور که‌ گفته شد در صندوق های درآمد ثابت این عدد به ۳۱ درصد هم می‌رسد.

به جز این تفاوت، تفاوت های دیگر نیز بین این دو مدل سرمایه گذاری وجود دارد؛ اما نکته مهم این است که صندوق درآمد ثابت و بانک دو مسیر برای سرمایه‌ گذاری و دریافت سود ثابت ماهانه می باشند.

در حالت کلی، سود صندوق های درآمد ثابت حدود ۸ درصد بالاتر از بانک ها است.

دلیل این قضیه، این است که صندوق های درآمد ثابت می‌ توانند ۴۰ درصد دارایی‌ صندوق را در بانک، ۵۰ درصد در اوراق مشارکت(به ویژه دولتی) و ۱۰ درصد در سهام شرکت‌ های بورسی، سرمایه‌ گذاری کنند و بدین جهت است که می‌ توانند سود بالاتری از بانک به سرمایه‌ گذاران اختصاص دهند.

گفتیم مهم ترین و اولین تفاوت صندوق درآمد ثابت و سپرده بانکی، میزان سود پرداختی به سرمایه‌گذاران است. به طور کلی نرخ سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کمی بیشتر از نرخ سود سپرده بانکی است. بیشترین نرخ سود بانکی در ابتدای سال ۱۴۰۱ معادل ۱۸ درصد بوده است اما این نرخ بهره در انتهای سال تغییر کرد.

اگر بخواهیم این دو روش را از نظر نقدشوندگی بررسی کنیم، باید گفت بانک و صندوق درآمد ثابت هر دو نقدشوندگی بالایی دارند ولی نقد کردن مبالغ کلان از طریق شعب بانکی شاید چند روز زمان ببرد ولی برخی صندوق های درآمد ثابت مانند افران که حجم دارایی تحت مدیریت بالایی دارند قدرت نقد شوندگی آنی تا ۵۰۰ میلیارد تومان نیز دارند.

صندوق درآمد ثابت برخلاف بانک نرخ شکست ندارد، نرخ شکست به زبان ساده یعنی اگر سپرده گذار بخواهد پیش از مدت زمان تعیین شده مثلا یک سال پول خود را برداشت کند، درصدی از سود سالانه کسر می‌ شود.

سپرده کوتاه‌مدت عادی (کارت‌های بانکی): ۵ درصد

سپرده کوتاه مدت ویژه سه‌ماهه: ۱۲ درصد [بانک‌ها معمولا ارائه نمی‌دهند

سپرده کوتاه‌مدت ویژه شش‌ماهه: ۱۷ درصد [بانک‌ها معمولا ارائه نمی‌دهند

سپرده بلندمدت با سررسید یک‌سال: ۲۰.۵ درصد

سپرده بلندمدت با سررسید ۲ سال: ۲۱.۵ درصد

سپرده بلندمدت با سررسید ۳ سال: ۲۲.۵ درصد

منبع: فردانیوز

680403