دبیر ستاد حقوق بشر خواستار بازگرداندن کودک ایرانی از دانمارک به ایران شد

دبیر ستاد حقوق بشر و معاون امور بین الملل قوه قضائیه طی نامه‌ای به وزارت امور خارجه، خواستار تسریع بازگرداندن و واگذاری کودک ایرانی مبتلا به اوتیسم به خانواده‌اش از دانمارک به ایران شد.
تصویر دبیر ستاد حقوق بشر خواستار بازگرداندن کودک ایرانی از دانمارک به ایران شد

به گزارش سایت خبری پرسون، «کاظم غریب آبادی»، معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، در نامه‌ای به وزارت امور خارجه خواستار بازگرداندن و واگذاری «داریوش حیدری» کودکی که علیرغم مخالفت والدینش در دانمارک نگه‌داری می‌شود، به سازمان بهزیستی کشورمان شد.

غریب آبادی در این نامه ضمن اشاره به اخراج والدین این کودک از دانمارک بدون همراهی فرزندشان که مبتلا به اوتیسم است، عنوان کرد: وزارت امور خارجه در سطوح مختلف تاکنون اقدامات عدیده ای را برای حل معضل این خانواده و الحاق فرزند به والدینش انجام داده است، اما دولت دانمارک همکاری لازم را انجام نداده است. سوال اصلی این است حال که والدین این کودک در ایران به سر می‌برند و دیگر در دانمارک حضور ندارند، چرا دولت دانمارک از انجام تعهدات خود برای الحاق این کودک بیمار به والدینش طفره می‌رود؟

دبیر ستاد حقوق بشر تاکید کرد: اصولاً گرفتار نمودن والدین این کودک در مسیر دادگاه‌های دانمارک در حالی که در ایران حضور دارند؛ ولو با اعطای ویزا برای حضور و پیگیری حقوقی- قضائی موضوع، اقدام صحیح و انسانی نیست و مغایر با تعهدات حقوق بشری دانمارک نیز می‌باشد.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه در ادامه با عنایت به مکاتبه رئیس سازمان بهزیستی کشور مبنی بر اعلام آمادگی و موافقت با پذیرش داریوش در یکی از مراکز توان بخشی و مراقبتی در کنار خانواده، تاکید کرد ضروری است موضوع واگذاری سرپرستی کودک مذکور به سازمان بهزیستی کشورمان در دستور کار پیگیری جدی وزارت امور خارجه قرار گرفته و از ظرفیت‌های موجود برای پاسخگو نمودن دولت دانمارک و الحاق این کودک به خانواده‌اش استفاده شود.

منبع: مشرق

680291